Nordhordaland sa nei til nye anbud på renovasjon. Nå kjører nær hundre kommuner i Norge søpla selv

Mer effektivt

Færre klager

Billigere

GOD PÅ RENOVASJON: Ett år med midlertidig renovasjon i egenregi overbeviste i Nordhordaland. Nå er antall kommuner som har skrotet framtidige anbud, kommet opp i 97.

GOD PÅ RENOVASJON: Ett år med midlertidig renovasjon i egenregi overbeviste i Nordhordaland. Nå er antall kommuner som har skrotet framtidige anbud, kommet opp i 97.

Solund kommune

Kommunene i Nordhordaland gjør søppelkjøring permanent til en kommunal tjeneste. Ett år etter RenoNorden-konkursen var det ikke lenger tvil.

2018121110391020181211105701

Vi driver vesentlig mer effektivt nå enn da tjenesten var på anbud.

Styreleder Helge Fjellanger i NIGR

ola.tommeras@fagbladet.no

Det står ni kommuner bak det interkommunale renovasjonsselskapet NGIR i Nordhordaland; Austrheim, Fedje, Gulen, Lindås, Masfjorden Meland, Modalen, Radøy og Solund.

I fjor høst var de blant 150 kommuner som sto uten renovasjonstjeneste da RenoNorden gikk konkurs. Da overtok NGIR biler og ansatte midlertidig. Mandag vedtok styret å skrote framtidige anbud og kjøre selv på permanent basis.

Dermed har antall kommuner i Norge som driver i egen regi etter fjorårets renovasjonsskandaler og konkurser, kommet opp i 97 - inkludert Svalbard.

GOD PÅ RENOVASJON: Ett år med midlertidig renovasjon i egenregi overbeviste i Nordhordaland. Nå er antall kommuner som har skrotet framtidige anbud, kommet opp i 97.

GOD PÅ RENOVASJON: Ett år med midlertidig renovasjon i egenregi overbeviste i Nordhordaland. Nå er antall kommuner som har skrotet framtidige anbud, kommet opp i 97.

Solund kommune

NordRen har vunnet anbud i 51 norske kommuner. Fusjonerer med spanske Urbaser

Blir ansatt i kommunenes selskap

– Det har gått over all forventning etter at vi overtok tjenesten midlertidig i fjor, sier styreleder Helge Fjellanger i NGIR.

Nå gir NGIR sjåførene tilbud om permanente ansettelser.

Ingen kommuner i Hedmark har søppel på anbud lenger

All tvil ryddet av veien

– Administrasjonen i NGIR hadde forberedt seg godt for en mulig konkurs. Allerede dagen etter kjørte vi avfall selv, forteller Fjellanger.

Hvorvidt tjenesten skulle fortsette i egenregi når kontraktsperioden utløp, var derimot usikkert.

– Vi var ikke så optimistiske til egendrift i starten, medgir Fjellanger. I løpet av året er derimot tvil ryddet av veien.

Renovasjonsgiganten konkurs

Avlyste gebyrøkning

– Vi driver vesentlig mer effektivt nå enn da tjenesten var på anbud. God kjennskap til rutenettet har gjort det mulig å redusere antall sjåfører fra 15 til 12. Klager er det få av. Gebyrøkningen som var planlagt neste år, er avlyst, forteller han.

NGIR har renovasjonsgebyr på middels nivå. Levering på gjenvinningsstasjonene er gratis. Renovatørene henter avfall i fem fraksjoner; plast, papir, restavfall, matavfall og klær.

Renovasjonsomveltningen

• Etter de store renovasjonskonkursene i fjor, ble mer enn 150 kommuner stående uten noen til å kjøre søppel.

• Kommunene valgte midlertidige løsninger i egenregi eller med andre private tilbydere.

• Så langt har 97 kommuner valgt å gjøre jobben selv, mens 51 har satt tjenesten ut på nye anbud.

• 30 kommuner har fortsatt avfallshenting i midlertidig egenregi.

• Selskapet NordRen har vunnet nær alle nye anbud på kommunal renovasjon.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy