JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Over en tredel av skole- og barnehageledere opplever å ha lite makt til å ta avgjørelser 

PÅ PAPIRET: 36 prosent av lederne i skoler og barnehager i Kristiansand kommune rapporterer at de har lite makt og myndighet til å ta avgjørelser, og at de heller ikke blir bedt om å rapportere på resultater.

PÅ PAPIRET: 36 prosent av lederne i skoler og barnehager i Kristiansand kommune rapporterer at de har lite makt og myndighet til å ta avgjørelser, og at de heller ikke blir bedt om å rapportere på resultater.

Colourbox/illustrasjonsfoto

En ny studie viser at 36 prosent av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.

2022060911414220220609114142

redaksjonen@fagbladet.no

Det er Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder (UiA) som står bak kartleggingen. 

36 prosent av lederne i skoler og barnehager i Kristiansand kommune rapporterer at de har lite makt og myndighet til å ta avgjørelser, og at de heller ikke blir bedt om å rapportere på resultater, skriver UiA i en pressemelding.

– Det er ganske oppsiktsvekkende at det er så mange ledere som bare sitter stille i båten og ser på mens ting går den ene og andre veien. Om du ikke har handlekraftige ledere som utnytter handlingsrommet sitt, får du ikke ut potensialet i organisasjonen, sier professor Morten Øgård som deltar i prosjektet.

LES OGSÅ: Barne- og ungdomsarbeider Josefine (22) må jobbe til hun er 68 for å få pensjon tilsvarende 2/3 av lønna: – Det er lenge å jobbe i barnehage

Organisasjonen legger rammene for den gode leder

Utfordringen, ifølge forskerne, er at det kan bli for mye oppmerksomhet på kompetansen til den enkelte lederen. Det er nemlig organisasjonen rundt som legger rammene for at de kan være gode ledere.

Morten Øgård og Linda Hye har forsket på ledere i skoler og barnehager.

Morten Øgård og Linda Hye har forsket på ledere i skoler og barnehager.

Presse

– Det finnes nasjonale utdanninger for rektorer og barnehagestyrere, og det legges opp til mentorordninger og ledercoaching. Men om ikke lederne opplever at de har handlekraft i stillingen sin, nytter det ikke med slike tiltak, påpeker Linda Hye.

Hun er leder for forskningsprosjektet «En handlingskraftig oppvekstsektor» – et treårig samarbeid mellom Kristiansand kommune og Senter for anvendt kommunalforskning. OsloMet og Universitetet i Stavanger deltar også i prosjektet.

Et av de viktigste funnene til forskerne så langt, er at det er store forskjeller på hvordan ledere i skoler og barnehager opplever egen makt og myndighet, økonomisk handlingsrom, press for å prestere, og støtte fra organisasjonen.

LES OGSÅ: Barnehageansatt Ingeborg (21) ble sykmeldt under pandemien. Nå finner hun seg et annet yrke

Berømmer Kristiansand

For Kristiansand kommunes del er samarbeidet med Universitetet et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om at alle barn og unge skal oppleve seg inkludert i fellesskapet. Kommunen har lansert et rammeverk for kvalitet og mestring og undersøker nå de organisatoriske forutsetningene for ledelse i barnehager og skoler. 

Hye og Øgård berømmer Kristiansand for åpenheten for å arbeide med vanskelige spørsmål.

En del av samarbeidet innebærer også at ledere fra skolesektoren gjennomfører mastergradsstudier ved UiA der de forsker på sin egen praksis. Målet er at noen av dem også vil gå videre i programmet doktorgrad i offentlig sektor.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy