Over en tredel av skole- og barnehageledere opplever å ha lite makt til å ta avgjørelser
PÅ PAPIRET: 36 prosent av lederne i skoler og barnehager i Kristiansand kommune rapporterer at de har lite makt og myndighet til å ta avgjørelser, og at de heller ikke blir bedt om å rapportere på resultater.
Colourbox/illustrasjonsfoto
En ny studie viser at 36 prosent av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.
redaksjonen@fagbladet.no
Det er Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder (UiA) som står bak kartleggingen.
36 prosent av lederne i skoler og barnehager i Kristiansand kommune rapporterer at de har lite makt og myndighet til å ta avgjørelser, og at de heller ikke blir bedt om å rapportere på resultater, skriver UiA i en pressemelding.
– Det er ganske oppsiktsvekkende at det er så mange ledere som bare sitter stille i båten og ser på mens ting går den ene og andre veien. Om du ikke har handlekraftige ledere som utnytter handlingsrommet sitt, får du ikke ut potensialet i organisasjonen, sier professor Morten Øgård som deltar i prosjektet.
Organisasjonen legger rammene for den gode leder
Utfordringen, ifølge forskerne, er at det kan bli for mye oppmerksomhet på kompetansen til den enkelte lederen. Det er nemlig organisasjonen rundt som legger rammene for at de kan være gode ledere.
Morten Øgård og Linda Hye har forsket på ledere i skoler og barnehager.
Presse
– Det finnes nasjonale utdanninger for rektorer og barnehagestyrere, og det legges opp til mentorordninger og ledercoaching. Men om ikke lederne opplever at de har handlekraft i stillingen sin, nytter det ikke med slike tiltak, påpeker Linda Hye.
Hun er leder for forskningsprosjektet «En handlingskraftig oppvekstsektor» – et treårig samarbeid mellom Kristiansand kommune og Senter for anvendt kommunalforskning. OsloMet og Universitetet i Stavanger deltar også i prosjektet.
Et av de viktigste funnene til forskerne så langt, er at det er store forskjeller på hvordan ledere i skoler og barnehager opplever egen makt og myndighet, økonomisk handlingsrom, press for å prestere, og støtte fra organisasjonen.
LES OGSÅ: Barnehageansatt Ingeborg (21) ble sykmeldt under pandemien. Nå finner hun seg et annet yrke
Berømmer Kristiansand
For Kristiansand kommunes del er samarbeidet med Universitetet et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om at alle barn og unge skal oppleve seg inkludert i fellesskapet. Kommunen har lansert et rammeverk for kvalitet og mestring og undersøker nå de organisatoriske forutsetningene for ledelse i barnehager og skoler.
Hye og Øgård berømmer Kristiansand for åpenheten for å arbeide med vanskelige spørsmål.
En del av samarbeidet innebærer også at ledere fra skolesektoren gjennomfører mastergradsstudier ved UiA der de forsker på sin egen praksis. Målet er at noen av dem også vil gå videre i programmet doktorgrad i offentlig sektor.