Alf Ragnar Olsen" />

Bommet på bemanningen:

Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at flere blir ansatt

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Et voldsomt arbeidspress, mye overtid og uforutsigbare arbeidsdager skaper frustrasjon etter at Posten Norge bommet på bemanningsbehovet.

2020102309584220201023095841

alf@lomedia.no

Fagforeningsleder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet har løftet problemstillingen med feil bemanning i Posten. Flere tillitsvalgte rundt om i landet melder om det samme. De krever at Posten ansetter flere.

Hun kuttet 1.500 jobber – fikk doblet bonus

Sa opp for mange

Posten har rett og slett bommet på bemanningen i forbindelse med omleggingen til redusert frekvens. Det sier fagforeningsleder Jarle Eide.

– Det har ledelsen tidlig fått veldig mange meldinger om, og problemet er at arbeidet med å gjøre tiltak oppleves å gå alt for sakte. Det trykkes på fra oss i Fagforbundet Post og finans for at tiltak skal iverksettes, sier Eide.

Han forstår dette var en meget kompleks omlegging og at veksten i netthandelen som følge av Korona-pandemien var umulig å forutse. Men nå mener Eide tendensen har vart så lenge at ny fast bemanning må på plass.

«Superbud» Amanda og 956 andre mister jobben

– Posten forventer sågar at dette vil vare. Altfor mange har svært uforutsigbare og lange arbeidsdager, uholdbart arbeidspress og stor bruk av overtid, sier han.

Eide er tydelig på at det må rettes opp i raskt.

– Vi står foran Black Friday og julekjøret - og medlemmene våre skal og kan ikke ha denne belastninga, sier Eide, og legger til:

– Det er viktig at ledelsen handler raskt og setter i verk tiltak som løser problemene – slik at de ansatte får forsvarlige forhold. Hvis ikke frykter jeg at sykefraværet mange steder vil øke betydelig. Det vil forverre problematikken, så jeg håper ledelsen er i forkant, sier Eide.

Så mye økte lønna til lederne i statlige selskap

Nok folk

Knappheten på folk bli veldig tydelig når det skjer noe uforutsett.

– Noen steder spiller også korona-konsekvenser inn. Det har vi eksempelvis sett i Haugesund, der to tredjedeler av budene ble satt i karantene. Noe liknende kan fort skje hvor som helst i disse tider, sier Eide.

Marit (36) ble oppsagt og fikk jobben tilbake: – En seier med bismak

Tillitsvalgt Helge Mathisen sier mange medlemmer ikke bare er frustrert over den rådende situasjonen, de frykter at arbeidsgiver ikke vil oppbemanne tilstrekkelig mye.

– Bemanningen er for lav. Nå er Posten i gang med å lage anslag og vurderinger for bemanningstiltak. Folk er oppgitte over at dette har tatt så lang tid, og mange steder er de nye anslagene blitt satt for lave. Utover i oktober blir det drøftinger - men dette er en stor bekymring for mange, som har lange og tunge dager, og ikke føler seg trygg på at dette vil bli løst, sier Mathisen.

Gråtende og oppgitt

Ringvirkningene av for store nedtrekk har skapt frustrasjon flere steder. Det bekreftes blant annet av nestleder Tove Rundtom i Oslo og omegn - som understreker at der er det tiltak og bedring på gang.

– På det verste var det så ille at folk kom gråtende til meg. Det er fortsatt frustrasjon og strevsomme dager, men vi har tatt fatt i saken, og det gjøres tiltak. Så i vår region ser vi lyset i tunnelen nå. Men ja, det vil ta litt tid ennå. Det rekrutteres nesten 50 postbud, noe som er vært krevende, og på Østlandsterminalen settes det inn om lag 30 personer på RK. Men disse skal ha opplæring også, så det vil ta litt tid før vi ser effekten.

– Andre steder i landet frykter man at tiltakene kan bli underdimensjonerte. Tror du 80 personer vil løse situasjonen fullt ut i Oslo-området?

– Vi deler bekymringen. Jeg har sagt til ledelsen at vi kommer til å sitte på ryggen deres til vi har fått på plass bemanning som normaliserer og gir folk en forsvarlig arbeidsmengde. Vi har fått en felles forståelse for at vi må ha en åpen dialog om å kunne fylle på flere ansatte ved behov, sier Rundtom.

Tillitsvalgt Terje Nordgulen sier situasjonen i Sogn og Fjordane er et eksempel på at man noen steder har truffet bedre enn andre.

– Her melder mine folk om at det meste er under kontroll. Det er i hvert fall mindre dramatiske utfordringer der – selv om det er et komplekst bilde. Det kan variere fra enhet til enhet, påpeker han.

Eide er tydelig på at han mener de som har tatt sluttpakker bør få fortrinnsrett i oppbemanningen som nå skjer.

– Det er løftet opp sentralt, og Fagforbundet mener at de som måtte ta sluttavtaler – der Posten nå har et oppbemanningsbehov – skal få tilbud om å omgjøre sine frivillige avtaler i ansiennitetsrekkefølge, i tråd med arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett ved nyrekruttering. Forutsetningen er at det ikke finnes andre overtallige som har krav på arbeidet. Begrunnelsen for dette er at de kan ansees som forledet eller lurt av feilaktige beregninger av arbeidskraftbehovet. De må derfor få en mulighet til å velge å gjøre om beslutningen sin, sier Eide.

Kutter lunsjpausen

Det er lunsjtid på Bergensterminalen på Minde. Men på personalrommet er det alt annet enn folksomt. Det skyldes slett ikke bare korona-tiltak. Det forklarer budene Jørn Jetmundsen, Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen som er inne til lunsj.

– Det er ekstremt lange dager. Uforutsigbar arbeidsmengde, stadig flere leveringsformer og flere produkter å passe på. Det er også voldsomt mye mer pakkepost, som krever ekstra tid, da disse skal kunne spores, og derfor må scannes, forteller trioen.

De sier at mange er så stressa at de tar ti minutters lunsjpause på en bensinstasjon eller dropper lunsjen helt. Andre starter en time tidligere enn normalt, og jobber gratis for å få hodet over vannet når det gjelder presset for å bli ferdig.

– Folk er så stressa at det er bare et tidsspørsmål før folk blir sjuke. Folk er stolte. Det er mange som ikke sier noe. Men man ser det jo, sier Jørn Jetmundsen som er tillitsvalgt på avdelingen.

Han mener løsningen på problematikken kunne vært løst ved et svært så enkelt grep:

– Koronaen kom, og netthandelen har eksplodert. Oppi dette mener jeg det logiske hadde vært å utsette omleggingen til redusert frekvens med ett års tid. Det hadde løst problemene – ganske enkelt, sier Jetmundsen.

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

UHOLDBART: – Mange er overarbeidet, slitne og frustrerte.. Det må komme tiltak og mer personell, sier tillitsvalgt Jørn Jetmundsen (f.v.) – noe kollegene Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen ved postterminalen i Bergen er enige i.

Alf Ragnar Olsen

Mange faktorer

Gutta rundt bordet nikker – og forteller om flere problemer.

– Mengden pakker er blitt så voldsom at det blir plassmangel i bilene. Nå skal enda større pakker kunne leveres, når vektgrensen på Pakke i Postkassen (PiP) økes. Det vil forsterke problemene, og gi enda flere tunge arbeidsdager. Vi mangler systemer for å systematisere posten til rutene. Før tok det 20-30 minutter til klargjøring. Nå går det fort rundt en time før omdelingen kan starte, sier Jon Egil Ougendalen og Frank Bertelsen. Det er et evig race mot klokka, slår de rundt bordet fast.

I lengden tar det på.

– Det er fælt å dra fra jobb uten å føle at man har gjort en god jobb, selv om man har stått på som en gal. Det er dessverre mange i Posten som føler det sånn akkurat nå. Det sier seg selv at det ikke kan fortsette, sier Jørn Jetmundsen - som får støtte av kollega Tom Erik Strømme.

– Det må komme tiltak, og de må være skikkelig dimensjonert. Det er det eneste som vil nytte, sier Strømme.

Mengden pakker er blitt så voldsom at det blir plassmangel i bilene.

Jørn Jetmundsen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy