JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkessjåfør

Posten sendte 18-tonns trailer for å kjøre en gardinstang

Sjåfører i Posten har opplevd at 3-4 biler ble sendt for å hente en og samme pakke. Illustrasjonsbilde.

Sjåfører i Posten har opplevd at 3-4 biler ble sendt for å hente en og samme pakke. Illustrasjonsbilde.

Alf Ragnar Olsen

Flere sjåfører mener at sentraliseringen i Posten har ført til ulønnsom styring.

2023051009150320230510091459

alf@lomedia.no

Posten ønsker å samle alle sine sjåfører i et nytt selskap, med dårligere vilkår og lavere lønn. Gjennom dette grepet har Posten-konsernet mål å spare 100 millioner kroner.

Over hele landet samles nå sjåfører for å gi innspill til forslaget. På et slikt møte for yrkessjåfører i Fredrikstad var tilbakemeldingene klare:

Å gi dårligere lønn og vilkår i en bransje som allerede nå mangler sjåfører, er «uforståelig».

– Det minner om det famøse grepet SAS prøvde seg på i fjor, da de ville samle pilotene i et eget selskap og svekke vilkårene deres. At Posten prøver seg på dette nå, når det er sjåførmangel i bransjen, virker lite gjennomtenkt, mener regionalt tillitsvalgt Olav Otnæs.

– Det hører også med til bildet at de andre selskapene er i ferd med å tilby like gode vilkår som Posten gjør. Så jeg ser ikke at det er mye å hente på dette, mener Olav Otnæs (t.v.).

– Det hører også med til bildet at de andre selskapene er i ferd med å tilby like gode vilkår som Posten gjør. Så jeg ser ikke at det er mye å hente på dette, mener Olav Otnæs (t.v.).

Alf Ragnar Olsen

Nå skal all post via Østlandet. Se hva det betyr

3-4 postbiler for én pakke

I møtet ga flere uttrykk for at sentraliseringen av Posten har gjort at enhetene er blitt for store og uoversiktlige, og at det da blir ulønnsom styring.

Flere har opplevd at 3-4 postbiler ble sendt for å hente en og samme pakke.

– Jeg har blitt sendt ut med en 18-tonns bil for å kjøre en enslig gardinstang. Bilen bruker fire liter diesel på mila, og jeg foreslo at dette burde gjøres med el-varebil, forteller Christin Tronstad.

– Da svarte kjørekontoret at det var betalt for bil og sjåfør, så det brydde de seg ikke om. Sånt må vi få bukt med, sier Tronstad.

– Vi er bekymret over det Posten har planer om, sier Christin Tronstad, Thor Orli (i midten) og Krzysztof Wieczerski.

– Vi er bekymret over det Posten har planer om, sier Christin Tronstad, Thor Orli (i midten) og Krzysztof Wieczerski.

Alf Ragnar Olsen

Slik skal Posten spare 100 millioner: – Må jobbe mer for samme lønn

Det sier sjåførkollega Thore Bekkevoll seg hjertens enig i.

– De begynner i feil ende. Posten er blitt altfor topptung. Så der bør det heller kuttes. Jeg er stolt av å være sjåfør i Posten, men alt annet enn stolt over måten de holder på, sier veteranen som går av med pensjon før sommeren.

– Derfor kan jeg si det som det er, legger Bekkevoll til.

Thore Bekkevoll stusser over at det er på sjåførlønningene det skal kuttes.

Thore Bekkevoll stusser over at det er på sjåførlønningene det skal kuttes.

Alf Ragnar Olsen

– Tviler på realismen i det

Det at kjørekontorenes praksis varierer veldig fra en enhet til en annen gjør at sjåfør Erik Fraugerud synes fremtidsutsiktene ser skumle ut.

– Jeg er bekymret for arbeidsplassene i tungsektoren. For når stadig mer settes ut på anbud, så kan gutta fort stå uten jobb.

Det er høyt spill med en ettertraktet yrkesgruppe, mener leder i Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.

– Posten hevder de skal spare 100 millioner på dette. Vi tviler på realismen i det, sa fagforeningslederen til forsamlingen i Fredrikstad.

Roboter tar over for folk i Posten: – Som å snakke med en vegg

Posten lover at ingen skal tape på dette

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten Norge svarer at man fortsatt forhandler med Fagforbundet Post og finans om vilkårene for de pågående endringene.

– Dette er verken forhandlet, drøftet eller konkludert med. Uansett resultat og konklusjon er det ingen av dagens yrkessjåfører i Postkonsernet som vil få dårligere vilkår og/eller må jobbe mer for samme betingelser, slikt vil bli kompensert eller videreført, sier Pettersen.

Samtidig som Posten Norge tenker å samle sjåførene i Posten Bring Bildrift, ønsker arbeidsgiver å få sjåførene over på en felles tariffavtale. Det er Posten-avtalen man ønsker å kvitte seg med.

Planen er å få yrkessjåførene over på den mindre gunstige PBB-avtalen (tidligere BTL).

Pettersen sier dette om bakgrunnen for at Posten-konsernets planer:

– Vi har i dag to selskaper med ulik tariff som konkurrerer mot hverandre i et marked hvor det er sylskarp konkurranse om oppdragene. Det er lite hensiktsmessig. De endringene vi planlegger, skal være til det beste for sjåførene, vår fremtid og gi oss konkurransekraft, sier Pettersen.

Frifagbevegelse har spurt Pettersen om hvor innsparingene på 100 millioner kroner skal hentes fra, dersom yrkessjåførene skal få beholde lønnsvilkårene og godtgjørelsene i Posten-tariffen i sin helhet, uten å få svar.

Til sjåførenes bekymring om at dette vil gå utover rekrutteringen av sjåfører, svarer Pettersen slik:

– Vi opplever stor interesse fra yrkessjåfører som ønsker å jobbe i Posten og Bring. Vi oppfattes som en seriøs og trygg arbeidsplass hvor det er anstendige og ordentlige arbeidsbetingelser samtidig som der er spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver. Det er viktige forhold som verdsettes hos mange, sier Pettersen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy