JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SISTE: Busstreiken er over

Så mye høyere lønn fikk bussjåførene

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet.

Håvard Sæbø

Partene i busskonflikten ble enige om et nytt resultat torsdag morgen. Lønna øker med ni kroner timen.

2020100107325420201001182645

torgny@lomedia.no

Etter nye møter mellom arbeidsgiversiden og Fellesforbundet, YTF, Fagforbundet og Jernbaneforbundet ble det på morgenen 1. oktober bestemt at busstreiken avsluttes.

– Det betyr at alle skal gå på jobb som vanlig fra torsdag klokken 12.00, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum, i en pressemelding.

Ikke fornøyd, men takker befolkningen

– Vi vil takke befolkningen og passasjerene våre for den massive støtten vi har opplevd gjennom streiken. Vi har mottatt tusenvis av tilbakemeldinger fra sjåfører som forteller om spontane støtteerklæringer, heiarop og tomler opp, sier forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen til Fagforbundets nettside.

Han er ikke fornøyd med resultatet:

– Jeg er en del av mindretallet, men flertallsbeslutningen for enighet er et uttrykk for at dette var så langt vi klarte å komme på morgenkvisten. Det var i utgangspunktet ikke langt nok for oss, sier Stein Gulbrandsen til NRK.

Han sier forbundet likevel respekterer det flertallet har gått inn for.

– Vi er fire forbund som samarbeider. Vi har felles krav, vi forhandler sammen og vi gir felles svar. Vi teller stemmene fra uravstemningen sammen. Det var et flertall og et mindretall. Vi tilhørte i helhet mindretallet, sier Gulbrandsen.

Nå skal resultatet ut på uravstemning. Svarfristen er 22. oktober. Siden det er fire forbund som samarbeider er det totalresultatet fra medlemmene i alle fire forbundene som avgjør om resultatet blir godtatt eller ikke.

Nesten alle støtter de streikende bussjåførene

Partene møttes hos Riksmekleren i går klokka 12. Den offisielle meklingen startet klokka 14. Da la arbeidsgiverne fram et tilbud som ikke var godt nok ifølge arbeidstakersida. Etter dette har partene meklet gjennom hele natta. Meklingen ble avsluttet klokka sju i dag morges med enighet.

Lønnsvekst for sjåførene

Bussjåførene gikk ut i streik for å få arbeidsgiverne til å følge opp bussbransjeavtalen. Den slår fast at bussjåførene skal ha en lønn mer på linje med industriarbeiderlønnen.

Med dagens resultat går lønnsutviklingen i riktig retning.

Derfor streiker bussjåførene

– Vi har kjempet hardt for å sikre sjåførene en lønnsutvikling som reduserer gapet til industriarbeidere som er blitt større og større. Det klarer vi med løsningene som nå ligger på bordet, sier Eggum.

Helt konkret sikres alle en lønnsvekst på 9 kroner. Dette fordeles med 6,50 kroner i lønnsøkning i 2020 og en opptrapping med 2,50 kroner i 2021. I tillegg kommer det generelle tillegget i mellomoppgjøret i 2021.

– Årslønnsveksten blir da nærmere 20.000 kroner for den enkelte sjåfør, forteller Jørn Eggum.

– Av andre gjennomslag har vi sikret at det skal jobbes med å se på arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak. Det er viktige grep for å sikre fremtida til yrket, heter det i pressemeldingen.

Riktig å streike

Streiken, som har vart i mer enn halvannen uke, har dermed gitt de streikende bussjåførene uttelling. Eggum mener dette viser at streik var riktig.

– Å gå til streik er aldri et lett valg, men når vi nå ser de forbedringene som er gjort i tilbudet fra arbeidsgiversiden var dette rett vei å gå.

– NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

Forbundslederen skryter av den store innsatsen bussjåførene har lagt ned i streiken.

– Jeg er stolt over kampviljen som er lagt ned av sjåfører over hele landet. De har fått folkets støtte, noe som har vært utrolig viktig for oss, avslutter Eggum.

De første bussene vil være i gang fra klokken 12, kommer det fram i en pressemelding.

Har kjent på presset

– Det har vært et veldig godt og konstruktivt arbeid. Partene har vært flinke og jobbet målrettet for å finne en løsning. Det har vært avgjørende for at de skulle komme i mål i denne meklinga, sier riksmekler Mats Ruland til Magasinet for fagorganiserte.

– Det har vært mange tema brakt inn i meklinga, underveis har det blitt prioritert noen tema høyere enn andre. Det gjenspeiles i løsninga, sier Ruland.

– Har du kjent på presset under meklingen?

– Det er ingen tvil at vi føler et press på å finne en løsning. Det gjør også partene. Dette er en konflikt som rammer hardt ute i samfunnet og medfører at det ikke går busser i store deler av landet. Her har både partene og Riksmekleren et samfunnsansvar. Det har alle tatt seriøst og er også grunnen til at vi klarte å finne en enighet i natt, svarer riksmekleren.

Fornøyd arbeidsgiver

– Vi er fornøyde med at vi har kommet fram til enighet som gjør at vi igjen kan få bussen ut på veien og frakte passasjerene dit de skal enten det er til skole, jobb eller fritidsaktiviteter. Vi beklager ulempen streiken har medført for de reisende de siste dagene, sier direktør i NHO Transport, Jon Stortdrange, til Magasinet for fagorganiserte.

– Hvordan kunne dere gi dobbelt så mye som det opprinnelige tilbudet?

– Vi har funnet en måte å organisere oppgjøret på som er innenfor frontfagets rammer og som begge parter er fornøyde med. Det er ikke sikkert motparten hadde godtatt dette oppgjøret for to uker siden, det tviler jeg på at de hadde gjort, sier Stordrange.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy