Fagforeningstopp: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

STØTTE: Mandag var Fagforbundets leder Mette Nord hos de streikende i Drammen. De forteller om mye støtte fra publikum, selv om dem savner bussen.

STØTTE: Mandag var Fagforbundets leder Mette Nord hos de streikende i Drammen. De forteller om mye støtte fra publikum, selv om dem savner bussen.

Ketil Blom

Arbeidsgiverne er nødt til å banke på bussjåførenes dør med et nytt lønnstilbud, krever Fagforbundets leder Mette Nord.

2020092911123120200929111230

ola.tommeras@fagbladet.no

Fagforbundets leder Mette Nord prater seg varm etter å ha møtt streikende bussjåfører i Drammen i går. Hun er tydelig provosert av situasjonen med en motpart som nekter å gå med på tidligere avtale om at sjåførene skal nærme seg industriarbeiderlønn.

Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, og kollegaene hans streiker på åttende dagen når forbundets leder avlegger dem besøk.

Nå streiker 8.300 bussjåfører

Absurde utslag

– De devaluerer en hel bransje når de går ifra løfter på denne måten. Jeg synes det er uhørt, sier hun.

Hun tordner mot sjåførenes arbeidsvilkår.

– Vi forventer trygghet i bussen. Ingen kunne tenkt seg at bussen ikke er sjekket før avgang. Det er absurd når sjåførene må sikkerhetssjekke bussen ubetalt på fritida, sier hun.

Nord trekker pusten dypt når vi spør om Stordranges begrunnelse for å gå vekk fra avtalen, at lønnsnivået i industrien har endret seg på grunn av automatisering.

– I industrien har lavtlønte arbeidsplasser forsvunnet og andre kommet. NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale. Det gir i hvert fall ikke samarbeidsklima, sier hun.

Penger til alt, men ikke sjåføren

– Operatørselskapene har konkurrert oss ned i kjelleren hva gjelder lønn og arbeidsvilkår, sier Kenneth Bekkenes.

Han mener mye av grunnen ligger i anbudssystemet som busstrafikk har ligget under de to siste tiårene.

På begynnelsen av 2000-tallet gikk de første anbudene ut i markedet til det private selskapet som kunne kjøre bussene til lavest mulig pris. I dag er hundre prosent av all rutetrafikk konkurranseutsatt.

– Før var det ett selskap som sto for tjenesten. Nå skal operatørselskapet og selskapet som eier dem, igjen tjene penger, og penger skal gå til selskaper som skal bestille og administrere konkurransen. Til slutt er det lite igjen til dem som skal gjøre jobben, sier Bekkenes.

– Lederlønn relevant

Rå konkurranse krever tilsynelatende også rått betalt lederskap. Det har vært et poeng i debatten at lederne i selskapene tjener opp mot tre millioner i året i gjennomsnitt.

I motsetning til motparten, mener Mette Nord at lederlønningene er relevant å peke på når sjåførene framsetter sine krav.

– Det er absolutt relevant. Når ledelse og administrasjon klarer å ta ut så mye penger, samtidig som sjåførene som gjør jobben ikke blir verdsatt, da er lederlønna relevant i debatten, sier hun.

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

STØTTER OSS: Folk felst støtter streiken, fastslår streikeleder Kenneth Bekkenes (i midten).

Ketil Blom

Folk er positive

Kenneth Bekkenes har nesten bare fått positive tilbakemeldinger fra publikum, til tross for problemene streiken medfører. Han har likevel erfart at det trengs kunnskap om organiseringen av busskjøring i dag. Mange kjenner ikke til at sjåførene med jevne mellomrom får nye arbeidsgivere ettersom hvilket selskap som seirer i anbudskonkurransene.

– Vi har alltid vært i bybildet. Folk har en oppfatning av bussen som et trygt sted med en sjåfør som har tid til å gjøre jobben. De vet ikke at slikt som tid til å sjekke bussen før avgang ofte har forsvunnet i konkurransen. Det er likevel sånt vi gjør som førere, fordi vi er ansvarlige for utstyret, sier han.

For to år siden var Fagbladet med på ruta til Kenneth Bekkenes.

NHO må ta initativet

Etter åtte dager har det ikke vært kontakt mellom partene. Om hvem som bør ta kontakt med hvem, har Mette Nord følgende beskjed:

– De ansattes organisasjoner har takket pent og høflig nei til et tilbud der avtaler ikke innfris. Da er det NHOs tur til å banke på døren med et tilbud.

NHO kan ikke ensidig omdefinere industriarbeiderlønn og endre en avtale.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

MEST LEST:
LAVERE REALLØNN: Hogne Hongset sier at han tror det blir lavere lønnsøkning og at økte strømpriser vil gjøre at vi får mindre penger å rutte med.

LAVERE REALLØNN: Hogne Hongset sier at han tror det blir lavere lønnsøkning og at økte strømpriser vil gjøre at vi får mindre penger å rutte med.

Jan-Erik Østlie

Han advarte mot strømsjokk. Nå advarer han om lavere lønninger

En av de tre tidligere velfersdirektørene skal ha disponert en båt av denne typen, ifølge tiltalen. Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre. (Illustrasjonsfoto)

En av de tre tidligere velfersdirektørene skal ha disponert en båt av denne typen, ifølge tiltalen. Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre. (Illustrasjonsfoto)

Pixabay

Tidligere velferdsdirektører: – Fikk penger, biler og luksusbåt. Nå går korrupsjonssaken for retten

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

Privat

Sjefanalytiker mener EU-avtale og utenlandskabler vil sikre oss stabil og rimelig strøm: – Dette er strømprisen du kan forvente

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

Eivind Senneset

Robin mistet jobben om og om igjen. Nå er han snart ferdig helsefagarbeider

– Vi mener ikke at de med høyere utdanning skal stjele fra dem med lavere utdanning. Vi vil ha en høyere ramme totalt, presiserer Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

– Vi mener ikke at de med høyere utdanning skal stjele fra dem med lavere utdanning. Vi vil ha en høyere ramme totalt, presiserer Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.

Pressefoto

Konkurrerende fagforening vil ha med Fagforbundet på å bryte frontfagsramma

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Single rammes ekstra hardt av strømsjokket: Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy