JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører omkommer i 30 km/t:

Simen er en av få sjåfører som har overlevd krasj med bybuss. Nå kommer endelig krav til sikkerhet

Werner Juvik

Bussjåfør Simen Brænden fikk kroppen knust og mistet beinet i bybuss-krasj. – Veldig gledelig, sier Simen om samferdselsministerens krav til førersikkerhet i framtidige bybusser.

2022012812340020220318103718

ola.tommeras@fagbladet.no

Hver dag siden november 2017 har Simen Brænden kjempet for å få livet tilbake. Han krasjet på glatta i en sving i Ullensaker, våknet tre uker senere med omfattende skader på indre organer og amputert ben. Kollegaen i møtende buss døde momentant.

Fatale ulykker i lave hastigheter

Fem sjåfører har omkommet siden 2012. Så langt Fagbladet kjenner til, har kun to overlevd frontkollisjon med de moderne bybussene. Dødsulykker skjer i lave hastigheter. Simen Brænden og møtende buss holdt begge så vidt over 30 kilometer i timen.

– Vi har sett en rekke med dødsulykker de siste årene der sjåførene har blitt hardt skadet eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding Samferdselsdepartementet la ut fredag morgen.

2020: Første anbud med krav til førersikkerhet.

Havarikommisjonen med tilrådning

For to år siden sto Simen Brænden fram i Fagbladet. Da ble han med tilbake på ulykkesstedet for første gang siden ulykken i november 2017, der kroppen hans ble skviset mellom to ganger 19 tonn stål og kollegaen døde.

Statens havarikommisjon for transport gransket ulykken, og året etter la kommisjonen fram en rapport med klar tilrådning om å innføre strengere krav til førersikkerhet.

Da hadde allerede tillitsvalgte og fagforeninger jobbet overfor en lang rekke samferdselsministre i flere år, uten å få gjennomslag for krav til førersikkerhet. Jon-Ivar Nygård er tredje samferdselsminister siden kommisjonens tilrådning etter Simens ulykke.

Hang ikke på greip

Men nå kommer altså kravene.

– Dette gleder meg veldig. De oppfordrer jo til økt bruk av kollektivtransport. Da hang det ikke på greip at det ikke var vilje til å kreve sikkerhet for sjåførene foran i bussen, sier Simen Brænden til Fagbladet når vi informerer ham om siste utvikling.

– Jeg visste vi var dårlig sikret, men ikke at det var så dårlig. Beinet mitt kan jeg ikke få tilbake, men sikkerhet må bedres av hensyn til framtidige førere, sa Brænden til Fagbladet da vi møtte ham for to år siden.

Kan gjelde fra 1. januar

Fredag la Statens vegvesen de nye sikkerhetskravene ut på høring, med foreslåtte endringer i forskriftene for motorvogn i løyvepliktig transport. Frist for å legge inn høringssvar er 27. april, og allerede fra 1. januar neste år kan kravet gjelde alle nyregistrerte busser i Norge.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy