Sjåførene og arbeidsgiverne fortsatte den frivillige meklingen utover natta, og den pågår fortsatt

– Det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonelle tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren i kveld.

– Det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonelle tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren i kveld.

Torgny Hasås

Ved 06-tiden torsdag morgen opplyser Riksmeklerens kontor at meklingen mellom bussjåførene og arbeidsgiverne pågår fortsatt.

2020093021462120201001070915

torgny@hasaas.no

Tilbudet fra arbeidsgiverne var langt fra bra nok til å avslutte streiken, men så godt at meklingen i busskonflikten fortsatte utover kvelden og natta.

Det var ingen løsning bordet, og det kan virke som om det er liten bevegelse. På spørsmål fra FriFagbevegelse om hvordan det går, svarte riksmekler Mats Ruland via SMS:
«Vi er her fortsatt», inneforstått at meklingen fortsatte utover natta.

Da riksmekler Mats Ruland møtte pressen klokka 19 i kveld var han tilbakeholden med å si noe om innholdet i den frivillige meklinga i busskonflikten.

– Men det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonelle tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren.

85 prosent av befolkningen har sympati med de streikende bussjåførene

Resultatet må stå seg i en uravstemning

Rett før klokka sju fikk delegasjonene tilsendt mat. Det ble tolket som om meklingen kommer til å vare utover kvelden. Innholdet i meklingen er strengt hemmelig, men etter det FriFagbevegelse erfarer inneholdt ikke tilbudet fra arbeidsgiverne noe som kunne innfri bussjåførenes hovedkrav: En lønn på linje med industriarbeiderne.

Men partene sitter ikke i meklingen for å slå i hjel tida, så det betyr at alle ser at det er en mening med å fortsette meklingen. Samtidig er det ingen vits for forbundene på arbeidstakersida å komme tilbake med et forslag som blir nedstemt i en uravstemning. Da vil det utløse en ny streik.

Derfor streiker bussjåførene

Forrige mekling til halv fem på morgenen

Riksmekleren ville ikke være med på noen slags form for anslag over hvor lenge denne meklingen kom til å vare.

Meklingen 20. september som endte opp med konflikt, varte helt til klokka halv fem på morgen. Bussbransjemeklingen er komplisert, og denne meklingen er mer komplisert fordi det ikke er fulle delegasjoner som møtes, bare et lite utvalg jopbber hos Riksmekleren. Når eller hvis det blir enighet i forhandlingene, må resultatet forankres først i resten av delegasjonen og så i resten av organisasjonen gjennom en uravstemning. Vanligvis er det å drøfte et forhandlingsresultat bare å gå til naborommet der delegasjonen sitter. Men siden delegasjonen nå ikke er samlet, må det innkalles til et større møte før resultatet blir godkjent.

Mette Nord: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

Meklingsstart klokka 14

Meklinga i busskonflikten ble gjenopptatt klokka 14 i dag. FriFagbevegelse har fått bekreftet at arbeidsgiverne kom med et nytt tilbud klokka 14 onsdag. Arbeidsgiverne mener at dette tilbudet skal være bra nok til å få avsluttet konflikten.

Det har nå gått ti dager siden det 20. september ble brudd i bussmeklingen.

Det har nå gått ti dager siden det 20. september ble brudd i bussmeklingen.

Ola Tømmerås

Fram til meklingsstart kom flere tillitsvalgte og ansatte i forbundene til Riksmeklerens lokaler i Grensen i Oslo for å diskutere arbeidsgivernes nye tilbud. Etter to timer fortsetter meklingen og det er fortsatt ikke klart om det blir enighet eller et nytt brudd.

Hvis det er for stor avstand mellom krav og tilbud, kan det bli en brå slutt. Men hvis det går mot enighet, vil det kunne ta tif før det endelige resultatet blir kjent. Hos Riksmekleren sitter nå bare det som kalles engere utvalg, altså ikke hele delegasjonen. Dette utvalget kan anbefale et resultat, men det er hele delegasjonen som skal stemme over det. Å samle hele delegasjonen tar tid, og selv om møtet vil bli avholdt digitalt, klarer ikke partene å få unnagjort det på under en time. Bare Fellesforbundets delegasjon består av 14 personer. På arbeidstakersida er fire forbund involvert, og alle skal ha en forsvarlig behandling av et mulig tilbud.

Det er riksmekler Mats Ruland selv som leder meklingen. Med seg har han Geir Engebretsen og Hanne Sofie Bjelland.

Streiken fortsetter

Siden dette er en frivillig mekling fortsetter streiken til partene har funnet en løsning, eventuelt til det blir nytt brudd.

Fortsatt gjelder reglene om at det skal være taushet om innholdet i meklingen. Derfor er det vanskelig å vite hvordan det nye tilbudet blir mottatt blant bussjåførenes fagforbund.

Det er en kalkulert risiko å starte opp igjen meklingen. Hvis meklingen ikke lykkes, er det stor fare for at konflikten blir vanskeligere å løse, og streiken kan bli langvarig. En annen ting partene må ta med i betraktning er spørsmålet om tvungen lønnsnemnd. Hvis regjeringen får beskjed fra Helsetilsynet om at streiken fører til fare for liv og helse, kan de stoppe streiken.

Onsdag klokka 12 møtte Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund på arbeidstakersiden og NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, hos Riksmekleren.

Ti dager i streik

Det har nå gått ti dager siden det 20. september ble brudd i bussmeklingen. Bussjåfører i Viken og Oslo gikk ut i streik, og store deler av kollektivtrafikken på Østlandet ble rammet.

I helgen ble streiken trappet opp, og ytterligere 4.500 bussjåfører i andre deler av landet sluttet seg til de 3.800 sjåførene som allerede hadde lagt ned arbeidet.

Striden i busskonflikten handler blant annet om at arbeidstakerorganisasjonene mener at lønnsavstanden fra bussjåfører til industriarbeidere er blitt stadig større de siste årene.

Dette er den første busstreiken i Norge på 22 år.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy