Sykefravær
Sjefer bør sette spørsmålstegn ved sykmeldinger oftere, mener HR-rådgiver
Det kan være legitime grunner for å avvise en sykmelding, påpeker HR-selskapet Simployer.
Eirik Dahl Viggen
Mange arbeidsgivere som tar imot en sykmelding, kvier seg for å stille helt legitime spørsmål, ifølge Jørgen Brostrøm i Simployer.
ragnhild@lomedia.no
– Jeg har ikke inntrykk av at norske arbeidsgivere er noen vriompeiser, sier Brostrøm.
LO-Aktuelt har den siste tiden skrevet flere artikler om arbeidsgivere som ikke vil godkjenne sykmeldinger.
Torsdag fortalte vi historien om Emilie Strømmen som måtte vente nesten to år på sykepenger, etter at arbeidsgiveren ikke ville godkjenne sykmeldingen hennes.
Tall fra Nav viser at det har vært en økning i slike saker.
– Vi er nok en aktør som er med på å trygge arbeidsgivere på at det finnes tilfeller hvor man kan si nei, sier Jørgen Brostrøm, HR- og ledelsesrådgiver i Simployer.
Hvordan en arbeidsgiver kan gå fram i slike tilfeller, er tema på noen av Simployers kurs i sykefraværsoppfølging, bekrefter Brostrøm.
– Har du inntrykk av at arbeidsgiverne er godt kjent med muligheten til å bestride sykmeldinger?
– Ja, jeg har inntrykk av det. Men jeg har også et klart inntrykk av at det sitter langt inne for de fleste, i hvert fall blant de arbeidsgiverne vi har kontakt med, svarer han.
Simployers kunder er typisk virksomheter med mellom 50 og 500 ansatte, opplyser han.
– Jobben vår er å trygge ledere. En leder som er trygg, vil kunne håndtere sykefravær på en bedre måte, sier HR-rådgiver Jørgen Brostrøm i Simployer.
Simployer
Legitime grunner
At legen har skrevet ut en sykmelding, er ikke det samme som at retten til sykepenger er oppfylt, sier HR-rådgiveren.
«Legen vurderer ikke retten til sykepenger – det er det arbeidsgiver – og senere Nav som gjør», skriver Simployer på sine hjemmesider.
Jørgen Brostrøm mener det kan være legitime grunner for å avvise en sykmelding.
Det kan for eksempel være dersom en arbeidstaker søker om ferie, får nei, og så sykmelder seg i perioden vedkommende hadde ønsket seg fri, påpeker han.
– Mener du det å bestride sykmeldinger er et virkemiddel som burde vært brukt mer?
– Det har jeg ikke nok innsikt i. Jeg får bare høre om tvilstilfellene.
Selv tar han aldri stilling i konkrete saker, sier Brostrøm.
Når arbeidsgiver bestrider sykmeldingen
I en serie med artikler setter LO-Aktuelt søkelyset på arbeidsgivere som bestrider sykmeldinger og hva som er konsekvensene for arbeidstakerne som opplever dette.
Her kan du lese mer om bestridelse av sykmeldinger:
• Ni måneder uten inntekt: Sjefen nektet å godta Olavs sykemelding
• Syke arbeidstakere må vente månedsvis på penger fra Nav: – Katastrofalt
• Syke ansatte sender bilder av seg selv til sjefen: Frykter for ikke å bli trodd
• Joséphine ble nektet sykelønn av arbeidsgiver: – Jeg gråt i to dager
• Rødt reagerer: – Det er legen som vet om du er syk, ikke arbeidsgiveren
• Nye Nav-tall: Flere arbeidsgivere nekter å godkjenne sykmeldinger
• Emilie fikk ikke sykepenger fra Nav. Måtte søke sosialhjelp for å overleve
– Bør stille spørsmål
Ikke bare kan en arbeidsgiver nekte å godkjenne en sykmelding.
Personalleder skal og bør stille spørsmål til den sykmeldte, mener Simployer.
Grunnen til det er at arbeidsgiver både har en plikt til å følge opp den sykmeldte og til å tilrettelegge for at arbeidstakeren skal komme tilbake i jobb.
Begge deler er vanskelig dersom en bare ønsker «god bedring» og ikke stiller spørsmål til den sykmeldte, mener Brostrøm.
– Mange arbeidsgivere som tar imot en sykmelding, kvier seg for å stille legitime spørsmål. Kan en se for seg en gradert sykmelding? Går det an å sikre litt tilstedeværelse på jobben?
En gradert sykmelding innebærer at den ansatte er delvis i jobb under sykefraværet.
Arbeidstakeren kan enten jobbe færre timer enn vanlig, eller få bruke lengre tid på de oppgavene hen vanligvis utfører.
En 100 prosent sykmelding trenger altså ikke å bety 100 prosent fravær, påpeker Brostrøm.
– Det betyr ikke at man skal finne på tøyseoppgaver. Men det er ikke alltid at arbeidstaker har den nødvendige innsikten i hvilke mulige arbeidsoppgaver som finnes på arbeidsplassen, sier han.
Bestridelse skaper støy
Mange arbeidsgivere som tar kontakt med Simployer om sykmelding, er i tvil om hva de skal gjøre, forteller Brostrøm.
Det å bestride en sykmelding vil ofte medføre både støy og konflikt på arbeidsplassen, og kan gi et dårligere arbeidsmiljø, påpeker han.
Likevel kan det være tilfeller der det er riktig å gjøre. Også av hensyn til kollegaene, mener Simployer-rådgiveren.
– Hvis det er et arbeidslag på tre mann, og alle vet at den ene ikke er reelt syk, kan det godt være at de to andre på det arbeidslaget, som får en tredel mer arbeid, setter pris på at lederen tar tak i det, sier Brostrøm.
Han har liten tro på at det å bestride sykmeldinger, har noen positiv effekt på det generelle sykefraværet i bedriften.
– Men det kan ha en korrigerende effekt på den enkeltes atferd.
Viktig å forebygge
Det viktigste arbeidsgiver kan gjøre, mener Simployer-rådgiveren, er å jobbe forebyggende. Altså å ha en åpen diskusjon om sykefravær før situasjoner oppstår.
– Når er det greit å være borte fra jobb? Hvordan kan arbeidsgiver legge til rette? Hva er forventet av arbeidsgiver, og hva kan arbeidstaker forvente seg? Hvis det oppleves unaturlig å snakke om disse tingene, er det lett å trå feil når situasjonen oppstår, sier han.