Ny regel innføres fra nyttår

Slik blir løsningen for skatt på frikort for bussjåfører

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

SKATT: Ansatte i kollektivtransporten må fra 1. januar skatte for frikortet de får fra arbeidsgiver. Finansdepartementet har tenkt å la arbeidsgiverne beregne verdien på fribilletten.

Tormod Ytrehus

NHO Transport sier seg fornøyde med det mener er en endelig avklaring på problemet med skatt på frikort.

2020112710294720201127102946

anders@lomedia.no

Skattlegging av frikort for bussjåfører og togpersonell ble lansert av regjeringen i 2019, men har blitt utsatt flere ganger. Mange har protestert mot den nye skatten, og har pekt på at det er smålig å kreve skatt av et framforhandla gode som har eksistert i mange år. Et annet problem har vært at verdien på frikortene varierer veldig utifra hvor man bor og jobber, og dermed også skatten. Noen har også frikort for familiemedlemmer, som også vil utløse skatt for dem.

Forbundene som organiserer i kollektivtrafikken kjemper i mot innføringa, og Arbeiderpartiet har foreslått å fjerne skatten helt.

Fra nyttår må bussjåfører betale skatt av frikortene. Det vil Arbeiderpartiet gjøre noe med

NHO: Endelig avklart

Men nå skal skatten omsider innføres 1. januar. NHO Transport viser til et brev fra Finansdepartementet om hvordan de ser for seg det skal skje praktisk.

I brevet fra Finansdepartementet står det at de jobber med å klargjøre hvordan reglene skal praktiseres, men at det er arbeidsgiver som er best egnet til å fastsette skatteverdien på frikortene.

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport mener det er riktig vei å gå:

– NHO Transport fremførte argumentet om manglende likebehandling overfor Finansdepartementet sammen med Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet i november i fjor. NHO Transport har i høst hatt to møter på statssekretærnivå om fastsettelse av skattemessig verdi og er glad for at problemstillingen endelig har fått en tilfredsstillende løsning, skriver han i en melding på egne nettsider.

Finansdepartementet mener også at det i noen tilfeller må gjøres fratrekk fra markedsprisen ettersom en fribillett ikke alltid er identisk med en vanlig periodebillett.

Bussjåfør provosert av skatt på fribilletter: Nå vil hun ha gratis el-bil med fri parkering

Mer skattefritt

Et annet moment NHO Transport mener gjør det lettere å akseptere innføringa av skatten, er at regjeringa har foreslått å øke beløpsgrensa for skattefrie gaver fra neste år til 5000 kroner.

Sammen med skattefritaket for personalrabatter på inntil 8000 kroner, vil ikke frikort med verdi på inntil 13.000 kroner utløse skatt – dersom forslaget blir vedtatt.

– En arbeidstaker kan dermed motta frikort for totalt 13.000 kroner uten å bli skattepliktig, og de aller fleste frikort vil få en langt lavere skattemessig verdi enn dette, sier Stordrange.

Bussjåfør Kjell Arne og familien hans har frikort – risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt

Ikke gitt opp håpet om å slippe skatt

Norsk Jernbaneforbundet (NJF) mener NHO Transport har gjort en god jobb overfor departementet.

– Gitt regjeringens beslutning om fordelsbeskatning av frikort er dette en ryddig ordning, sier Jane B Sæthre, forbundsleder i NJF.

Forbundet har fortsatt ikke gitt opp håpet om å reversere beskatningen, og setter sin lit til Stortingets behandling av forslaget fra Arbeiderpartiet.

– Vi har ikke gitt opp håpet om at denne beskatningen blir fjernet. Frikortet er tariffestet og en del av lønns- og avtalevilkårene, sier Sæthre.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy