Busspassasjerene i Trondheim har blitt en blidere gjeng:

Slik fikk bussjåfør Morten Andre morgentrøtte trøndere til å smile på bussen

Det er vitenskapelig bevist at ordet «hei» har en positiv effekt

HILSER:  – Kollegene mine på andre ruter forteller også om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

HILSER: – Kollegene mine på andre ruter forteller også om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

Privat

Nå hilser folk i Trondheim på bussjåføren sin. Det smiles og nikkes på alle byens ruter. Et debattinnlegg i avisa fra sjåfør Morten Andre Waclawczyk (37) har vekket morgentrøtte trøndere.

2018111910570820181119131219

ola.tommeras@fagbladet.no

«Hei, jeg er bussjåfør og lurer på hvorfor du er sinna på meg», skrev han i et debattinnlegg på nett i Adresseavisen. Det traff en nerve hos folk.

Nå hilser trøndere som aldri før, og over hele landet snakker bussjåfører om Trondheim-fenomenet.

Passasjerene våknet

Det har gått to uker siden debattinnlegget når Fagbladet ringer Morten Andre Waclawczyk. Innlegget er lest 48.000 ganger og delt 1300 ganger. I tillegg hentet Adressa det opp til Ordet Fritt-spalta si og laget reportasje på sjåføren.

– Jeg har nettopp vært og handlet på Rema. Fortsatt stopper helt fremmede meg og takker for innlegget, ler Morten Andre.

– Det har nesten tatt av litt mye. I hvert fall mye mer enn jeg hadde trodd, legger han til.

Hverdagen har endret seg for alle byens sjåfører.

– Nå hilser alle passasjerene på ruta mi. Men ikke nok med det, kollegene mine på andre ruter forteller om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

Kan selvkjørende busser få deg til å parkere bilen?

Slik opplever vi det

Morten Andre har vært sjåfør i 11 år. Du finner ham alltid smilende på rute 46 i Trondheim. I tillegg er han hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Buss og sporveiarbeideres forening i Trondheim.

Han ble trigga til å skrive innlegget lørdag ettermiddag for tre uker siden, da en kollega ble kritisert i et innlegg.

– Jeg satt og leste et innlegg fra en skuffet passasjer, som klaget over en bussjåfør som hadde vært ufin. Det kan godt tenkes at passasjeren hadde rett, men jeg brente etter å fortelle hvordan vi opplever det. Jeg tenkte tilbake på mine to siste døgn på jobb. Jeg hilser på alle som går om bord. Knapt noen hilser tilbake. Det er sånt som kan utfordre humøret, påpeker Morten Andre.

Hilser på alle

– Det er ett ord på tre bokstaver: Hei! Det er lite som skal til for å si det, men det utgjør så veldig mye, påpeker han.

Selv hilser han på alle som kommer om bord, og er kjent for å være en bussjåfør med godt humør.

– Jeg mener det er opplagt at sjåføren skal hilse. Vi jobber like mye i service som i transport. Dessuten så er det jo vanlig folkeskikk å hilse. Jeg får rett og slett ikke til å la være. Det er bare noe jeg må gjøre, selv om jeg ikke får respons, sier han.

Mangfoldsprisen til Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes forening i Trondheim

– Er vi idioter?

Likevel, selv om Morten Andre ufortrødent hilser og smiler i vei, så er det ikke ofte at passasjerene svarer – i hvert fall ikke før han brukte lørdagskvelden på å skrive om det nå så berømte innlegget.

«Er det fordi alle bussjåfører er idioter, sure eller»? spør Morten Andre leserne i innlegget sitt.

– Jeg hadde regnet med å bli betraktet som en surpomp, forteller Morten Andre etterpå.

Svaret han fikk var et ganske annet enn fryktet. Nå hilser folk, og ikke bare på rute 46. Også kollegene på ande ruter forteller om et stemningsskifte.

Bevist positivt

Det dreier seg om folkeskikk og høflighet, men forskning viser også at å hilse har stor betydning for psykososialt arbeidsmiljø, helse og trivsel.

Dr. med. Stein Knardahl er ekspert på arbeidspsykologi ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Han sier:

– Dette er først og fremst belyst på arbeidsplasser der alle er kolleger, men da er det ingen tvil om at manglende hilsning er sterkt. Det kan oppleves sosialt ekskluderende og ødelegge arbeidsmiljøet. I en buss så er det spesielt, siden det er kun sjåføren som er på jobb, men mange av de samme mekanismene kan tenkes å slå inn som når en kollega ikke hilser. Det avhenger av hvilke forventninger sjåføren har til at passasjerene hilser tilbake, sier han, men legger til at problemstillingen med fordel kan snus:

– Det er uten tvil en veldig positiv effekt for alle om du hilser på dem.

Går landet rundt

To og en halv uke ut i trøndernes blide snuoperasjon, forteller konserntillitsvalgt i landets største busselskap Nettbuss, Ove Andreas Solberg fra Drammen, at nå går det landet rundt.

– Jeg hører om innlegget til Morten Andre over alt der jeg møter sjåfører rundt om i landet. Dette opptar dem, forteller han.

Solberg mener en slik oppmerksomhet er ekstra viktig i dag, når nesten hele bussnæringen er konkurranseutsatt.

– Det har aldri vært så stramme kjøretider med dertil forsinkelser og kjeft fra passasjerene. Sjåførene får all tyn på vegne av selskapet. Da er det viktigere enn noen gang at man er litt hyggelig og hilser, påpeker Solberg.

MEST LEST:
RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig.  – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig. – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

Yngvil Mortensen

Alenemor Helene (46) får ikke pleiepenger: – Faen ta dere hele gjengen!

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

Fredrik Sandvik stilte på intervju i treningstøy og hadde med badebukse.

Fredrik Sandvik stilte på intervju i treningstøy og hadde med badebukse.

Helge Skodvin

Vernepleier Fredrik måtte ta baklengs salto på jobbintervju

NÆR RELASJON: John Helge Engan og Anne Grethe har kjent hverandre i mange år. Den nære relasjonen er viktig hvis Anne Grethe en dag skulle bli syk og ikke klarer å fortelle hva som er i veien.

NÆR RELASJON: John Helge Engan og Anne Grethe har kjent hverandre i mange år. Den nære relasjonen er viktig hvis Anne Grethe en dag skulle bli syk og ikke klarer å fortelle hva som er i veien.

Frøydis Falch Urbye

Her er alle beboerne over 50 år. Hva skjer når de blir syke og skal dø?

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy