Busspassasjerene i Trondheim har blitt en blidere gjeng:

Slik fikk bussjåfør Morten Andre morgentrøtte trøndere til å smile på bussen

Det er vitenskapelig bevist at ordet «hei» har en positiv effekt

HILSER:  – Kollegene mine på andre ruter forteller også om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

HILSER: – Kollegene mine på andre ruter forteller også om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

Privat

Nå hilser folk i Trondheim på bussjåføren sin. Det smiles og nikkes på alle byens ruter. Et debattinnlegg i avisa fra sjåfør Morten Andre Waclawczyk (37) har vekket morgentrøtte trøndere.

2018111910570820181119131219

ola.tommeras@fagbladet.no

«Hei, jeg er bussjåfør og lurer på hvorfor du er sinna på meg», skrev han i et debattinnlegg på nett i Adresseavisen. Det traff en nerve hos folk.

Nå hilser trøndere som aldri før, og over hele landet snakker bussjåfører om Trondheim-fenomenet.

Passasjerene våknet

Det har gått to uker siden debattinnlegget når Fagbladet ringer Morten Andre Waclawczyk. Innlegget er lest 48.000 ganger og delt 1300 ganger. I tillegg hentet Adressa det opp til Ordet Fritt-spalta si og laget reportasje på sjåføren.

– Jeg har nettopp vært og handlet på Rema. Fortsatt stopper helt fremmede meg og takker for innlegget, ler Morten Andre.

– Det har nesten tatt av litt mye. I hvert fall mye mer enn jeg hadde trodd, legger han til.

Hverdagen har endret seg for alle byens sjåfører.

– Nå hilser alle passasjerene på ruta mi. Men ikke nok med det, kollegene mine på andre ruter forteller om langt blidere passasjerer nå, sier Morten Andre.

Kan selvkjørende busser få deg til å parkere bilen?

Slik opplever vi det

Morten Andre har vært sjåfør i 11 år. Du finner ham alltid smilende på rute 46 i Trondheim. I tillegg er han hovedtillitsvalgt i Fagforbundet Buss og sporveiarbeideres forening i Trondheim.

Han ble trigga til å skrive innlegget lørdag ettermiddag for tre uker siden, da en kollega ble kritisert i et innlegg.

– Jeg satt og leste et innlegg fra en skuffet passasjer, som klaget over en bussjåfør som hadde vært ufin. Det kan godt tenkes at passasjeren hadde rett, men jeg brente etter å fortelle hvordan vi opplever det. Jeg tenkte tilbake på mine to siste døgn på jobb. Jeg hilser på alle som går om bord. Knapt noen hilser tilbake. Det er sånt som kan utfordre humøret, påpeker Morten Andre.

Hilser på alle

– Det er ett ord på tre bokstaver: Hei! Det er lite som skal til for å si det, men det utgjør så veldig mye, påpeker han.

Selv hilser han på alle som kommer om bord, og er kjent for å være en bussjåfør med godt humør.

– Jeg mener det er opplagt at sjåføren skal hilse. Vi jobber like mye i service som i transport. Dessuten så er det jo vanlig folkeskikk å hilse. Jeg får rett og slett ikke til å la være. Det er bare noe jeg må gjøre, selv om jeg ikke får respons, sier han.

Mangfoldsprisen til Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes forening i Trondheim

– Er vi idioter?

Likevel, selv om Morten Andre ufortrødent hilser og smiler i vei, så er det ikke ofte at passasjerene svarer – i hvert fall ikke før han brukte lørdagskvelden på å skrive om det nå så berømte innlegget.

«Er det fordi alle bussjåfører er idioter, sure eller»? spør Morten Andre leserne i innlegget sitt.

– Jeg hadde regnet med å bli betraktet som en surpomp, forteller Morten Andre etterpå.

Svaret han fikk var et ganske annet enn fryktet. Nå hilser folk, og ikke bare på rute 46. Også kollegene på ande ruter forteller om et stemningsskifte.

Bevist positivt

Det dreier seg om folkeskikk og høflighet, men forskning viser også at å hilse har stor betydning for psykososialt arbeidsmiljø, helse og trivsel.

Dr. med. Stein Knardahl er ekspert på arbeidspsykologi ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI). Han sier:

– Dette er først og fremst belyst på arbeidsplasser der alle er kolleger, men da er det ingen tvil om at manglende hilsning er sterkt. Det kan oppleves sosialt ekskluderende og ødelegge arbeidsmiljøet. I en buss så er det spesielt, siden det er kun sjåføren som er på jobb, men mange av de samme mekanismene kan tenkes å slå inn som når en kollega ikke hilser. Det avhenger av hvilke forventninger sjåføren har til at passasjerene hilser tilbake, sier han, men legger til at problemstillingen med fordel kan snus:

– Det er uten tvil en veldig positiv effekt for alle om du hilser på dem.

Går landet rundt

To og en halv uke ut i trøndernes blide snuoperasjon, forteller konserntillitsvalgt i landets største busselskap Nettbuss, Ove Andreas Solberg fra Drammen, at nå går det landet rundt.

– Jeg hører om innlegget til Morten Andre over alt der jeg møter sjåfører rundt om i landet. Dette opptar dem, forteller han.

Solberg mener en slik oppmerksomhet er ekstra viktig i dag, når nesten hele bussnæringen er konkurranseutsatt.

– Det har aldri vært så stramme kjøretider med dertil forsinkelser og kjeft fra passasjerene. Sjåførene får all tyn på vegne av selskapet. Da er det viktigere enn noen gang at man er litt hyggelig og hilser, påpeker Solberg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy