Slik foregår et europeisk trikkemesterskap: Oslo med for første gang
Se hva trikkeførerne fra Oslo måtte gjennom for å oppnå den finfine plasseringen i Trikke-EM.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Førerne Robert Andresen og Amalie Nordlie med lagleder Robert Samuelsen kom hjem fra Romania søndag kveld. Med seg har de plass nummer sju av 25 konkurrerende europeiske trikkebyer. Wien gikk av med seieren i år i European Tramdrivers Championship i Romania i helga.
– Vi er superfornøyde med plasseringen. Nå håper vi på at Oslo kan bli vertsby for mesterskapet i Oslo sporveiers jubileumsår 2025, sier Robert Andresen til Fagbladet.
Seks øvelser
Så hvordan i all verden foregår et trikkemesterskap?
Trikkeførerne gikk gjennom seks øvelser.
Den første er nødbrems. Fører skal stoppe så få millimeter som mulig fra et oppmålt punkt etter at nødbremsen slås inn.
Andre øvelse var en blanding av dart og biljard. Dette var Oslo-førernes sterkeste øvelse. En biljardkø legges på bakken mellom sporene foran ei hvit biljardkule. Fører skal forsiktig treffe biljardkøen med trikken, sende av gårde kula og forsøke å treffe midten på dartbrettet malt opp lenger framme. Bulls eye gir 500 poeng i denne øvelsen. Oslo-førerne fikk 450.
I tredje øvelse skal en brann slukkes på kortest mulig tid.
I fjerde øvelse plasserer en fører en pappfigur av en person, som peker med fingeren. Førerne skal sammen beregne hvor nærme figuren kan stå trikkesporet uten at trikken toucher fingeren.
Femte øvelse er mer som hverdagen. Fører skal stoppe trikken slik at midten på tredje dobbeltdør er så nærme en oppmålt strek på bakken som mulig. Merk, fører kan ikke se streken fra førerplass, her er det følelsen som gjelder. Få millimeter skiller den beste og neste.
Sjette øvelse er bowling. En stor gummiball legges på sporet med seks kjegler lenger framme. Det gjelder å dytte til ballen slik at så mange kjegler som mulig velter. Ballen er lett – dyttes det for svakt, når den ikke fram. Dyttes den for hardt, kan den gå utenfor sporet.
• De talte ekspertene midt imot. Nå kommer folk for å lære av de ansatte

Ganske like trikker
Konkurransen gikk av stabelen i byen Oradea.
– Det var ikke noe problem å bruke rumenske trikker. Noen lignet på Oslos 79-trikker, mens andre var som 97-trikkene. Dessuten fikk vi kjøre rundt i Oradea og teste trikkene før konkurransen. Førerplassen var dessuten veldig fin, forteller Andresen.
Før avreise til Oradea trente de to i trikkehallen i Oslo.
– Det er første gangen vi deltar. En sjuendeplass er vi veldig fornøyd med, fastslår Andresen.
Målet var å slå svenskene, men det nådde laget ikke. Gøteborg og Stockholm kom på henholdsvis andre og fjerde plass. Beste individuelle prestasjon gjorde Ian Collins fra Dublin, som ble kåret til beste europeiske fører.
• Her kjører minister Jon-Ivar trikken: – Sporveien inspirerer til å samle jernbanen igjen