JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfør vant mot Unibuss:

Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

Roy Ervin Solstad

Syklisten beklaget sammenstøtet med bussen overfor bussjåføren, og heller ikke politiet klandret sjåføren for episoden. Det gjorde Unibuss og sendte skriftlig advarsel. – En brutal kultur som har festet seg i kjølvannet av anbud og kontrollregimer, mener Fagforbundets hovedtillitsvalgte Marit Sauge.

2022010711434820220107114348

roy@lomedia.no

Et sammenstøt mellom en leddbuss og en syklist på Galgeberg i Oslo, førte til at bussjåføren ble ilagt en skriftlig advarsel fra Unibuss for å ha kjørt uaktsomt. Det begrunnet de med videoen fra bussen som har kameraer vendt mot vinduer og dører på bussen.

Nå har Oslo tingrett gitt bussjåføren fullt medhold i at han ikke skal ha skriftlig advarsel for forholdet, da retten mener saksbehandlingen til Unibuss har vært så dårlig at retten ikke engang trenger å vurdere om sjåføren kjørte aktsomt eller ikke.

Unibuss ble dermed dømt til å betale 242.000 kroner i saksomkostninger.

Sjåfør ble oppsagt på grunn av mobilbruk. Vant i retten.

– Sjåførene jages og kontrolleres

Flere forbund organiserer bussjåførene i det kommunalt eide selskapet Unibuss. Den aktuelle sjåføren er medlem i Fellesforbundet, som har kjørt saken hans i retten.

Fagforbundets hovedtillitsvalgt, Marit Sauge, kjenner likevel saken godt.

– Det er en av flere saker som forteller om en trist utvikling i hele bransjen, sier hun. Les mer under:

{u1}

Kjører sjåføren 14 sekunder for tidlig, koster det 7.000 kroner

Forsvunnet video

Ulykken skjedde omtrent klokka kvart på sju på morgenen den 29. juni 2020, da den 18 meter lange leddbussen gjorde en høyresving, og en syklist som kom bakfra ble truffet av bussen. Unibuss mener videoen viser at sjåføren burde sett syklisten i speilet, men videoen som de hevder ble overlevert til politiet etter at politiet henla saken, er verken blitt registrert hos politiet, eller har dukket opp noen andre steder senere.

Unibuss kunne derfor ikke legge fram noen video i retten.

Politiets egen dokumentasjon var imidlertid lett å få tak i, blant annet avhør som ble gjort umiddelbart etter ulykken på ulykkesstedet. Der kommer det fram at syklisten beklaget seg til bussjåføren fordi han ikke klarte å bremse fort nok, da han hadde kommet i stor fart nedover.

Bussjåføren på sin side hadde forklart at han hadde sett i speilet før han svingte at det ikke var noen i sykkelfeltet. Politiet hadde etter samtalene med både syklisten og bussjåføren konkludert med at det ikke var grunnlag for å inndra bussjåførens førerkort. Saken ble henlagt av politiet få dager senere.

Ville ha saken avvist

Verken syklistens forklaring eller politiets etterforskning ble vurdert av Unibuss da sjåføren fikk advarselen sin, og retten skriver rett ut at politiet hadde en annen vurdering av sjåførens aktsomhet, enn det Unibuss hadde.

Unibuss mente hele saken burde avvises av tingretten, og hvis ikke retten ga Unibuss medhold i det, at den skriftlige advarselen måtte bli stående. Slik gikk det ikke.

Bussjåfør Somieh ba en passasjer følge smittevernreglene: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

«Uforsvarlig saksbehandling»

Retten mente saken kunne behandles i retten, og konkluderte med at Unibuss ikke hadde noe forsvarlig grunnlag for den skriftlige advarselen mot sjåføren.

"Saksbehandlingen har ikke vært forsvarlig, og den skriftlige tjenestepåtalen må kjennes ugyldig. Når retten har kommet til at den skriftlige advarselen bygger på uforsvarlig saksbehandling, og et uforsvarlig grunnlag, er det ikke nødvendig for retten å vurdere om den bygger på feil faktum."

(Saken fortsetter under bildet)

HOVEDTILLITSVALGT: Mukhtar Ahmad er hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss.

HOVEDTILLITSVALGT: Mukhtar Ahmad er hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss.

Roy Ervin Solstad

– Seier for de ansatte

Mukhtar Ahmad, hovedtillitsvalgt for bussjåførene organisert i Fellesforbundet i Unibuss, er glad for dommen.

– Konflikter på arbeidsplassen bør løses fortløpende og på lavest mulig nivå. Det blir store belastninger for ansatte og arbeidsmiljøet når saken havner i retten. Jeg synes det er litt rart at Unibuss går på tvers av vurderingene til politiet. Derfor er dommen en seier for de ansatte, og jeg håper selvsagt at dommen vil gjøre at personalbehandlingen i Unibuss blir bedre framover, sier Ahmad.

Dommen er foreløpig ikke rettskraftig da ankefristen utløper først i månedsskifte januar/februar.

Unibuss sin advokat Johannes Straume skriver i en epost til Magasinet for fagorganiserte at han foreløpig ikke har noen kommentar til dommen.

– En brutal kultur som har festet seg i kjølvannet av anbud og kontrollregimer

– Sjåførene blir jaga og kontrollert på alle områder. Det er en trist utvikling i kjølvannet av anbudene med sine kontroller og systemer for bøter, mener hovedtilltisvalgt for Fagforbundet i Unibuss, Marit Sauge. Hun har fulgt både denne og en rekke andre saker de siste årene, og har mange ganger vært med kolleger som har vært innkalt på teppet etter feil og bøter.

Marit Sauge

Marit Sauge

Kathrine Geard

Når det gjelder den aktuelle saken som Unibuss tapte i retten, sier hun:

– Den viser at ledelsen bør være forsiktige med å vite bedre enn både de involverte parter og politiet.

– En hendelse som denne medfører innstilt bussavgang, operatøren får bøter fra bestillerselskapet, og ledelsen går på sjåførene for å plassere ansvar, sier Sauge. Ifølge Sauge er dette en brutal kultur som har festet seg i kjølvannet av anbud og kontrollregimer.

– Det er ikke spesielt for Unibuss. Det skjer i alle operatørselskaper i kjølvannet av anbud, kontrollregime og bøter. Det er en trist utvikling. Det preger ordbruken. Der vi før hadde samtaler, har vi i dag en ordrepreget kommunikasjon. Der vi før slo hardt ned på alvorlige ting som juks og trafikkfarlige forhold, er det i dag en hysterisk jakt etter feil hos sjåførene, sier hun.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy