KRAV OG FRITT FRAM: Varebiler over 3,5 tonn og tyngre trafikk er underlagt strenge krav. Per i dag kreves ikke mer enn et vanlig sertifikat dersom varebilen veier mindre enn 3,5 tonn i Norge, mens varebiltransport inn til landet nå blir regulert.
Stein Inge Stølen
ola.tommeras@fagbladet.no
Under pandemien gikk netthandel i været. Antall registrerte transportselskaper ble doblet og nye selskaper med lette varebiler dundret inn i markedet. Veier varebilen mindre enn 3,5 tonn, er transporten uregulert i Norge. Det kreves ikke annet enn et vanlig sertifikat. En drøm for useriøse aktører.
Trenger regulering
– Markedet oversvømmes av useriøse aktører, sa leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans (tidligere Postkom) i vinter. Fagforbundet organiserer rundt 3.000 varebilsjåfører etter sammenslåingen med Postkom.
– Vi er bekymret. Useriøse aktører underbyr på pris og truer arbeidsplassene til våre medlemmer, sier Øiahals.
Fagforbundet ba Samferdselsdepartementet om nasjonale regler for transport med lette varebiler og anbefalte godkjenningsordninger, kjøre- og hviletidsbestemmelser og fartsskriver med registrering av kjøretid.
VENTER FORTSATT: - Vi hadde forventet signaler om hva som kommer nasjonalt, sier leder av Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.
Alf Ragnar Olsen
Bransjen ber om det
I høringsuttalelsene til proposisjonen som ligger i Stortinget nå, påpeker de fleste at det må innføres tilsvarende regler for nasjonal transport med lette varebiler.
Etter flere urovekkende meldinger fra bransjen lovte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård å se nærmere på saken.
Likevel er innenlands transport med lette varebiler knapt nevnt i proposisjonen. Det er kun registrert i kommentarer til høringsuttalelsene, men det sies ikke noe om hva departementet vil gjøre.
• Departementet: – Vurderer å stramme inn forholdene.
Utreder nærmere
– Vi hadde forventa sterkere signaler om nasjonale regler, sier Gerd Øiahals, som påpeker at EU-direktivene måtte regjeringen uansett legge fram.
– Departementet har sendt oppdrag til Statens vegvesen om å utrede nærmere en eventuell innføring av lignende eller tilsvarende krav til varebil i nasjonal transport, opplyser Samferdselsdepartementet til Fagbladet.
Fagbladet har ikke fått svar fra Statens vegvesen om når en slik utredning kan foreligge.
• Vill vekst med lette varebiler. Useriøse underbyr.
Alene med «vill vest»
Regjeringens forslag til endringer i yrkestransportloven og vegtrafikkloven blir mest sannsynlig vedtatt. Da vil transport som krysser grensa inn til Norge og kabotasje være regulert, men altså fortsatt ikke transportører som opererer nasjonalt i Norge med lette varebiler.
I Sverige og Danmark er derimot regulering allerede på plass. Danmark har innført nasjonale krav til lette varebiler mellom 2 og 3,5 tonn. Danskene stiller krav til utdanning for både sjåfør, transportør og transportledere. De har godkjenningsordning og krav til gyldig tillatelse for å drive transport, samt krav om å være registrert i et sentralt register.
Svenskene stiller krav til all transport av gods mot betaling, selv om det skulle skje med en vanlig personbil. Det stilles krav til økonomi, vandel, utdanning og registrering av kjøretøy som skal brukes.
En avgjørelse fra Trygderetten kan få store konsekvenser for Nav.
Kasper Holgersen
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DUO: Mette Nord og Jørn Eggum leder de to største LO-forbundene. Representanter fra ledelsen og fagfolk i begge forbund har møttes for å snakke om AFP i privat sektor.
Jo Straube/Håvard Sæbø
RESULTAT: Oppfølging og tilrettelegging er noko av stikkorda for at dei tilsette ved Kantarellhjemmet i Oslo har fått ned sjukefråveret. Frå venstre Shammim Andreassen Shahid, Birthe Wold Myhre, Evangeline Morales, Mustapha Yacoubi, og Ewa Adamski.
Øystein Windstad
Håvard Sæbø
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år.
Beate Oma Dahle / NTB