JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uregulert varebiltransport: Fortsatt «vill vest» i Norge mens forholdene utredes

KRAV OG FRITT FRAM: Varebiler over 3,5 tonn og tyngre trafikk er underlagt strenge krav. Per i dag kreves ikke mer enn et vanlig sertifikat dersom varebilen veier mindre enn 3,5 tonn i Norge, mens varebiltransport inn til landet nå blir regulert.

KRAV OG FRITT FRAM: Varebiler over 3,5 tonn og tyngre trafikk er underlagt strenge krav. Per i dag kreves ikke mer enn et vanlig sertifikat dersom varebilen veier mindre enn 3,5 tonn i Norge, mens varebiltransport inn til landet nå blir regulert.

Stein Inge Stølen

Snart vil EU-direktiver sørge for at transport til Norge med lette varebiler blir underlagt regler og krav. Innenlands er det derimot fortsatt fritt fram i Norge, mens Sverige og Danmark allerede har regulert markedet.

2022052711524620220527115245

ola.tommeras@fagbladet.no

Under pandemien gikk netthandel i været. Antall registrerte transportselskaper ble doblet og nye selskaper med lette varebiler dundret inn i markedet. Veier varebilen mindre enn 3,5 tonn, er transporten uregulert i Norge. Det kreves ikke annet enn et vanlig sertifikat. En drøm for useriøse aktører.

Trenger regulering

– Markedet oversvømmes av useriøse aktører, sa leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans (tidligere Postkom) i vinter. Fagforbundet organiserer rundt 3.000 varebilsjåfører etter sammenslåingen med Postkom.

– Vi er bekymret. Useriøse aktører underbyr på pris og truer arbeidsplassene til våre medlemmer, sier Øiahals.

Fagforbundet ba Samferdselsdepartementet om nasjonale regler for transport med lette varebiler og anbefalte godkjenningsordninger, kjøre- og hviletidsbestemmelser og fartsskriver med registrering av kjøretid.

VENTER FORTSATT: - Vi hadde forventet signaler om hva som kommer nasjonalt, sier leder av Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.

VENTER FORTSATT: - Vi hadde forventet signaler om hva som kommer nasjonalt, sier leder av Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.

Alf Ragnar Olsen

Bransjen ber om det

I høringsuttalelsene til proposisjonen som ligger i Stortinget nå, påpeker de fleste at det må innføres tilsvarende regler for nasjonal transport med lette varebiler.

Etter flere urovekkende meldinger fra bransjen lovte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård å se nærmere på saken.

Likevel er innenlands transport med lette varebiler knapt nevnt i proposisjonen. Det er kun registrert i kommentarer til høringsuttalelsene, men det sies ikke noe om hva departementet vil gjøre.

Departementet: – Vurderer å stramme inn forholdene.

Utreder nærmere

– Vi hadde forventa sterkere signaler om nasjonale regler, sier Gerd Øiahals, som påpeker at EU-direktivene måtte regjeringen uansett legge fram.

– Departementet har sendt oppdrag til Statens vegvesen om å utrede nærmere en eventuell innføring av lignende eller tilsvarende krav til varebil i nasjonal transport, opplyser Samferdselsdepartementet til Fagbladet.

Fagbladet har ikke fått svar fra Statens vegvesen om når en slik utredning kan foreligge.

Vill vekst med lette varebiler. Useriøse underbyr.

Alene med «vill vest»

Regjeringens forslag til endringer i yrkestransportloven og vegtrafikkloven blir mest sannsynlig vedtatt. Da vil transport som krysser grensa inn til Norge og kabotasje være regulert, men altså fortsatt ikke transportører som opererer nasjonalt i Norge med lette varebiler.

I Sverige og Danmark er derimot regulering allerede på plass. Danmark har innført nasjonale krav til lette varebiler mellom 2 og 3,5 tonn. Danskene stiller krav til utdanning for både sjåfør, transportør og transportledere. De har godkjenningsordning og krav til gyldig tillatelse for å drive transport, samt krav om å være registrert i et sentralt register.

Svenskene stiller krav til all transport av gods mot betaling, selv om det skulle skje med en vanlig personbil. Det stilles krav til økonomi, vandel, utdanning og registrering av kjøretøy som skal brukes.

Last ned proposisjonen som skal behandles i juni, her.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
VENTER FORTSATT: - Vi hadde forventet signaler om hva som kommer nasjonalt, sier leder av Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.

VENTER FORTSATT: - Vi hadde forventet signaler om hva som kommer nasjonalt, sier leder av Fagforbundet post og finans, Gerd Øiahals.

Alf Ragnar Olsen

KRAV OG FRITT FRAM: Varebiler over 3,5 tonn og tyngre trafikk er underlagt strenge krav. Per i dag kreves ikke mer enn et vanlig sertifikat dersom varebilen veier mindre enn 3,5 tonn i Norge, mens varebiltransport inn til landet nå blir regulert.

KRAV OG FRITT FRAM: Varebiler over 3,5 tonn og tyngre trafikk er underlagt strenge krav. Per i dag kreves ikke mer enn et vanlig sertifikat dersom varebilen veier mindre enn 3,5 tonn i Norge, mens varebiltransport inn til landet nå blir regulert.

Stein Inge Stølen