OVERDØVET: Miljøargumentene har overdøvet de få av oss som har prøvd å peke på den usosiale profilen bompenger har, skriver grasrotstemme Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Bussjåfør
Folkebevegelsen mot bompenger har fått vind i seilene den siste tiden, og det synes jeg er bra. For det er et problem med bompengene. Det største problemet er at disse pengene er flat skatt. Det betyr at vi alle betaler det samme beløpet uansett hva vi har i inntekt.
I utgangspunktet er det kun Fremskrittspartiet (Frp) som sier de vil ha flat skatt i Norge. Alle de andre partiene sier de vil ha en progressiv beskatning. Det betyr at de som tjener mest, skal betale mest i skatt. Men i dette tilfellet er verden snudd på hodet.
Her er det Frp og bompengepartiet som er imot en flat skatt, mens de andre partiene stort sett er for.
• Harald har forsket på bompenger. Han mener at politikerne har gjort én stor feil
Enige om å beholde
Vi har flere flate skatter i Norge. Den viktigste er momsen, som kreves inn på alle varer og tjenester vi kjøper. Den ligger på 25 prosent på de fleste varer.
Denne flate skatten er de fleste partiene derimot ganske enige om å beholde. Det til tross for at den er akkurat like usosial som bompenger. Likevel får den mindre oppmerksomhet.
Det kommer vel av at den er «skjult» i prisen på varene vi betaler. Jeg tror vi må begynne å stille spørsmål ved denne flate skatten, som utgjør mye mer enn bompengene.
Sannhet med modifikasjoner
Tilbake til bompenger. De viktigste argumentene for bompenger er at forurenseren må betale og at bompengene blant annet bidrar til å finansiere bedre kollektivtrafikk og til å redusere biltrafikken i byene. Disse argumentasjonene er sannheter med store modifikasjoner.
Det er slett ikke alle forurensere som betaler. Det er det bare de som kjører gjennom en bom som gjør. Og mesteparten av pengene som kommer inn, brukes til mer veibygging. Det øker selvsagt bilbruken og dermed også forurensningen.
Vi ser også at middelklassen kjøper seg ut av bomringen ved å kjøpe bil nummer to, gjerne en Tesla, som de da bruker til og fra jobb. Og dette øker jo faktisk bare biltrafikken.
God løsning
Det finnes bedre virkemidler til å begrense biltrafikken i byene enn å belaste folk med en flat og urettferdig avgift. Det viser seg for eksempel at restriksjoner på parkeringen i byene faktisk er en bedre metode til å begrense biltrafikken.
Både Statens vegvesen og Transportøkonomisk institutt peker på at parkeringsrestriksjoner i kombinasjon med et bedre kollektivtilbud, er en god løsning.
Glemt klasseperspektivet
At bompengepartiet vokser med rekordfart flere steder i landet, må de andre partiene ta på sin egen kappe. Spesielt venstresiden har forsømt seg i denne saken. Miljøargumentene har overdøvet de få av oss som har prøvd å peke på den usosiale profilen bompenger har.
• LO: Rike bør betale mer enn fattige i bompenger
Venstresiden har vært så opptatt av å fremstå som miljøvennlige at de helt har glemt klasseperspektivet.
Senest på Fagforbundets landsmøte i 2017 påpekte jeg at klasseperspektivet må inn i blant annet miljødebatten. Når Lan Marie Berg på Miljøpartiet De Grønnes landsmøte hopper opp og ned og roper at hun elsker bomringen, skjønner jeg at MDG er middelklassens parti.
Det virker ikke som om de har tenkt over at det er en enorm forskjell på hvordan bompenger påvirker økonomien til folk.
Skal utjevne forskjeller
Noen av partiene på venstresiden er i ferd med å forstå at de ikke lenger kan støtte bompenger ukritisk. Både Rødt og Ap sier nå hovedsakelig nei til bompenger, men budskapet kommer altfor sent. I tillegg åpner dessverre begge partiene opp for veiprising, noe som ikke er stort bedre fordi det fremdeles er snakk om flat skatt.
Partier som påstår at de representerer arbeiderklassen, må forstå at vi ikke vil ha flate skatter. Vi vil ha et skattesystem som gjør at de som tjener mye, betaler mye i skatt og at det skal være omvendt for de som tjener lite.
Skattesystemet skal utjevne forskjeller, ikke forsterke dem. Derfor må vi å få slutt på bompenger. Vi trenger også en gjennomgang av de andre flate skattene vi har for å få disse erstattet med progressiv beskatning.
• KrF og Venstre vil ikke vike om bompenger
Må komme på banen
Dere må skjerpe dere på venstresiden ellers får bompengepartiet enda mer vind i seilene.
Det er også på tide at fagbevegelsen kommer på banen og stiller klare krav til partiene om å få slutt på slike flate og urettferdige skatter. Det er tross alt vi i fagbevegelsen som representerer arbeiderklassen.
Det er på tide at fagbevegelsen kommer på banen
KUTT: Både Frp. Venstre, delar av Høgre vil kutte i sjukeløna. NHO opnar for den svenske modellen, sjekk i denne saka kva det vil koste deg å bli sjuk om vi får sjukeløn som i Sverige.
Colourbox
FRI: Flere vil ha fri for å følge barn eller barnebarn på ulike feiringer i desember.
Vegard Wivestad Grøtt / NTB
FRYKTER SMELL: Helsefagarbeider Emma Straub (20) tror en del unge ikke er robuste nok. – En del har fått sydd litt puter under armene, og det blir et sjokk å komme ut i arbeidslivet, sier Straub.
Anita Arntzen
SVIR: I Sverige svir det i lommeboka om du blir sjuk. Der blir du trukke i løn den første dagen dur er vekke frå jobben. NHO og Oslo Frp ønskar det same i Norge.
Kasper Holgersen
PÅ VAKT: Klubben og Marthinsen sier de alltid må være på vakt. En situasjon kan eskalere uten videre.
Ola Tømmerås
USIKKERT: Fortsatt er det ikke kjent hvem som skal drive Uranienborghjemmet, ett av fire som ble satt på anbud i høst. Nå går ytterligere to ut i markedet.
Werner Juvik
Ole Roger Berg
Werner Juvik
OVERDØVET: Miljøargumentene har overdøvet de få av oss som har prøvd å peke på den usosiale profilen bompenger har, skriver grasrotstemme Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Ole Roger Berg
Werner Juvik