Ny undersøkelse: Over halvparten mot profitt i velferden
ENIGE: Over halvparten av de spurte var enige med Fagforbundet i at private selskaper ikke bør få ta ut profitt av offentlige tjenester.
ANB
I en ny undersøkelse utført av Sentio for Fagforbundet, er over halvparten enige i at private ikke bør få ta ut profitt fra offentlige velferdstjenester.
tori@lomedia.no
Undersøkelsen ble tatt blant et representativt utvalg av Norges befolkning den nest siste uka i juni. Respondentene ble spurt om de var enige eller uenige i følgende påstand fra Fagforbundet:
«Private selskaper bør ikke få ta ut profitt fra drift av offentlige velferdstjenester som sykehjem, barnehage og skole».
Det var 37 prosent helt enige i, 21 prosent litt enige, 16 prosent var litt uenige, mens 21 prosent var helt uenige. De resterende seks prosent svarte «vet ikke».
– Jeg er glad for at folk flest er enige med oss i at det er en uting at kommersielle selskaper tar ut store fortjenester fra norsk velferd, skriver Fagforbundet-leder Mette Nord i en e-post til FriFagbevegelse.
• Dette mener partiene om kommersiell velferd
Nordlendinger mest profittvennlige
Ikke overraskende er motstanden mot profitt i velferden størst blant Ap, SV og Rødts velgere. Også i Senterpartiet er motstanden mot privat profitt noe høyere enn gjennomsnittet, men dette resultatet er ikke statistisk signifikant.
Blant Høyre-velgerne er det derimot klart flertall for at private selskaper skal kunne ta ut profitt når de driver velferdstjenester på vegne av det offentlige. Likevel er det 43 prosent av Høyre-velgerne som var helt eller litt enige med Fagforbundets påstand.
Noe mer overraskende er det at folk i Nord-Norge er mest uenige med Fagforbundet. Her var det flere som var for at private selskaper skal kunne ta ut profitt, enn de som var mot.
• – Regjeringens forslag gir økte forskjeller og mindre velferd
Vil at kommunene skal drive selv
Fagforbundet har gjort private selskaper innen velferden til en viktig valgkampsak foran kommunevalget i høst.
– I årets valgkamp er en av de tydeligste konfliktene nettopp privatisering og profitt i velferden. For Fagforbundet er det viktig at vi får ordførere og lokalpolitikere som vil at kommunene skal drive velferdstjenestene selv, skriver Nord.
(Saken fortsetter under bildet)
Mette Nord, leder i Fagforbundet.
Jan Lillehamre
Hun mener at dette er til det beste både for skattebetalerne, brukerne og de ansatte.
– Privatisering av velferdstjenestene fører jevnt over til dårligere vilkår for de ansatte, i form av lavere lønn, svekkede arbeidsvilkår eller dårligere pensjon, skriver Nord.
NHO: – Fagforbundet bidrar til en negativ holdning
Administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og handel mener at spørsmålet Fagforbundet har stilt til respondentene, er ledende.
– Ordet «profitt» er et negativt ladet ord. En profitør er ifølge Store Norske leksikon en som skaffer seg uberettiget profitt. Det er dermed ikke så overraskende at mange svarer negativt slik Fagforbundet spør, og de bidrar også til en negativ holdning, skriver hun i en e-post til FriFagbevegelse.
• Velferdsmiks er bare en ny formulering. Same shit, new wrapping
Kaltenborn viser til flere målinger som viser at flertallet i befolkningen er positive til at private bedrifter leverer offentlige tjenester, og etterlyser at Fagforbundet heller fokuserer på kvaliteten i tjenestene som leveres.
– Vi har løst de store oppgavene i Norge ved en offentlig-privat velferdsmiks, enten det var utbygging av olje på 60- og 70-tallet, å sikre full barnehagedekning tidlig på 2000-tallet eller å løse en rekordstor tilstrømning av flyktninger i 2015, skriver Kaltenborn.
Hun mener heller ikke at det er noe stort problem med overdreven profitt i slike bedrifter.
– Folk tenker ofte ikke over at alle virksomheter trenger et overskudd for å eksistere og at dette brukes til å utvikle og forbedre velferdsgoder. Vi har faktisk målt hva bedriftene tjener, og innen sykehjem og hjemmebasert omsorg er det 2% driftsmargin, altså svært lavt, skriver hun.
Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og handel. </richtext>
Jon Amundsen/NHO Service og Handel