- Vi må få rettigheter i bussbransjeavtalen

Ole Roger Berg og Stein Guldbrandsen fra Fagforbundet mener det svekker en samlet fagbevegelse når sterke fagforeninger splittes opp som følge av blant annet bussanbud. Derfor ønsker de å bli part i bussbransjeavtalen med NHO.

2013050613375120131216224502

per.flakstad@fagforbundet.no

Det er Norsk Transportarbeiderforbund som eier denne avtalen, og leder Roger Hansen er provosert over at Fagforbundet ønsker å bli en part i deres avtale.

Må respektere vedtak

- Nå må de snart gi seg og respektere de vedtakene som er gjort, og ikke løfte saken opp et nivå når de ikke får viljen sin. Dette er ikke noe problem. Fagforbundets medlemmer kan bare melde seg inn hos oss. Vi har meget kompetente og dyktige tillitsvalgte som vil ivareta dem på en god måte, sa han på LO-kongressen.

Faglig arbeid svekkes

Det var Ole Roger Berg som reiste debatten mandag under behandlingen av sekretariatets innstilling om grensetvister, kampkraft og tariffpolitisk styrke.

Berg ville ha kongressen med på å gi alle LO-forbundene som organiserer bussarbeidere partsrettigheter i bussbransjeavtalen med NHO, slik de har i den likelydende avtalen med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter.

- Nå er over 70 prosent av bussbransjen lagt ut på anbud, og resten ser ut til å komme i løpet av få år. Anbud fører til at ansatte stadig må skifte arbeidsgiver, og med det følger også et skifte av av arbeidsgiverorganisasjon – avhengig av om det er en Spekter-bedrift eller en NHO-bedrift som vinner anbudet. Det er kun Norsk Transportarbeiderforbund som er part i avtalen med NHO, og der ligger problemet, sa Ole Roger Berg.

Han sa at NTF vil ha LO-medlemmene overført til seg, mens svært mange av Fagforbundets bussarbeidere ønsker å bli i sitt gamle forbund. Med slike interne stridigheter svekkes det faglige arbeidet og sterke lokale fagforeninger.

- Slik kan vi ikke ha det, sa Berg.

Klokt med sterke lokalforeninger

- Vi samarbeider godt om mange saker, sa Stein Guldbrandsen i Fagforbundet politiske ledelse og leder for forbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

- Bussbransjeavtalen med Spekter og NHO var en historisk avtale der fire forbund, tre i LO og ett i YS gikk sammen og er enige om å stille samme krav, forhandle sammen og stemme sammen. Dette har betydd mye for bussarbeiderne, som blant annet har fått en kollektiv pensjonsavtale med NHO, riktig nok innskuddsbasert, men likefullt en god ordning, sa Guldbrandsen.

- Men når vi kommer til motstanden mot selve anbudssystemet, som er roten til mange av probemene i bussbransjenpolitikken, til den politike kampen, savner vi støtte fra NTF. Der mener de at våre medlemmer bare kan melde seg inn hos dem når en NHO-bedrift har vunnet et anbud, og så er alt greit.

- Men våre medlemmer synes ikke det er så greit, og vi synes det er klokt å holde sterke, lokale foreninger samlet og med et eierskap til sine tariffavtaler. Derfor inviterer vi kongressen til å gjøre et klokt vedtak i denne saken, sa Guldbrandsen.

Må være enighet

Det var nestleder Tor Arne Solbakken som innledet om grensetvistutvalgets innstilling, og han advarte i sin oppsummering av debatten mot forslaget fra Fagforbundet.

- Det er ikke noe problem i gi andre forbund partsrettigheter i avtaler, det er blitt gjort før. Men det må baseres på enighet mellom forbundene.

Jeg synes det er en farlig vei å gå hvis det er LO-kongressen som skal tildele de enkelte forbund partsrettigheter i tariffavtaler, sa Solbakken.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy