JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ambulansesjåfør renvasket

Politiethar trukket saken mot en ambulansesjåfør som har vært tiltalt for uaktsom kjøring etter en dødsulykke i fjor.

2012062615360020131216193819

per.flakstad@fagforbundet.no

Dermed er ambulansesjåføren fullstendig renvasket etter at han i et halvt år har levd med en siktelse og senere tiltale for uaktsom kjøring hengende over seg.

Han fikk også førerkortet tilbake umiddelbart etter at saken ble trukket.

– Min umiddelbare reaksjon er at jeg er både glad og lettet på ambulansesjåførens vegne, sier leder i prehospital faggruppe i Fagforbundet, Hans Martin Aase, til Fagbladet.

Saken har opprørt mange i ambulansemiljøet, og Aase forteller at flere har sagt at de ville vurdere om de skulle ta på seg ansvaret ved å kjøre utrykninger hvis sjåføren ble dømt for uaktsomhet.

Usikre målinger

21. november i fjor krasjet ambulansen i fjellveggen på vei fra ringerike sykehus på vei til Rikshospitalet, og en pasient døde. Pasienten var i utgangspunktet kritisk syk.

På rettssakens siste dag mandag gjorde påtalemyndigheten helomvending og trakk saken fordi bevisene etter deres mening ikke er gode nok.

– Det har oppstått tvil om bevisene, og da er det vår plikt å si ifra. Når vi ser at Statens vegvesen har gjort feil på sine målinger, får jeg en vond følelse. Derfor er det riktig av påtalemyndigheten å stanse saken, sier politiadvokat Per Thomas Omholdt til Ringerikes Blad.

Under rettssaken oppsto det usikkerhet om målingen som Statens vegvesen hadde gjort. Lederen av ulykkesgruppen for ambulanseulykker, Stein Eriksrud, forklarte seg forvirrende om de ulike målingene, og trakk tilbake det han hadde sagt om at farten var 80 eller 100 km/t.

– I ettertid ser jeg at jeg ikke burde ha nevnt noe om dette, sa Eriksrud i retten.

Politiets tiltale bygget på at farten var uforsvarlig høy i tett tåke. Da det viste seg at det var gjort feil med oppmålingene, falt grunnlaget for tiltalen bort.

I retten kom det også fram at skiltingen på ulykkesstedet burde ha vært bedre.

Sjåførens advokat, Jon Swenson, sier til Ringerikes Blad at saken er en skandale:

– Når man mangler grunnlag for å måle farten, burde man latt være. Dette er håpløst dårlig av Statens vegvesen.

Viktig rollefordeling

Hans Martin Aase sier at ambulansesjåfører under utrykning kan bryte mange trafikkregler, men at aktsomhetskravet fortsatt gjelder.

– Dette er jo en skjønnsmessig vurdering, og mange reagerte på at kravet etter deres mening ble satt urimelig høyt da påtalemyndigheten tok ut siktelse og senere tiltale, sier han.

Aase er også opptatt av at ulykkesgruppen for ambulanseulykker og påtalemyndigheten ikke blander roller etter slike hendelser.

– Ulykkesgruppen skal se på bilens konstruksjon, innfesting av pasient i bilen og slike ting, mens det er politiet som må vurdere de strafferettslige forholdene, som for eksempel om farten var uforsvarlig høy. Det er viktig med en klar rollefordeling i slike saker, sier Hans Martin Aase.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy