Drapsdom kan stanse trikken

Trikkeførerne i Oslo raser mot dommen om uaktsomt drap etter en dødsulykke i fjor. De truer med aksjoner når ankesaken starter i lagmannsretten i slutten av september.

2008082811263820131216062800

Trikkeføreren selv er fortvilet og lei seg etter dødsulykken. Samtidig er hun veldig tydelig på at hun ikke ville hatt noen muligheter for å avverge det som skjedde denne søndagen i mai for halvannet år siden..

– Jeg var ekstra forsiktig fordi jeg så en kvinne som virket ustø. Da jeg så i speilet før avgang, var hun borte, og jeg var derfor sikker på at hun hadde kommet seg inn på trikken. Jeg så også en person som gikk forbi trikkedørene og viftet med armen. Jeg tolket dette som at hun likevel ikke skulle være med, og dermed tok jeg avgangsprosedyre og kjørte, forteller hun til Fagbladet.

Falt mellom trikk og perrong

Hva som videre skjedde er uklart, men en kvinne som sto på perrongen har forklart at hun hørte et dunk og gikk bakover for å se hva som hadde skjedd. Da hun oppdaget en person mellom perrongen og trikken, viftet hun med armene for å få trikken til å stanse.

Trikkeføreren ante ikke noe om hva som hadde skjedd før hun ble møtt av politi og folk fra Oslo Sporveier på endestasjonen.

Havarikommisjonen som undersøkte omstendighetene rundt ulykken, anbefalte ikke rettslig oppfølging. Påtalemyndigheten tok likevel ut tiltale etter den såkalte bildrapsparagrafen, det vil si at trikkeføreren har forvoldt en annens død ved uaktsom bruk av motorvogn, og i Oslo tingrett ble hun dømt til 60 dagers ubetinget fengsel.

Vurderer trikkestopp

Sosialtillitsvalgt i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Per Arne Nicolaysen, har fulgt opp trikkeføreren i tiden etter ulykken. Han er opprørt over dommen, og syns det grenser til trakassering at trikkeføreren skal bli stemplet som drapsperson fordi hun har vært involvert i en ulykke.

– Dette er en dom mot hele Oslo Sporveier. Vi håndterer tusenvis av forskjellige mennesker hver dag. Vi kan ikke garantere oss mot at enkelte av forskjellige grunner setter seg selv i farlige situasjoner som vi ikke er i stand til å gjøre noe med. Hvis vi skal bli stemplet som drapspersoner på grunn av slike ulykker, er det svært alvorlig for hele konsernet, sier Nicolaysen.

Drapsdommen er anket, og ankesaken er berammet til 24. og 25. september. Nicolaysen sier at trikkeførerne vurderer å stanse trikkene i Oslo i forkant av ankebehandlingen for å understreke alvoret i saken.

– Kan ikke ha sett i speilet

I tingrettens dom fra mars i år er det ikke lagt vekt på trikkeførerens forklaring og hvordan hun opplevde situasjonen før ulykken. Selv om føreren forteller at hun så i speilet, slår dommen fast at hun ikke kan ha gjort det:

«I nærværende tilfelle unnlot trikkeføreren å foreta en helt nødvendig sikkerhetssjekk, nemlig å se i speilet før trikken ble satt i gang,» heter det i domspremissene.

Videre skriver retten at trikkeføreren er preget av ulykken, men at det ikke virker som om hun angrer eller har sympati for den avdøde.

– Jeg har jo aldri opplevd noen ulykke. Jeg ble først gjort oppmerksom på den i etterkant, sier trikkeføreren, og gjentar nok en gang at hun er svært lei seg fordi et menneske omkom, men at hun ikke forstår hva hun kunne gjort annerledes for å unngå det tragiske som skjedde.

– Forferdelig ikke å bli trodd

– Jeg fortalte i retten at jeg så i speilet og hva jeg så. Jeg har kjørt trikk i mer enn tolv år uten alvorlige uhell. I løpet av denne tiden har sikkerhetsrutinene satt seg så godt i ryggmargen at jeg gjør dem på refleks. Det er da ingen logisk grunn til at jeg ikke skulle ha fulgt rutinene denne ene gangen, sier hun.

Likevel fastholdt aktor at hun ikke kunne ha sett i speilet.

– Han sier jo rett ut at jeg står i retten og lyver. Jeg syns det er en fryktelig grov beskyldning, sier trikkeføreren.

Samtidig opplevde hun at retten trodde på aktor, og ikke på henne.

– Det er helt forferdelig ikke å bli trodd i en så alvorlig sak, men i stedet bli dømt som drapsperson, sier hun.

– Et tragisk uhell, men ingen drapssak

Trikkeførerens plasstillitsvalgt, Bjørn Colban, mener drapsdommen er en dom mot alle trikkeførere.

– Saken opprører oss. Det er helt tilfeldig at det var denne føreren som havnet i en slik fortvilet situasjon, det kunne ha vært hvem som helst av oss, sier han.

– Dette var et tragisk uhell, og en kombinasjon av flere dypt uheldige omstendigheter. Men det er ingen grunn til å gjøre det til en drapssak.

– Her er det ingen som har kjørt altfor fort eller presset grenser på andre måter, heller ingen som har håndtert våpen eller andre farlige redskaper. Her er bare en trikkefører som har gjort jobben sin og fulgt rutinene slik hun pleier. Da mener jeg det er å trekke aktsomhetskravet altfor langt å dømme henne for drap.

– Jeg syns det er både overraskende og provoserende at påtalemyndighet og rettsapparat har brukt så store ressurser på å kriminalisere en slik ulykke.

– Jeg har snakket med mange trikkeførere i tiden etter dommen. Mange av dem sier de vurderer å slutte hvis den blir stående. De vil rett og slett ikke risikere å bli stemplet som drapspersoner hvis de skulle havne i en liknende situasjon, sier Bjørn Colban.

– Stor betydning

Administrerende direktør Torild Skogsholm i Oslo Sporvognsdrift er redd det kan ramme trikketilbudet i Oslo hvis drapsdommen blir stående.

– For oss er dette en svært viktig sak. Den berører absolutt alle som jobber med trikken i Oslo. Mange tenker at hvem som helst kunne ha kommet opp i en liknende situasjon. Som arbeidsgiver har vi en plikt til å ta vare på våre ansatte, både den som er dømt og de som frykter konsekvensene av dommen, sier Skogsholm.

– Samtidig er dette også en viktig prinsipiell sak om hvor langt aktsomhetskravet skal strekkes for en trikkefører. Siden tingrettens avgjørelse er anket, og saken fortsatt ligger til behandling i rettssystemet, ønsker jeg ikke å kommentere den siden av saken ytterligere, sier hun.

– Flere trikkeførere har sagt at de vurderer å slutte hvis dommen blir stående?

– Det er svært bekymringsfullt. Hvis mange gjør alvor av å slutte, kan vi få problemer med å opprettholde trikketilbudet, og det går ikke bare ut over selskapet, men hele Oslos befolkning, sier Torild Skogsholm.

Dette er saken

Søndag 27. mai omkom en kvinne etter en trikkeulykke ved Sinsenterrassen holdeplass i Oslo.

Påtalemyndigheten tiltalte trikkeføreren for uaktsomt drap etter straffeloven og for ikke å ha vært aktsom nok etter veitrafikklovens bestemmelser.

I mars ble hun dømt til 60 dagers ubetinget fengsel. Retten fant ingen formildende omstendigheter i saken.

Dommen er anket, og ankesaken er berammet til 24. og 25. september.

Trikkeførerne i Oslo Sporveier vurderer å stoppe trikken i forbindelse med ankebehandlingen for å markere at dette er en dom mot alle trikkeførere, ikke bare en av dem.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy