Fagforbundet sponser miljøbuss

Fagforbundet har vedtatt å gi selskapet Borgbuss i Østfold økonomisk støtte til å kjøpe sine sjuende buss som går på biometangass.

2009021214202620131216085032

– Biometangass er det drivstoffet med flest miljøplusser ifølge alle de fagmiljøene vi har snakket med. Jo mer vi har jobbet med dette temaet, desto sikrere er vi blitt på at biometangass kan gi bussnæringen et virkelig miljøløft, sier Stein Guldbrandsen som er medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Samfunnsansvar

– Vi i Fagforbundet tar det ansvaret som samfunnet burde ha tatt for å bidra til en miljøvennlig kollektivtransport, sier Guldbrandsen. Han er godt fornøyd med vedtaket, som innebærer at forbundet dekker ekstrakostnadene på ca 500.000 kroner som Borgbuss får ved å kjøpe en buss som går på biometangass framfor en som går på diesel.

– Vi ønsker at det synes i bussen at Fagforbundet har bidratt med økonomisk støtte og hvorfor forbundet gjør dette. Ut over det har vi ikke satt noen betingelser for bidraget, sier han.

– Vi mener det er viktig å få opp biometangass som drivstoff i bussnæringen som et valgkamptema. Alle renseanlegg som behandler organisk avfall kan bygge anlegg til å framstille gassen, og dette er en kjent teknologi som det er mulig å starte opp med nå.

– Bussnæringen egner seg godt for biometangassprosjekter, siden bussene er stasjonert på få steder og kjører mange lokale ruter. Dette gjør det enkelt og rimelig å transportere ut beholdere med drivstoff, uten å måtte etablere et helt nettverk av tankesteder, fortsetter Guldbrandsen.

Trenger handling

- Arbeidsgruppen for kollektivtrafikk i Fagforbundet besøkte i fjor sommer anlegget til Fredrikstad vann,- avløp- og renovasjon (Frevar) som forsyner Borgbussene med biometangass, og vi kunne selv se at bussene og systemene fungerer godt. Sjåførene var også fornøyd.

Siden har vi vært overalt, i departementer og på statsministerens kontor, og argumentert for at dette er en løsning å satse på. Vi er blitt møtt med velvilje og smil, men ut over dette skjer det lite.

– Nå begynner vi å bli utålmodige. Det er frustrerende å oppleve at en regjeringen med høye og ambisiøse klimamål ikke handler og følger opp en så god miljøsak som dette.

– Derfor handler vi selv, for å få oppmerksomhet rundt biometangass i valgkampen, sier Stein Guldbrandsen.

Han mener myndighetene må satse på biometangass som et framtidsrettet drivstoff og sørge for finansiering slik at renseanlegg blir bygget om. Videre mener han at myndighetene må få på plass en finansieringsordning som dekker busselskapenes merkostnader ved å kjøpe biometanbusser i stedet for ordinære dieselbusser. Til slutt mener han at det bør arbeides mot et forbud for dieselbusser innen 2015.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy