Fra grasrota

Jeg forstår ikke at det er greit at de nye kompetansekravene skal knuse drømmene til de som vil bli sykepleiere

2019080212050020190802122156
IKKE FOR HVEM SOM HELST: Jeg opplever at Norsk Sykepleierforbund har gjort det til sin misjon at det å være sykepleier ikke er for hvem som helst, skriver grasrotstemme Hilde Lende Aune.

IKKE FOR HVEM SOM HELST: Jeg opplever at Norsk Sykepleierforbund har gjort det til sin misjon at det å være sykepleier ikke er for hvem som helst, skriver grasrotstemme Hilde Lende Aune.

Illustrasjon: Øivind Hovland

Det er så mange flinke helsefagarbeidere der ute som hadde blitt flinke sykepleiere bare utdanningen hadde inneholdt mer øvelse.

Hjelpepleier og hovedtillitsvalgt og yrkesseksjonsleder for helse og sosial, Fagforbundet Askøy

Y-veien skal hjelpe helsefagarbeidere å ta sykepleien. Da lover det ikke godt at Norsk Sykepleierforbund Student (NSF Student) har fått gjennom å øke de formelle kompetansekrav for utdanningen.

I en sak Fagbladet publiserte mandag sier Iren Luther, leder for yrkesseksjonen helse og sosial, at hun er enig i at det er viktig at sykepleiere kan dokumentere og regne skikkelig.

Jeg er enig i utsagnet. Dokumentasjon er en stor del av hverdagen til fagarbeidere, men det betyr ikke at du trenger topp karakter i norsk for å klare å ordlegge deg på en forståelig måte.

Jeg ser ikke hvordan Ibsen og den norsken som ble brukt på 1800 tallet kan hjelpe deg med å bli god i journalføring. Selv med min dårlige karakter i norsk klarer jeg å gjøre meg forstått i journalføring. Det handler om øvelse. Det handler om å gjøre det i praksis. Har du dokumentert i over ti år, er du sannsynligvis blitt god på det.

Hjelpepleier Rosa: – Nyutdannede sykepleiere kan ikke sammenlignes med oss helsefagarbeidere og hjelpepleiere med lang arbeidserfaring

Kunne blitt flinke sykepleiere

Det er ellers forståelig at du trenger mattekunnskaper for å for eksempel drive med medikamentfortynning. Men det er som Luther sier til Fagbladet: «Det er bedre at studentene får øve med mel og vann.»

For å bli god på noe i praksis må man nettopp det, øve og gjøre det i praksis. Det er så mange flinke helsefagarbeidere der ute som hadde blitt flinke sykepleiere bare utdanningen inneholdt mer øvelse.

Forstår ikke

Det er flere helsefagarbeidere med videreutdanning som ikke kom inn på sykepleien i år. Erfaringskompetanse, videreutdanning og fagbrev viser seg å ikke være godt nok.

Når jeg hører at en helsefagarbeider mangler sannsynlighetsregning og en særoppgave om Hamlet for å bli sykepleier, blir jeg frustrert på deres vegne. Jeg forstår ikke at det er greit at de nye kompetansekravene skal knuse drømmen om å få lov å bli sykepleier.

Dette er mennesker som brenner for jobben sin og som ønsker mer kompetanse, men som på grunn av økte krav kan se langt etter det. For som helsefagarbeideren skriver i et innlegg i Fagbladet, kan det fort gå tre år før «manglene» er på plass. Og heller ikke etter disse tre årene er det sikkert at vedkommende kommer inn på studiet.

Jeg kan ikke bli sykepleier fordi jeg mangler sannsynlighetsregning og en særoppgave om Hamlet. Det er veldig frustrerende

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Jeg opplever at Norsk Sykepleierforbund har gjort det til sin misjon at det å være sykepleier ikke er for hvem som helst.

Vi er alle enige om at vi trenger dyktige og kompetente sykepleiere, helsefagarbeidere og ikke minst pleiemedarbeidere. Så hvorfor gjøre det så utrolig vanskelig for de som virkelig ønsker å få en bred kompetanse?

Snakke med våre naboer

Sverige har allerede et prosjekt på Y-veien. Da trenger vel ikke vi finne opp kruttet på nytt?

La oss snakke med våre naboer og få en skikkelig utredning på hvorfor så mange droppet ut av tre-terminsordningen. En ordning som ga helsefagarbeidere uten generell studiekompetanse mulighet til å fullføre 3-årig bachelor i sykepleie.

Når jeg hører at en helsefagarbeider mangler sannsynlighetsberegning og en særoppgave om Hamlet for å bli sykepleier, blir jeg frustrert på deres vegne