Helse-ansatte på kols-kurs

Etter to dager på kurs føler de seg tryggere når de møter pasienter med kols. Roen smitter over på pasientene. Og det er godt, for knapt noe er verre for en kols-pasient enn uro og stress.

2012041611053920131214180549

karin.svendsen@fagforbundet.no

15 pleiere putter et sugerør i munnen før de løper opp og ned trappene mellom første og andre etasje. De får bare puste gjennom sugerøret, og de skal opp og ned fire ganger. Sånn er det å være på kols-kurs.

Skjønner mer

– Den øvelsen satte en støkk i oss alle sammen. Vi kjente på kroppen hvordan det er ikke å få nok luft, sier Bente Rønning Brustuen og One Gamme. Etter Fagakademiets to dagers kurs for ansatte i Vestre Toten kommune skjønner de mer om hvordan det føles å leve med kols.

Bente er hjelpepleier med videreutdanning i rehabilitering, og arbeider på korttidsenheten på Raufosstun. One er omsorgsarbeider med videreutdanning i psykiatri. Hun har nå permisjon fra jobben i hjemmetjenesten for å arbeide i en bolig med seks voksne personer med utviklingshemning.

– Jeg trives i begge jobbene, og vet ikke hva jeg velger framover. Men kunnskap om kols trenger jeg uansett, sier hun.

Nyttig kurs

Fagakademiet tilbyr kurs om samhandlingsreformen og seks diagnoser som kommune­helsetjenesten har fått større ansvar for gjennom reformen. Fire kommuner i ­Oppland har prøvd ut kursene.

Bente Rønning Brustuen og One Gamme er samstemte om at første dag med forelesninger om samhandlingsreformen ikke var like matnyttig som den andre kursdagen. De meldte seg på for å lære om kols, og det var også det temaet de syntes var mest spennende.

– Foreleserne var kjempegode, og det var enormt nyttig å lære mer om hvordan pasientene og brukerne opplever sykdommen, sier de to. De fire foreleserne var lege, sykepleier, fysio- og ergoterapeut fra Granheim lungesykehus.

Trenger god tid

Gjennom sugerør-øvelsen fikk kursdel­takerne erfare hvordan det er å klare seg med nedsatt lungekapasitet. Bente Rønning Brustuen og One Gamme sier de også er blitt veldig bevisst på at en kols-pasient absolutt ikke tåler stress, og at han eller hun må økono­misere med energien.

– Derfor spør vi alltid først hvordan formen er i dag, og om hva pasienten orker. For dagsformen kan variere voldsomt, sier One.

Hun forteller at enkelte brukere har så liten kapasitet at de må velge mellom å stelle seg selv eller gå en liten tur. Da er det viktig at pasienten setter grenser, og at hjelperen ikke presser på for at pasienten skal gjøre mer, eller gjøre det fortere. Blir en kols-pasient stresset, kommer han lett inn i en ond sirkel med enda ­dårligere pust og dermed også mer angst.

– En person med kols trenger framfor alt god tid, sier One.

Hjelpemidler og knep

Like viktig som å vite hva kols-pasienter ikke tåler, syns de to fagarbeiderne det er viktig å vite noe om hvordan de kan hjelpe til når pasienten eller brukeren har pusteproblemer. Bente sier hun ofte møter pasienter med kols som er innom på rehabiliteringsenheten, og at hun ofte får bruk for det hun lærte på kurset.

Både Berit og One ble mest overrasket over at det fins mange gode hjelpemidler som kan spare pasienter for store anstrengelser, for eksempel elektriske senger med fjernkontroll, og rullator som gjør det mulig å ta pause når som helst.

To knep som har festet seg, og som de gjerne videreformidler til pasientene, er å snu et skohorn opp-ned for å dra av lakenet. Og for lettere å komme seg ut av senga, kan det hjelpe å feste et bredt bånd i sengestolpen, og bruke det for å dra seg opp.

Svingdørpasienter

Omsorgssjef Randi Skare sier kols-pasienter ofte er engstelige fordi de ikke får puste, og at de derfor blir lagt inn på sykehus til observasjon uten at sykehuset kan gi dem noen behandling.

– Personalet hos oss har ikke hatt nok kunnskap til å møte pasientens angst med trygghet, sier hun.

Omsorgssjefen i Vestre Toten er derfor glad for at hennes kommune fikk delta i pilotprosjektet og prøve ut to av kursene til Fagakademiet.

– Kommunens rolle endrer seg, og det kreves at vi både skal forebygge og behandle mer. Personalet må derfor ha høyere kompetanse på en rekke områder, sier hun, og legger til at kommunen vil søke Kompetanseløftet om midler til å delta på flere kurs i regi av Fagakademiet.

På spørsmål om det holder med kurs på bare to–tre dager, svarer hun at kursene har vært nyttige selv om de har vært korte, og at de som har deltatt, har fått mer kunnskap.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy