Helsesekretær Mehrun Nisa Afzal
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Mehrun Nisa Afzal (22) er utdannet helsesekretær og begynte ved Akershus universitetssykehus (Ahus) for tre år siden. Hun har rukket å jobbe på kvinneklinikkens covidmottak, på testsenter for covid og ved patologiavdelingen. Men nylig fikk hun drømmejobben på kvinneklinikkens nye mottak.
– Jeg ville hit fordi her er det mer pasientnært arbeid. Du følger pasientene fra de kommer til de reiser hjem, sier Afzal.
MÅLINGER: Mehrun liker å jobbe pasientnært med blodprøver og andre ting
Kathrine Geard
Mottaket ved Ahus, som åpnet for tre uker siden, er et døgnåpent mottak for pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp ved kvinneklinikken. Målet med etableringen er å redde flere liv.
– Vi ville samle all øyeblikkelig hjelp på et sted for å øke pasientsikkerheten, forklarer avdelingsleder Kjersti Linnea Heberg.
{f1}
Svakheter i systemet
Tidligere kom pasientene om inn via ulike sengeposter eller via poliklinikken. Et dødsfall ved kvinneklinikken avdekket svakheter i dette systemet, og ga startskuddet til arbeidet mot et felles mottak. Her prioriteres pasientene etter hvor raskt de trenger hjelp, enten de har en gynekologisk tilstand eller er gravide og føler seg syke i svangerskapet.
– Det kan for eksempel være at de har magesmerter eller en blødning, sier Heberg.
Pasientene som kommer, er henvist fra fastlege, helsestasjon eller legevakt. Mottaket er ikke for kvinner som er i fødsel, de kommer rett inn på fødeavdelingen. Og ustabile og alvorlig syke pasienter skal fortsatt sluses inn gjennom sykehusets hoved-akuttmottak.
GOD NYTTE: Avdelingsleder Kjersti Linnea Heberg tror alle ser nytten av å bruke helsesekretærenes kompetanse bedre
Ahus
Mange fødsler, få jordmødre
Helsesekretærene har en treårig yrkesfaglig utdanning som gir kompetanse i blant annet laboratorievirksomhet, blodprøvetaking og skiftestue-arbeid. Men i sykehusene har helsesekretærene vanligvis mest pasientadministrative oppgaver.
Derfor har mange foretrukket å jobbe på legesentre, som tilbyr mer varierte og pasientnære oppgaver. Men på kvinneklinikkens nye mottak har helsesekretærene fått en ny rolle med flere oppgaver. Ahus er, med sine 5000 fødsler årlig, en av de største fødeavdelingene i Norge. En periode slet sykehuset med at mange jordmødre sluttet.
Og nyrekruttering har vært utfordrende på grunn av den generelle jordmormangelen i landet.
Derfor har oppgavedeling lenge vært et satsingsområde på Ahus.
– Jordmormangel og høyt fokus på oppgaveglidning ved klinikken er grunnen til at helsesekretærene nå har fått nye oppgaver, sier Heberg.
• Derfor er helsefagarbeiderne Lise (21) og Monica (35) så populære på sykehuset
Tar seg av målinger
Helsesekretærene ved Ahus fikk vist hva de kunne under pandemien, da de bemannet et covid-mottak og tok grunnleggende målinger som respirasjon, puls, blodtrykk og temperatur.
Det fagfolkene kaller News (National Early Warning Score), for å klargjøre pasientene til legene. Og i 2018 begynte helsesekretærene å ta blodprøver på observasjonsposten for gravide.
– Helsesekretærene tar seg av News-målinger, blodprøver og til en viss grad triagering, sier Heberg.
Altså prioritering av pasientene etter hvem som trenger hjelp først.
Hun tror alle ser nytten av å bruke helsesekretærene til målinger og prøver.
– Det gjør også at jordmor får mer tid til å snakke med pasientene.
MOTTAK: Det nye felles mottaket ved Kvinneklinikken åpner for få uker siden.
Kathrine Geard
SAMARBEID: På mottaket bistår helsesekretærene både leger, sjukepleiere og jordmødre.
Kathrine Geard
Populære stillinger
Helsesektoren mangler fagfolk og sliter ofte med rekruttering. Men det gjaldt ikke da Ahus skulle ansette helsesekretærer med pasientnære oppgaver til mottaket.
– Vi fikk 70 søkere da vi lyste ut en helsesekretærstilling, forteller Heberg.
Noen av de fem helsesekretærene ved mottaket er nye på sykehuset, andre er rekruttert internt. Slik som Mehrun Nisa Afzal. Hun stortrives med å ta imot pasienter når de kommer, gjøre målinger, ta blodprøver, observere og bistå når legen gjør undersøkelser.
– Selv om administrativt arbeid er viktig, får jeg brukt hele utdanningen når jeg også gjør pasientnære oppgaver.
• Slik fikk de fart på oppgavedeling fra sjukepleier til helsefagarbeider
Afzal forteller at de både har fått gjenoppfrisket kunnskaper og opplæring i nye oppgaver.
– Sånt som blodprøver har vi jo fra utdanningen. Men vi har for eksempel fått opplæring i hvordan vi skal triagere(*1) pasienter i et mottak. Kommer det flere pasienter samtidig, må vi avgjøre hvem som kan vente litt og hvem vi må ta med en gang.
Noen pasienter trenger bare et tilsyn, og kanskje få noen medisiner, før de blir sendt hjem etter en time eller to. Andre legges inn på rett avdeling, for eksempel gynekologisk sengepost.
ØVELSE: Helsesekretærene har frisket opp kunnskap og blitt tilført ny kompetanse
Kathrine Geard
Lovende takter
De første ukene har gått veldig bra, synes helsesekretæren. Hun påpeker at det er et nært samarbeid der leger, jordmødre, sykepleiere og helsesekretærer skal jobbe sammen for å få en god pasientflyt.
– Når det er situasjoner der vi må handle raskt, ser vi at det er et godt samarbeid her. Mottaket er jo helt nytt, og det er ting vi må se på og justere litt her og der, men alt i alt synes jeg det har gått veldig bra.
• Bemanningskrise? Her fekk dei kø av unge til jobber i eldreomsorga
Avdelingsleder Heberg er også godt fornøyd så langt.
– Vi må gjøre oss noen erfaringer, teamene må sette seg, og vi må sikkert gjøre justeringer underveis.
Men vi har stor tro på at dette vil fungere godt.
Hun peker på at det er en ny hverdag for en yrkesgruppe som i sykehusene ofte har jobbet rutinebasert med pasientadministrative oppgaver som registrering av pasienter og utsendelse av innkallingsbrev.
– Slike oppgaver gjør de her også, men i tillegg kommer de pasientnære oppgavene i samarbeid med leger, sykepleiere og jordmødre Heberg opplever at helsesekretærene synes det er spennende og fint å jobbe nært pasientene.
– Samtidig er det mye nytt. De skal samarbeide med leger, sykepleiere og jordmødre og det tar tid å få alt av rutiner på plass.
HEKTISK: Det er travle og interessante dager på mottaket for Mehrun Nisa Afzal
Kathrine Geard
*1 Triage (fransk for sortering) er en prosess for å bestemme prioritering i behandling av pasienter basert på hvor alvorlig deres medisinske tilstand er.
Kvinneklinikken ved Ahus
• Kvinneklinikken tar imot fødende, samt utreder og behandler kvinnesykdommer.
• Underavdelinger er barsel, barselhotell, fødeavdeling (også i Kongsvinger), gynekologisk sengepost og poliklinikk.
• Ca. 5000 fødsler i året
GARASJE: Den enkle garasjen tilfredsstiller ikke et eneste HMS-krav, men nå kommer endelig en ny stasjon i Grovfjord. Verneombud Bjørn-Atle Johnsen er i mål etter sju års arbeid for ny stasjon.
Werner Juvik
DUO: Mette Nord og Jørn Eggum leder de to største LO-forbundene. Representanter fra ledelsen og fagfolk i begge forbund har møttes for å snakke om AFP i privat sektor.
Jo Straube/Håvard Sæbø
RESULTAT: Oppfølging og tilrettelegging er noko av stikkorda for at dei tilsette ved Kantarellhjemmet i Oslo har fått ned sjukefråveret. Frå venstre Shammim Andreassen Shahid, Birthe Wold Myhre, Evangeline Morales, Mustapha Yacoubi, og Ewa Adamski.
Øystein Windstad
Håvard Sæbø
Bensinavgiftene blir relativt sett lavere neste år.
Beate Oma Dahle / NTB
ØNSKE: Det vi trenger er å få økt fribeløpet før trygda til uføre blir redusert, mener Elisabeth Thoresen (i midten).
Simen Gald, Arbeids- og inkluderingsdepartementet