Colourbox.com
Barneveileder
Skolehverdagen skal gi viktig lærdom, stabilitet, trygghet, og den skal stille krav. Elevene skal oppleve mestring, få erfaringer, og lære seg å takle livet.
Både før og etter skolen skal rammene rundt elevene være like gode og trygge på SFO, og i tillegg skal det serveres mat som bidrar til at de får god og viktig næring.
• Ole (23) vil ha flere menn inn på denne linjen – droppet selv ut av skolen
Selv om mange elever har sine utfordringer, skal alle skal bli møtt med respekt og forståelse. Alt dette skal de ansatte i skolen gjøre. Og den lange liste over alt de skal bidra med og mestre stopper ikke der ... En dag hvor de ansatte som skal utgjøre laget rundt elevene hadde klart alt dette og etterpå kunne gå stolt hjem fra jobb, hadde vært en drømmedag.
Men dessverre er det nettopp det – bare en drøm.
• Bygget SFO-suksess: – Det har vært et krevende arbeid
Ansatte i skolen gjør virkelig så godt de kan og ofrer mye for alle de verdifulle barna de har ansvaret for, men med den bemanningssituasjonen som mange ansatte i skole- og SFO opplever nå er det er vanskelig å strekke til. Dagene flyr og behovene bare vokser og vokser. Tiden er for knapp til å ivareta enkelte elever når arbeidsdagene er fulle av ulike oppgaver og mål som skal følges.
Noe må gjøres med bemanningsnormen i skolen. Det må være nok voksne på jobb ut ifra behov og ikke vedtak. for å klare det må kommunene få nok penger slik at de kan bevilge dem videre til å jobbe med forebygging og ikke brannslokking i etterkant – når det kanskje allerede er for sent.
• Birk (25) falt utenfor jobb og skole. Her er metoden som får unge menn på sporet igjen
De millioner som spares når skolen og laget rundt elevene blir sulteforet, blir fort til milliardutgifter hvis vi ikke griper inn tidlig nok.
Det burde være noe å tenke gjennom for våre beslutningstakere – både sentralt og lokalt – når de gjør sine prioriteringer.
FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.
Kathrine Geard
Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.
Frøydis Falch Urbye
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.
Marianne Otterdahl-Jense
Christina Beck Jørgensen
Werner Juvik
Colourbox.com
Christina Beck Jørgensen
Werner Juvik
Barneveileder
Skolehverdagen skal gi viktig lærdom, stabilitet, trygghet, og den skal stille krav. Elevene skal oppleve mestring, få erfaringer, og lære seg å takle livet.
Både før og etter skolen skal rammene rundt elevene være like gode og trygge på SFO, og i tillegg skal det serveres mat som bidrar til at de får god og viktig næring.
• Ole (23) vil ha flere menn inn på denne linjen – droppet selv ut av skolen
Selv om mange elever har sine utfordringer, skal alle skal bli møtt med respekt og forståelse. Alt dette skal de ansatte i skolen gjøre. Og den lange liste over alt de skal bidra med og mestre stopper ikke der ... En dag hvor de ansatte som skal utgjøre laget rundt elevene hadde klart alt dette og etterpå kunne gå stolt hjem fra jobb, hadde vært en drømmedag.
Men dessverre er det nettopp det – bare en drøm.
• Bygget SFO-suksess: – Det har vært et krevende arbeid
Ansatte i skolen gjør virkelig så godt de kan og ofrer mye for alle de verdifulle barna de har ansvaret for, men med den bemanningssituasjonen som mange ansatte i skole- og SFO opplever nå er det er vanskelig å strekke til. Dagene flyr og behovene bare vokser og vokser. Tiden er for knapp til å ivareta enkelte elever når arbeidsdagene er fulle av ulike oppgaver og mål som skal følges.
Noe må gjøres med bemanningsnormen i skolen. Det må være nok voksne på jobb ut ifra behov og ikke vedtak. for å klare det må kommunene få nok penger slik at de kan bevilge dem videre til å jobbe med forebygging og ikke brannslokking i etterkant – når det kanskje allerede er for sent.
• Birk (25) falt utenfor jobb og skole. Her er metoden som får unge menn på sporet igjen
De millioner som spares når skolen og laget rundt elevene blir sulteforet, blir fort til milliardutgifter hvis vi ikke griper inn tidlig nok.
Det burde være noe å tenke gjennom for våre beslutningstakere – både sentralt og lokalt – når de gjør sine prioriteringer.