Fagforbundet støtter lokfører-streiken

– NSB som arbeidsgiver opptrer usedvanlig uryddig

URYDDIG: – NSB som arbeidsgiver opptrer usedvanlig uryddig, mener Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

URYDDIG: – NSB som arbeidsgiver opptrer usedvanlig uryddig, mener Fagforbundets Stein Guldbrandsen.

Per Flakstad

– Vi ber våre medlemmer om ikke å ta ekstravakter for å kjøre dubleringsbusser langs togstrekninger, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

2016101109090020161011123049

oystein.braathen@lomedia.no

knut.nygaard@fagbladet.no

Fagforbundet er et av de Forbundene i LO som organiserer bussjåfører blant annet i Nettbuss.

– Vi ber våre medlemmer ikke ta ekstravakter for å kjøre dubleringsbusser langs togstrekninger. Generelt ber vi sjåførene å være tilbakeholdene med på seg ekstraarbeid nå i disse streiketider. NSB som arbeidsgiver opptrer usedvanlig uryddig, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg til Fagforbundets hjemmeside.

Lokomotivførerne streiker for at det fortsatt skal være en nasjonal standard på lokomotivførerutdanningen i Norge. De krever at en nasjonal standard på utdanningen tilsvarende den på Norsk Jernbaneskole, og at innhold og utvikling av fagutdanninga skal bestemmes av et fagmiljø.

SI NEI: Bussjåfører skal ikke ta på seg ekstrakjøring som erstatning for tog som innstilles på grunn av streik, sier Bilpersonalets landsråd.

SI NEI: Bussjåfører skal ikke ta på seg ekstrakjøring som erstatning for tog som innstilles på grunn av streik, sier Bilpersonalets landsråd.

Anders Hauge-Eltvik

– Ekstrabusser er streikebryteri

Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund sier at lokførerne klart oppfatter at ekstrabussene er streikebryteri, dersom de erstatter tog som skulle ha gått.

– Vi vil gjerne oppfordre de fagforbundene som organiserer bussjåfører om å sørge for at disse bussene ikke går. I lokmannsforbundet ønsker vi på ingen måte å gjøre sjåførene her til streikebrytere. Vi håper at forbundene sammen finner en måte å håndtere dette på, sier han, også dette på Fagfobundets hjemmeside..

Han legger til at han ikke synes at det er greit dersom bussjåfører tar dette på overtid.

– Vi trenger og ønsker støtte. Jeg vet det er sympatiaksjoner på gang. Det er tøft å være i streik over lengre tid, sier lokfører Rolf Ringdal.

Flere forbund støtter

– En streik er en lovlig aksjon, og NSB kan derfor ikke sette opp alternativ transport i form av busser for tog som rammes av streiken. Dette vil være å betrakte som streikebryteri, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), på Bilpersonalets egen nettside.

Leder i Bilpersonalets landsråd i Jernbaneforbundet, Jan Audun Strand.

Leder i Bilpersonalets landsråd i Jernbaneforbundet, Jan Audun Strand.

Knut Bry

NJF organiserer sjåfører ansatt i NSBs datterselskap Nettbuss. Vanlig rutine er at hvis en ekspressbuss blir full og passasjerer ikke får plass, kan det settes inn ekstra kapasitet, gjerne en minibuss.

– Noe mer skal ikke forekomme nå heller, sier Bilpersonalet.

De kjenner til at andre selskaper er leid inn for å frakte passasjerer mellom Østfold og Oslo.

• Lokførerne vurderer opptrapping av togstreiken

– Landsrådet gir full støtte til Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF), og støtter fullt ut kravene om å opprettholde kompetansenivået for lokomotivførere. Liberalisering og konkurranseutsetting av NSB vil nok bringe med seg samme kreativitet som vi ser i bussbransjen. Sikkerhet for våre passasjerer og medtrafikkanter må være førsteprioritet. En felles nasjonal standard for opplæring av lokomotivførere må på plass, uttaler landsrådet.

SI NEI: Bussjåfører skal ikke ta på seg ekstrakjøring som erstatning for tog som innstilles på grunn av streik, sier Bilpersonalets landsråd.

SI NEI: Bussjåfører skal ikke ta på seg ekstrakjøring som erstatning for tog som innstilles på grunn av streik, sier Bilpersonalets landsråd.

Anders Hauge-Eltvik

Flere advarsler

Også Norsk Transportarbeiderforbund reagerer på at selskaper forsøker å få sjåfører til å ta på seg ekstrakjøring.

– Det er forsøk på streikebryteri, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder.

– Vi har fått noen foruroligende meldinger fra våre tillitsvalgte, sier Sivertsen.

Transportarbeiderforbundet vil ikke godta at sjåfører skal settes til å kjøre ekstra når togene står.

Streiken

Natt til 29. september gikk Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) ut i streik, fordi de ikke ble enige med NSB om ny tariffavtale. Uenigheten dreier seg om lokomotivførernes kompetanse.

NLF krever at kompetansekravet skal opprettholdes på dagens nivå, og vil ha det inn i tariffavtalen.

Tidligere i høst aksepterte Flytoget et slikt krav fra sine førere.

• Video på lostat.no: Derfor streiker lokførerne

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy