Ole Palmstrøm
Uten en nasjonal minstelønn og uten en allmenngjort tariffavtale er det ingen lover som hindrer en budbilsjåfør fra å inngå en avtale med timelønn på 50 kroner. Det vil A-krimsenterets leder, Gro Smogeli, endre på, skriver Klassekampen.
– Vi skal være lojale mot de lovene som blir gitt, men tror det ville vært en fordel med allmenngjøring, sier hun. Ved senteret hun leder jobber flere etater sammen mot arbeidslivskriminalitet.
• Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
I flere bransjer med allmenngjort tariff brukes det ofte utenlandsk arbeidskraft. Allmenngjøringen sikrer at disse har krav på samme vilkår som norske arbeidere.
• Posten sier nei til fast ansatte budbilsjåfører som hovedregel
Påtalejurist Andreas Meeg-Berntzen ved A-krimsenteret mener det ville vært nyttig om dette også gjaldt transportbransjen.
– Da har du konkrete parametere å forholde deg til. Enten så er du innafor eller så er du utafor. I dag er det ingen regulering av hvor lavt du kan sette lønnen for dem som kjører biler under 3,5 tonn, forklarer han.
• Uregulert varebiltransport: Fortsatt «vill vest» i Norge mens forholdene utredes
– Konsekvensen av det er at det ikke går rundt. Det kan gå på helsa løs for sjåførene og i ytterste konsekvens for medtrafikanter.
I høst skal den regjeringsoppnevnte Tariffnemnda diskutere allmenngjort tarifflønn i budbilbransjen.
Anna Granqvist
Terje Bendiksby / NTB
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen