Innleie
Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
FRAKTEKRIGEN: – Den enkle løsningen på situasjonen er at sjåførene får fast ansettelse, og forutsigbar lønn. Hvis ingenting skjer, vil det bli mye mer «svart kjøring». Da blir folk tvunget til å plusse på inntekta for å overleve. Det er ikke ønskelig for noen, sier to sjåfører fra Midt-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Posten får kritikk etter avsløringen om Bring-selskapenes bruk av innleide sjåfører på svært uforutsigbare vilkår. Regjeringen varsler lovendringer i høst.
alf@lomedia.no
Gjennom datterselskapene i Bring inngår Posten Norge kontrakter med sjåfører som selv må kjøpe både varebil, uniform og betale for grønn Bring-foliering av varebilen.
Utad gjør uniformering av varebiler og bemanning at det ser ut som leveransene foretas av Bring-ansatte. Men slik er det ikke. Sjåførene er enkeltpersonforetak, uten rett til sykepenger, betalt ferie og mye annet.
De ofte rundt 30 sider lange kontraktene er svært ensidige. I Brings favør. De grønne Bring-varebilene er sjåførenes eiendom og kostnad, men kan ikke brukes til annet enn Bring-oppdrag. Likevel har sjåførene ingen minimumsinntekt eller fast oppdragsmengde.
• Uregulert varebiltransport: Fortsatt «vill vest» i Norge mens forholdene utredes
– Det råder en fryktkultur
Kontraktene er så detaljerte og regulerte at selvstendigheten en frilanser eller leverandør skal ha, er borte. Det bekrefter en sjåfør i Oslo-området overfor Posthornet.
– Det må ryddes opp – ingen tvil. Vi gamlegutta forventer at regjeringa leverer noe bra, sier han.
Sjåføren sier mange kolleger mener det samme. Men folk kvier seg for å prate. De frykter represalier.
– Mange er livredde for ikke å få oppdrag. Varebilsjåførene som vil overleve i bransjen, må holde kjeft og pent kjøre alle turene de tilbys. Hvis ikke havner du nederst på lista, og plutselig er du ferdig.
IKKE ANSATT: Kvinnen og bilen på bildet bærer Brings farger og logoer. Men sjåførene i Bring Courier & Express har ikke fast ansettelse, rett til feriepenger, sykepenger og andre goder de fleste tar for gitt.
Ole Palmstrøm
Sjåføren mener han og kollegaene står altfor svakt overfor arbeidsgiveren.
– Bring sitter på begge sider av forhandlingsbordet. De bestemmer alt. Prisene, hvordan oppdragene skal utføres og til hvilke tidspunkt. Vi må takke ja til oppdrag uten å vite hva betalingen blir. Dermed tvinges vi i realiteten til å ta en del ulønnsomme turer, sier han.
Sjåfører i Trondheim-området bekrefter det samme. De mener Bring og andre aktører bevisst spekulerer i at varebilbransjen er uregulert. Uten kjøre- og hviletidsbestemmelser.
De forteller at sjåførene ikke får overtid, reelle kostnader til bompenger dekkes ikke, at overnatting for sjåførene på langturer ikke blir dekket, og at økningen på drivstoffprisene er langt fra kompensert.
– I andre selskaper gis det 10–12 prosent. Vi har fått 3,6 prosent, andre Bring-selskaper betaler langt mer. Å få en mer forutsigbar og trygg økonomi vil bety mye. Den enkle løsningen er helt klart at Bring og andre storaktører bør gi sjåførene fast ansettelse. Da forsvinner de store svingningene og den kontinuerlige usikkerheten i hverdagen. For det er slitsomt å ha det slik, sier sjåfører i Trondheim-området.
Fra konsernledelsen i Posten ønsker man ikke å svare på spørsmål rundt fryktkultur.
• Posten sier nei til fast ansatte budbilsjåfører som hovedregel
Burde være fast ansatte
Regjeringen sier tilstandene som er avdekket i Bring gjennom artikler i Klassekampen i sommer er uakseptable. De varsler lovendringer i høst.
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap).
Martin Guttormsen Slørdal
Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) mener Brings sjåfører bør være fast ansatte og ikke selvstendig næringsdrivende bud. Persen varsler lovendringer i høst som vil gjøre Bring-kontraktene ulovlige.
– Det handler om at sjåførene ikke har makt over sin egen arbeidsdag. Da skal de kategoriseres som arbeidstakere, med de rettigheter og de plikter som følger, sier hun til Klassekampen.
Posten, som eier Bring, er i sin tur heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Eierne i departementet skriver at det er en «selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer».
Arbeidsministeren mener lovverket i dag ikke er godt nok til å avgjøre om Bring-kontraktene er ulovlige.
Sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil Persen rydde opp i varebilsektoren ved å styrke retten til hele, faste stillinger og begrense muligheten til innleie. Videre vil man lage handlingsplan mot sosial dumping og utrede kjøre- og hviletidsbestemmelser samt løyveplikt for varebilsektoren.
• Vill vekst med varebiler: – Useriøse aktører kommer inn og underbyr på pris
Helt på sin plass
Fagforbundet Post og finans har i lengre tid ønsket en opprydding i transportbransjen.
Leder Gerd Øiahals er glad regjeringen varsler handling.
– Allerede i januar krevde vi i brev til Samferdselsdepartementet at det måtte ryddes opp. Da var poenget at sjåførene skulle få arbeidstakerbeskyttelse, sier hun.
– Vi har i flere år diskutert dette med Posten. Vårt hovedkrav er at selskapene som benytter innleide, må gå over til fast ansatte som hovedregel, sier Øiahals.
Hun er tydelig på at dersom regjeringen begrenser bruken av enkeltpersonforetak og innleie, er det et viktig skritt i oppryddingen. Men Øiahals tilføyer at mye mer må til for å få en regulert og ryddig bransje, med gode vilkår for arbeiderne.
– Vi har understreket betydningen av å stille krav til kjøre- og hviletid, arbeidstid, samt kompetanse og godkjenningskrav for transport. Vi ønsker på ingen måte å forby selvstendige aktører å drive videre. Men kontrollen må bli bedre. Derfor bør det innføres egenkapitalkrav for å drive transportvirksomhet, og et virksomhetsregister. Dessuten må myndighetene styrke ressursene og sanksjonsmulighetene for kontroll- og håndhevingsapparatet, sier Øiahals.
Hun understreker at kravene bør gjelde alle kjøretøy og transportmidler, uten noen nedre vektgrense.
Vil vurdere driftsmodellen
Gerd Øiahals mener de kritikkverdige forholdene innleide Bring-sjåfører opplever uten tvil svekker konsernets omdømme.
– Det er synd, men vi fortsetter å holde trykket oppe. Vi mener Posten ikke skal vente på varslede lovendringer, men at man bør ta grep på eget initiativ, sier Øiahals, som fastholder at sjåførene som hovedregel bør få fast ansettelse i Bring.
Postens konsernsjef Tone Wille sier til Klassekampen at hun skal se på avtaleverket og vurdere betalingen til sjåførene og budene, men lover ikke noe konkret. Wille er uenig i at sjåførene som hovedregel bør få fast ansettelse.
– Vi tror jo at det vil være noen som fortsatt ønsker å drive enkeltpersonforetak og gjøre det ordentlig, sier konsernsjef Tone Wille til ABC Nyheter, og argumenterer for fleksibilitet i bransjen.
Samtidig sier pressesjef Kenneth Pettersen til Posthornet at driftsmodellen tas opp til vurdering.
Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten Norge.
Alf Ragnar Olsen
– Vi starter nå et arbeid med å se på driftsmodellen for budvirksomheten, inkludert forholdet mellom innleide sjåfører og egne ansatte. Det vil gå i retning av flere egne ansatte varebilsjåfører i konsernet. Men konklusjonene må vi komme tilbake til i høst, sier Pettersen.
Han legger til at når det gjelder drivstoff med mer, gjennomførte de en prisendring i fjor høst og en ekstraordinær i vår. Så vidt han er kjent med tilbys det prosentvis påslag for bomkostnader i Trondheim.
Han sier også at Bring Bud og ekspress ikke har ansvar for å booke overnatting eller lignende for transportører på langtur, men at dette er et ansvar leverandøren har.
– Hva de velger, er ikke noe vi styrer, og noe de eventuelt må ta opp med sin arbeidsgiver, uttaler Pettersen.
For langturer opplyser han at føringene sier transportørene skal godtgjøres for overnatting der det er tilfelle, samt kompenseres for bom og ferge ut fra kostnaden. Samtidig er det slik at mange transportører er enkeltpersonforetak. Ergo skyves kostnaden over på de lavt betalte sjåførene.
Pettersen understreker at Posten vil ha varebilbransjen regulert, og har tatt initiativ sammen med Fagforbundet, i tillegg til å samarbeide med Skatteetaten for å avdekke ut luke ut leverandører fra deres portefølje.