JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Barn og unge synes det er for mye reklame i sosiale medier

REKLAME: Snapchat er en av de sosiale mediene hvor det er mye reklame.

REKLAME: Snapchat er en av de sosiale mediene hvor det er mye reklame.

Martin Guttormsen Slørdal

To av tre barn og unge i alderen 9 til 18 år synes det er for mye reklame i sosiale medier. Mange sier de får reklame for alkohol, spill og slanking.

2024112509165520241125091655

64 prosent av 9- og 10-åringer som er i sosiale medier, synes det er for mye reklame på disse plattformene, viser tall fra Medietilsynet.

Blant jenter fra 15 til 18 år er hele tre av fire enige i dette.

– Mengden reklame de unge eksponeres for, er åpenbart for stor. I tillegg er det altså mange som får reklame for produkter de skulle vært skjermet for, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Tre av fem 14- til 18-åringer svarer at de har fått reklame for gambling eller pengespill. Vel én av fem i denne gruppen har fått reklame for alkohol, mens 13 prosent av 9- til 12-åringene har det.

Én av fire av de yngste sier at de har fått reklame for hjelp til muskelbygging, mens én av fem i denne gruppen har fått reklame for slankeprodukter.

(©NTB)

amalie.vadla@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
REKLAME: Snapchat er en av de sosiale mediene hvor det er mye reklame.

REKLAME: Snapchat er en av de sosiale mediene hvor det er mye reklame.

Martin Guttormsen Slørdal