JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfør Emil har 22.000 følgere på Tiktok: – Jeg blir kjent igjen hver dag

VARIASJON: Emil Økdal Brurok følger dagshumøret når han lager videoer på Tiktok. – Jeg bruker Tiktok fordi det er enkelt, det er lite høytidelig og det er mye enklere å være seg selv, sier han.

VARIASJON: Emil Økdal Brurok følger dagshumøret når han lager videoer på Tiktok. – Jeg bruker Tiktok fordi det er enkelt, det er lite høytidelig og det er mye enklere å være seg selv, sier han.

Collage fra Tiktok

Emil Økdal Brurok (30) har lav terskel for å by på seg selv på Tiktok. Men det er noe alvor også. – Hjertesaken er refleks, sier han.

2020102116060020201022094314

bjorn.grimstad@fagbladet.no

De mest populære videoene på Tiktok er av unge mennesker som danser, mimer til musikk eller gjør halsbrekkende stunts. Men videodelingsappen er mye mer enn det.

Egen bussnisje

Det er Emil Økdal Brurok, eller anuubis på Tiktok, et levende eksempel på. Fagforbundet-medlemmet har 22.000 følgere innen den smale sjangeren som han kaller «buss-Tiktok».

– På de fleste videoene er jeg i uniform. Men jeg snakker ikke nødvendigvis om jobb. Det er på en måte en bakgrunn for det jeg snakker om, sier han.

Ertet på seg Vy-advokater med falsk twitterkonto

Han forteller at det er både smale og brede interessefelt på Tiktok. At han stiller opp i uniform på en buss har over tid blitt hans kjennemerke.

– Min nisje er buss. I Norge er det bare én som har flere følgere enn meg innen buss-Tiktok.

Emil Økdal Brurok (30) er fra Hommelvik i Trøndelag.

Emil Økdal Brurok (30) er fra Hommelvik i Trøndelag.

Bjørn A. Grimstad

Hvor mange er det snakk om totalt da?

– Tror det bare er oss to, så vidt jeg vet om, sier han.

Dette kan du skrive om jobben på Facebook

Møter fans på bussen

Han kjører shuttlebuss mellom Stjørdal og Trondheim for Vy. Flere av passasjerene er blant hans følgere.

– Jeg blir kjent igjen på bussen hver dag. De har lyst å ta selfies med meg og sier de har sett meg på Tiktok og er store fans. Jeg ser vel litt spesiell ut med skjegget og barten og er lett å kjenne igjen, sier han.

@anuubis

Det er mulighet for at streiken starter på igjen den 22.10 ##uravstemning ##buss ##norge ##foryou

♬ original sound - Emil Økdal Brurok

Mulig streik

Populær blant tenåringer

Siden opprinnelsen i 2016 har Tiktok hatt enorm vekst og er blant de ti mest brukte sosiale mediene i verden. Det er flest unge brukere som laster ned og bruker appen.

En undersøkelse fra amerikanske Statista viser at en tredjedel av brukerne i USA er tenåringer. Ifølge Medietilsynet er det spesielt utbredt blant unge mellom 13 og 16 år. Hele 70 prosent i denne aldersgruppen bruker Tiktok.

Trakasserte ungjente med hijab - ble kastet av bussen

– Danser som en idiot foran bussen

At Emil Økdal Brurok har mange unge følgere, er han klar over. Blant annet har han denne høsten lansert sin egen kampanje for å få flere til å bruke refleks langs veiene.

– Jeg har laget flere videoer om viktigheten av å bruke refleks. Jeg danser som en idiot foran bussen for å vise hvor godt jeg vises. Det er ikke bare tull og tøys på Tiktok, sier han.

{f1}

Refleks er den store hjertesaken. Han sender denne høsten ut eposter til bedrifter for å be de sende reflekser. De deler han ut på bussen.

– Jeg har så langt delt ut 1250 reflekser. Målet er 10.000 før jul. Dette er en hjertesak jeg deler med mange bussjåfører. Jeg er redd for å kjøre på noen som er vanskelige å se fordi de ikke bruker refleks, sier han.

@anuubis

gjelp meg med å få delt ut så mange som mulig! ##refleks ##buss ##reddeliv ##hjelpmeg

♬ original sound - Emil Økdal Brurok

Refleks

Én av fire offentlig ansatte opplever at ytringsfriheten begrenses

Fra noen få til flere tusen

I løpet av de fem årene han har vært i yrket har han alltid vært en jovial bussjåfør. Når anledningen byr seg senker han gjerne mikrofonen for å servere en vits.

Men hva er det som får en tobarnsfar fra Hommelvik til å gjøre det samme for tusener av personer på internett?

– Det var svogeren min som introduserte meg. Så surfet jeg litt og så på noen videoer. Jeg la ut en video og det var noen som så den, så la jeg ut en til og så var det mange som så den, sier han.

Ungdomstillitsvalgt utsatt for rasisme og hets

Tjener ikke penger på Tiktok

I løpet av tre måneder hadde Brurok 10.000 følgere. Når tallet føk i været uke etter uke, lot han seg rive med.

– Det var artig og et endorfinkick. Og så var det litt sånn, hva skal jeg gjøre med alt dette da? Dette var bare morsomt og skal fortsette og være det. Jeg er veldig nøye med at jeg ikke skal bli høy på med selv, sier han.

Brurok tjener ingen penger på hobbyen og prøver å ikke se seg blind på antall følgere. Det viktigste er at det skal fortsette å være morsomt.

– Jeg bruker Tiktok fordi det er enkelt, det er lite høytidelig og det er mye enklere å være seg selv, sier han.

Emils fire tips for bedre Tiktok-videoer

• Godt lys er veldig viktig. Uten det får du ikke visninger.

• De første syv sekundene i en video er de viktigste. Hvis folk ikke ser de sekundene blir det ikke registret som en visning.

• Lag videoer som du har lyst til å se mer av, stor sjans for at flere er enig med deg.

• Hold et høyt tempo på det du sier, folk mister fort interessen for det som skjer.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy