De har kjørt hele helga, men fortsatt mangler 78 tonn søppel

Transportarbeiderforbundet mener anbudet er urealistisk

SØPPELDEBATT: På Haraldrud i Oslo blir fargede poser fra husstandene sortert optisk. Hovedstaden har oppnådd en sorteringsgrad på 38 prosent med systemet.

SØPPELDEBATT: På Haraldrud i Oslo blir fargede poser fra husstandene sortert optisk. Hovedstaden har oppnådd en sorteringsgrad på 38 prosent med systemet.

Ola Tømmerås

Renovatørene i Oslo har kjørt både dag, kveld og hele helga for å få bukt med søppelkaoset. Likevel ligger flere tonn igjen i utømte søppelkasser.

2016101815223920161024121254

Søppelkaoset kunne vært unngått med en realistisk pris, riktig antall ansatte og riktig antall biler

Ole Einar Adamsrød

ola.tommeras@fagbladet.no

Forutsatt at Oslos innbyggere har kastet like mye i år som i fjor, så ligger det minst 78 tonn avfall igjen i utømte beholdere og portrom i Oslo – to uker etter oppstart med ny operatør og ny struktur. Det viser tall Fagbladet har fått innhentet fra mottaksstasjonene på Haraldrud og Klemetsrud, der renovasjonsbilene registreres og veies før de tømmes.

373 tonn i helga

Etter et ras av klager lovet renovasjonsetaten i Oslo forbedringer i forrige uke, og Veirenos renovatører har stått på beinhardt med ekstraarbeid gjennom helga. I løpet av lørdag og søndag ble det samlet inn 418 tonn avfall i Oslo. (67 billass med totalt 373 tonn avfall ble levert på Klemetsrud og 10 lass med 45 tonn ble registrert på Haraldrud). Det utgjør 16 prosent av hele ukesinnsamlingen

– I forrige uke ble det ble samlet inn normal mengde avfall, meldte renovasjonsdirektør Pål A. Sommernes i en pressemelding mandag ettermiddag, men da var all ekstra innsamlet avfall gjennom helga inkludert.

Renovasjonsetaten har beklaget flere ganger at det fortsatt ligger avfall ute i byen.

– Det er fortsatt noen abonnenter som ikke har fått hentet avfallet sitt på lang tid. Det beklager vi på det sterkeste, og vi viderefører og forbedrer innførte tiltak, sier Pål A. Sommernes.

De ekstraordinære tiltakene er økt bemanning og bruk av reservebiler. Helgeinnsamling skal fortsette så lenge det er behov for det, lover kommunen.

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

Werner Juvik

Løftene bekymrer

Løftene kan berolige innbyggere med utømte søppelbeholdere, men ikke Norsk Transportarbeiderforbund som organiserer renovatører i privat sektor. Forbundssekretær Ole Einar Adamsrød blir heller bekymret. Han har jevnlig kontakt med tillitsvalgte og medlemmer blant renovatørene, og mener dette er mer enn «bare» oppstartsproblemer.

– Det går på helsa løs. Noen jobber 12 til 13 timers dager. Når de da får helgene i tillegg, og forbanna og frustrerte kunder oppå det, så sliter det voldsomt, påpeker han, og minner om at selv i oppstartsperioden så skal lover og avtaleverk følges.

Han fulgte Veireno tett under oppstarten i Vestfold i fjor. Da avdekket Arbeidstilsynet 80 tilfeller av arbeidsdager fra 13 til nær 18 timer, og seks tilfeller av mer enn 69 timer arbeidsuke.

– Veireno har fortløpende dialog med tillitsvalgtapparat vedrørende arbeidstidsbestemmelser og lokale avtaler rundt dette, sier Veireno-sjef Jonny Enger.

– Vi jobber med avtaler som gir mer fleksibilitet på gjennomsnittsberegning av arbeidstid samt utvidet bruk av overtid. Vi har mange ansatte som ønsker selv å jobbe noe lengre arbeidsdager for å lære sine ruter, få system på sin nøkler og kjøre inn sine ruter. Vi pålegger ikke våre ansatte til å arbeide overtid utover lovens rammer, sier han.

• Etterforsker arbeidsulykken første dag

TIRSDAG MORGEN: Tredje uke er påbegynt, men fortsatt er mange tonn ikke hentet. Dette bildet er fra Lamberseter tirsdag morgen 18. oktober.

TIRSDAG MORGEN: Tredje uke er påbegynt, men fortsatt er mange tonn ikke hentet. Dette bildet er fra Lamberseter tirsdag morgen 18. oktober.

Hevder anbudet er urealistisk

Adamsrød mener det allerede kan fastslås at søppelkaoset i Oslo er mer enn oppstartsproblemer, at det skyldes et urealistisk anbud.

– Vi er ikke imot optimaliserte ruter, effektivisering eller innsamling i to skift, men ser vi på antall enheter som skal tømmes på hvert skift så tilsier enkel matematikk at dette ikke går. Alle har rett til å effektivisere driften, enten det er private selskaper eller i kommunal regi, men de har ikke rett til å ta "livet av" de ansatte for å gjennomføre det, sier Adamsrød.

– Problemene kunne vært unngått med en realistisk pris, riktig antall ansatte og riktig antall biler, sier Adamsrød.

• Slik kom Veireno inn i markedet i ekspressfart

78 tonn i manko

Totalt innveid i uke 40 og 41 i fjor: 4365 tonn med vanlige arbeidsdager.

Totalt innveid i uke 40 og 41 i år: 4287 tonn inklusiv ekstra helgeinnsats og kveldsarbeid.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy