Fra i dag hentes søpla i Oslo billigere enn noen gang

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

Werner Juvik

I dag braker det løs med ny operatør for avfallsinnsamling i hele Oslo. Det er med et nytt og mer effektivt konsept, færre biler, færre ansatte og ett selskap som skal betjene hele Oslo for første gang.

2016100309325220161003104703

ola.tommeras@fagbladet.no

I dag morges møtte rundt 130 renovasjonsarbeidere på Veirenos parkeringsplass på Alnabru. Der ventet både splitter nye og miljøvennlige biogassbiler samt eldre reservevogner. I en beredskapsperiode på opptil seks måneder skal selskapet kjøre med 40 ekstramannskaper og ha reservebiler tilgjengelig fra morgen til kveld.

Om et halvt år skal det derimot kun kjøres det med et 40-talls biler mot tidligere 70, et system med morgenskift og kveldsskift og 96 ansatte. Med et slikt system skal selskapet gjøre jobben 129 millioner kroner billigere enn RenoNorden og 81 millioner kroner billigere enn Norsk Gjenvinning som har stått for tjenesten inntil i dag.

• Nykommer dundrer inn i avfallsmarkedet

Betjener alt alene

I fjor vant det relativt lille selskapet Veireno fra Ytre Enebakk anbudet på all avfallsinnsamling for hele Oslo. Det er det største enkeltanbudet innenfor renovasjon som noen gang er tildelt. Veireno skal betjene all innsamling av avfall fra 700.000 innbyggere alene.

Selskapet kom inn i avfallsmarkedet for to år siden, etter oppkjøp av Mathiesen renovasjon på Hadeland. Med på oppkjøpet fulgte kontrakter på Skedsmo og i Nittedal. I året som fulgte vant Veireno anbud for en halv milliard kroner - ti av 12 kommuner i Vestfold samt hele Oslo.

Oslo er delt inn i fire anbudsområder. De ble satt ut i markedet til anbudskonkurranse av Renovasjonsetaten under forrige byråd, og oppdraget for samtlige fire områder ble tildelt Veireno i september i fjor.

• Kjører både morgen og kveld

Nøye forberedelser

Like før overtakelsen skal skje, sier Veireno-direktør Johnny enger:

– Vi er komfortable med forberedelsene i dag.

Før sommeren var det oppmerksomhet til Veirenos storstilte rekruttering i Romania, der de søkte etter 132 sjåfører/renovatører for å samle inn avfall i Oslo. Rekrutteringen gikk ikke så godt som ønsket, men staben fylles med et 90-talls renovatører som går over fra selskapene som gjør jobben i dag.

•Søker i Romania etter nye sjåfører

Bedre med færre

Mange er spent på konseptet som er så mye billigere enn konkurrentene. Med to skift vil renovasjonsbilene kjøre både morgen og kveld. Energigjenvinningsetaten har ansatt 11 personer ekstra ved mottaksstasjonene på Haraldrud og Klemetsrud, og utvidet åpningstiden fra 07 til klokka 22 på kvelden, i en overgangsperiode på seks måneder.

Enger viser til at de har forholdt seg til punktet i anbudsutlysningen som sier at kommunen ønsker bedre utnyttelse av åpningstiden ved mottaksstasjonene.

– Vi har forholdt oss til konkurransegrunnlaget da vi gikk for kjøring morgen og kveld. Dessuten er det bedre miljømessig å utnytte bilene mer enn 6-8 timer, slik det er gjort tidligere.

•En gang var dette en kremjobb

Kommunen øker bemanning og beredskap

Oslo kommune sparer ikke på noen ting for å unngå søppelkaos i hovedstaden.

Energigjenvinningsetaten har ansatt 11 personer ekstra på mottaksstasjonene og innført et ekstra skift for å holde åpningstid helt til klokka 10 på kvelden. Forsinkelser skal ikke hindre at bilene blir tømt. Ekstrabemanningen er ment å vare til mars måned.

– Renovasjonsetaten har økt bemanning for kritiske tjenester fra oppstart i dag, opplyser kommunikasjonsdirektør Tone Dalen i Renovasjonsetaten i Oslo.

Etaten har kommunikasjonsplan overfor innbyggerne med nye tømmetider, kontroll av dagens nøkler og en plan for overlevering av nøkler mellom gammel og ny operatør.

Opptatt av lønns- og arbeidsvilkår

Fagforbundet vil følge med på lønnsutviklingen for renovasjonsarbeiderne som utfører jobben for Oslo kommune, lover SST-leder Stein Guldbrandsen.

Veirenos administrerende direktør, Johnny Enger, forsikrer at de ansatte får lønn i henhold til gjeldende tariffer. Da selskapet overtok i Vestfold i fjor, gikk kun 9 av 48 ansatte i RenoNorden over til den nye operatøren. Lønnsnedgang til minstelønn etter tariffen, fristet ikke.

På oppstartsdagen i Oslo er 92 av renovasjonsarbeiderne rekruttert fra selskapene som hadde jobben tidligere. De øvrige er nyrekruttert.

– Hver gang noe konkurranseutsettes, så opplever vi at det blir press på lønns- og arbeidsvilkår, sier Stein Guldbrandsen.

I fjor tok VT-gruppen som eier Veireno ut et utbytte på åtte millioner kroner fra renovasjonsselskapet. Det var før de store oppdragene i Vestfold og Oslo tok til for fullt.

– Det er meningsløst at renovasjonsavgiften fra innbyggerne skal gå til privat profitt, mener Guldbrandsen.

Veireno

• Eies av Jonny Enger gjennom selskapet VT-gruppen, som også er eierselskap til selskapene Veikran AS og Veitransport AS.

• Holder til i Ytre Enebakk utenfor Oslo. Vant anbud for ti Vestfold-kommuner og hele Oslo i løpet av første driftsår.

Avfall i Oslo

• Avfallsinnsamling fra nær 700.000 innbyggere i Oslo settes ut på fire forskjellige anbud hvert fjerde år.

• I dag utføres tjenesten av RenoNorden og Norsk Gjenvinning, som har to anbudsområder hver.

• I fjor vant det relativt lille selskapet Veireno fra Ytre Enebakk, alle de fire anbudene.

• Veireno overtok all søppelkjøring fra samtlige husstander i Oslo i dag, 3. oktober.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy