Norlandia-skandalen
Her er Norlandias versjon av det som skjedde med Åge Villi Kristiansen mens han var i deres omsorg
Åge Villi Kristiansen klaget over smerter i foten. Da ble det oppdaget fluelarver i et sår.
Privat
Åge Villi Kristiansen sa han var bekymret og hadde ubehag i såret sitt, men ingen hjalp ham. Norlandia lot ham vente i to dager før noen stelte såret. Da hadde han fått larver i såret sitt.
yngvil@lomedia.no
Fagbladet og FriFagbevegelse avslørte for snart to uker siden at en av pasientene hos Norlandia Skoggata bo- og servicesenter fikk så dårlig stell at han endte med å få fluelarver i såret sitt.
Noen dager etter at larvene ble oppdaget, fikk den diabetessyke mannen pustevansker og hjertestans. Da ga sykepleierne på Skoggata opp å redde ham etter 6 minutter og lot ham ligge igjen alene, ifølge ambulansepersonellet som fant ham.
FriFagbevegelse kontaktet Norlandias direktør for eldreomsorg og spurte om omstendighetene rundt hendelsene 15. august. 26. august, to dager etter at vi publiserte den første artikkelen om det Åge Villi Kristiansen ble utsatt for hos Norlandia, sendte Norlandia-direktøren et brev til Fylkesmannen i Østfold «angående Åge Villi Kristiansens opphold på Skoggata». De ba om en vurdering av pleien og omsorgen Kristiansen fikk hos dem.
Fylkesmannen i Østfold bestemte i går å åpne tilsynssak mot Norlandia.
FriFagbevegelse fikk i dag innsyn i brevet Norlandia sendte Fylkesmannen og enkelte av vedleggene.
• Åge fikk levende fluelarver i såret på Norlandia-omsorgssenter
Sårstellet var forsinket
Norlandia forklarer Fylkesmannen at Kristiansen hadde vedtak på hjemmesykepleie og sårstell etter prosedyre, samt kontakt med lege etter behov, og renhold av leiligheten hver 14. dag. Norlandia vurderte at det var for sjelden og «valgte å utføre ukentlig renhold av leiligheten».
«Sykepleiere på Skoggata uttaler at de har utført stellet etter prosedyrene, men at det har skjedd enkeltepisoder med forsinket sårstell grunnet prioritering av mer akutte hendelser.»
Egentlig skulle to sykepleiere være med til Kristiansens hudlege for å lære om sårstell – ett år etter at han hadde flyttet til Skoggata - «for å sikre at alle kan prosedyren godt». «Beklageligvis har vi ikke møtt opp på avtalt opplæringstime».
«Beboeren har klaget over ubehag»
Norlandia skriver til Fylkesmannen at «Det er dokumentert 13.9.16 at det lukter råttent i leiligheten og det er observert fluer rundt bandasjen.» Norlandia skriver at det deretter er gjort sårstell åtte ganger, den siste gangen 30. september 2016.
Norlandia forklarer videre at 4. oktober 2016 observerte en helsefagarbeider at bandasjen hans var gjennomtrukket og at Åge var bekymret for sin situasjon og klaget over ubehag. Helsefagarbeideren ga beskjed videre til sykepleier. Sykepleieren gjorde ingenting for å hjelpe Åge. Heller ikke dagen etter fikk han hjelp av noen.
6. oktober kom en sykepleier for å stelle sårene hans. Sykepleieren oppdager larvene mellom tærne hans. Sykepleieren ringer Kristiansens hudlege, som ber om at de tar et bilde. Deretter fjernes larvene mellom tærne og sårene stelles.
Sykepleieren som observerte larvene meldte avvik 9. oktober 2016. «Dette ble ikke rapportert videre til overordnet ledelse i Norlandia eller til Moss kommune, slik rutinen tilsier».
Bruker hendelsene «aktivt i læring»
Noen dager etter at larvene ble oppdaget fikk Kristiansen hjertestans med påfølgende forsøk på livredning fra sykepleiere på stedet. Ambulansepersonellet meldte avvik om dette fordi de avsluttet før ambulansen kom og mens Kristiansen fortsatt hadde hjerteaktivitet.
Det førte ifølge ambulansefolkene til at Kristiansen «ble fratatt sjansen til vellykket gjenopplivning».
Norlandia sier dette om omstendighetene rundt Åges hjertestans:
Sykepleierne vedkjenner at de ikke fulgte prosedyrene. De «har tatt dette til etterretning og har brukt dette aktivt i læring», forsikrer Norlandia Fylkesmannen.
Ingen henvendelser fra beboers pårørende
Åges pårørende har fortalt FriFagbevegelse og Fagbladet at de har tatt opp manglende og dårlig sårstell, dårlig hygiene og dårlig mat med både avdelingsleder og tidligere daglig leder ved bosenteret.
Dette avviser Norlandia, og skriver under punktet «pårørendeomsorg» til Fylkesmannen:
«Ledelsen på Skoggata har ikke hatt noen henvendelser fra beboers pårørende (søster og bror) under oppholdet eller etter dødsfallet. Det har ikke vært noen møter mellom pårørende og ledelse. Primærkontakt og helsepersonell har hatt dialog med pårørende, men har ikke klart å fange opp misnøye godt nok til å formidle det videre til ledelsen.»
«Vi har gode rutiner for håndtering av klager og misnøye», skriver Norlandia.
Norlandia bedyrer at de vil bruke det som skjedde med Åge i «vårt kontinuerlige forbedringsarbeid i Skoggata bo- og servicesenter».
LES MER OM NORLANDIA-SKANDALEN
• Hadia Tajik mener overskudd i kommersiell velferd skal gå til bedre tjenester, ikke til eierne
• Moss kommune forlenger kontrakten med Norlandia
• Mor lå alene på rommet med store smerter, men fikk ikke hjelp
• Norlandia sender Åge-saken til Helsetilsynet
• Åge ble fratatt sjansen til vellykket gjenopplivning
• Erna skrøt av privat omsorgsbolig – men er taus etter skandalen hvor pasient fikk larver i såret
• Politikere i Moss fortviler etter larve-skandalen: – Jeg ble rasende
• Mor lå alene på rommet med store smerter, men fikk ikke hjelp
• – Siv Jensen så bare fasaden, mens vi visste hvordan det virkelig var