Prøver å unngå bilen
Hjemmetjenesten: Her slåss de ansatte om å få bruke el-sykkelen i jobben
EFFEKTIV: – Med el-sykkelen bruker jeg mindre tid til å komme meg fra den ene brukeren til den andre. Og så er det jo veldig gøy å kjøre ned alle bakkene her i Alna, syns Jaqueline Løvø.
Erik M. Sundt
Bare noen måneder etter at hjemmetjenesten fikk el-sykler, kan ikke sykepleieren Jaqueline Løvø tenke seg en arbeidsdag i bilen.
karin.svendsen@fagbladet.no
En av flere ivrige syklister i hjemmetjenesten i Oslo er sykepleieren Jaqueline Løvø (28). Hun prøver å komme tidlig på jobb hver dag for å sikre seg en av de populære el-syklene i hjemmetjenesten.
– Det er førstemann til mølla som gjelder, forteller sykepleieren i bydel Alna i Oslo. Hun og kollegene i hjemmetjenesten Alna Midtre deler foreløpig på en el-sykkel. I tillegg disponerer de sju sykler sammen med andre enheter i bydelen.
– Hvis vår sykkel er tatt når jeg kommer på vakt, tar jeg en av fellessyklene, sier sykepleieren, som sykler så å si hver dag på jobb.
SE VIDEO HERAVHENGIG AV SYKKEL: – Jeg vurderer å skaffe meg en el-sykkel privat også, sier Jaqueline Løvø.
Erik M. Sundt
Nyfrelst syklist
Jaqueline Løvø ler av seg selv og sin nye lidenskap. For hun hadde ikke syklet siden hun var 15–16 år da hun plutselig ble sykkel-entusiast. Det ble hun da de ansatte i hjemmetjenesten i bydelen hennes fikk til sammen 10 sykler i høst.
– Jeg er blitt avhengig, ler hun og røper at hun vurderer å sette el-sykkel øverst på ønskelista til jul eller bursdag.
Halverte sykefraværet i hjemmetjenesten
Oslo satser på sykler
Hjemmetjenesten i Oslo har nå 67 elektriske sykler.
– Målet er at Oslo skal bli en by hvor sykkelen er et naturlig fremkomstmiddel. Da er det bra at ansatte bruker el-sykkel, mener Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i hovedstaden.Siden begynnelsen av 2017 har hjemmetjenesten i hele Oslo fått totalt 67 el-sykler, og tallet øker jevnt og trutt.
Bydelene søker om å få dekket utgiftene til el-sykler. Hvis de kan dokumentere at de har plass til oppbevaring og budsjett for vedlikehold, dekker kommunen utgiftene.
Ellen Munden Paalgard, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet, opplyser at Oslo i 2017 og hittil i 2018 har kjøpt inn totalt 240 el-sykler, 43 vanlige sykler og 52 lastesykler til ulike tjenester i bydelene.
LASTESYKKEL: Markus Garas i gravferdsetaten på en av kommunens 52 lastesykler. Også han sparer tid sammenliknet med å bruke bil eller trillebår.
Karin E. Svendsen
Fagskoler får lavere status enn høyskoler
Glad i bakker
Alna Midtre er kupert. Her er både bratte og svingete bakker og strekninger med lange, slake bakker. Jaqueline Løvø sier hun elsker bakkene. Men når vi spør hvor fort hun kjører, smiler hun bare og sier ikke mer enn «hysj-hysj».
Når sykepleieren snakker begeistret om bakkene, er det nedoverbakkene hun har i tankene. Men oppoverbakkene må da gjøre henne i god form?
– Da stiller jeg inn på turbo, ler hun.
Det betyr at motoren gir full speed og syklisten behøver ikke presse seg for å komme oppover. Så hun er ikke så sikker på at hun blir i god form av å sykle på jobb.
Døende skal slippe å dø aleine
Sparer tid
Men hun er helt sikker på at hun sparer tid sammenlignet med å bruke en av de seks el-bilene som hjemmetjenesten i Alna Midtre også disponerer.
– Når jeg har en gå-liste, det vil si at alle brukere bor innenfor et lite område, er sykkelen mest effektiv, mener hun.
I stedet for å leite etter parkeringsplass, parkere og så gå til første bruker, sykler hun nå fram til døra til ham eller henne. Og i stedet for å gå fra bruker til bruker, sykler hun fra den ene til neste.
– Dette går så mye fortere, sier hun etter et halvt års erfaring.
For hun syklet seg gjennom den snørike vinteren også. Med piggdekk.
– Jeg valgte rute etter føre, men stort sett var det bra brøyta på gang- og sykkelstiene.