JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen tog i reserve i Norge

NORDLAND: Toget som sporet av på Nordlandsbanen var ett av få tog på linjen.

NORDLAND: Toget som sporet av på Nordlandsbanen var ett av få tog på linjen.

Bjørn Leirvik / NTB

Alle reservetog er for tiden i drift på jernbanen, noe som gjør den svært sårbar. Utfordringen er trolig ikke løst i løpet av året.

2025021110010420250211100104

– Vi må erkjenne at vi har for få og for gamle tog. Reserven har i praksis ikke vært tilstrekkelig til å opprettholde togtilbudet, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske Tog, til Aftenposten

Norske Tog eier alle persontog i Norge og leier ut videre til togselskapene. Til vanlig har de hatt omtrent 10 prosent reservemateriell.

– Med så store utfordringer med togmateriell som vi har hatt i Norge de siste årene, er det reelle behovet for reservemateriell høyere. I dag er reserven i praksis lik null, sier Risan.

Utfordringene med ledige tog kommer blant annet etter ulykken på Nordlandsbanen i oktober i fjor. Da ble ett av de få lokomotivene ødelagt.

Det er bestilt 72 nye togsett som skal leveres de fem neste årene, men disse leveransene har vært preget av forsinkelser. I mellomtiden forsøker Norske Tog å leie inn materiell fra utlandet.

SV ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ta grep.

– Ministeren er defensiv og bagatelliserer situasjonen for norsk jernbane. Det har han gjort over tid. Vi må ha en kjerneinfrastruktur som fungerer, sier Mona Fagerås, partiets transportpolitisk talsperson, til avisen.

Nygård svarer med at regjeringen har prioritert ressurser mot drift og vedlikehold for å forbedre jernbanen.

– Tog er dessverre ikke hyllevare. Det er tidkrevende prosesser.

(©NTB)

tarjei.mo.batalden@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
NORDLAND: Toget som sporet av på Nordlandsbanen var ett av få tog på linjen.

NORDLAND: Toget som sporet av på Nordlandsbanen var ett av få tog på linjen.

Bjørn Leirvik / NTB

– Vi må erkjenne at vi har for få og for gamle tog. Reserven har i praksis ikke vært tilstrekkelig til å opprettholde togtilbudet, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske Tog, til Aftenposten

Norske Tog eier alle persontog i Norge og leier ut videre til togselskapene. Til vanlig har de hatt omtrent 10 prosent reservemateriell.

– Med så store utfordringer med togmateriell som vi har hatt i Norge de siste årene, er det reelle behovet for reservemateriell høyere. I dag er reserven i praksis lik null, sier Risan.

Utfordringene med ledige tog kommer blant annet etter ulykken på Nordlandsbanen i oktober i fjor. Da ble ett av de få lokomotivene ødelagt.

Det er bestilt 72 nye togsett som skal leveres de fem neste årene, men disse leveransene har vært preget av forsinkelser. I mellomtiden forsøker Norske Tog å leie inn materiell fra utlandet.

SV ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ta grep.

– Ministeren er defensiv og bagatelliserer situasjonen for norsk jernbane. Det har han gjort over tid. Vi må ha en kjerneinfrastruktur som fungerer, sier Mona Fagerås, partiets transportpolitisk talsperson, til avisen.

Nygård svarer med at regjeringen har prioritert ressurser mot drift og vedlikehold for å forbedre jernbanen.

– Tog er dessverre ikke hyllevare. Det er tidkrevende prosesser.

(©NTB)

tarjei.mo.batalden@ntb.no