Jorge har skrevet om å finne sin indre sommerfugl og om barnas sprudlende fantasier og tankesprang
Barnehagelærer Jorge er klar med sin første av tre fagbøker for barnehageansatte
– Jeg er opptatt av nærheten mellom den teoretiske kunnskapen vi får som barnehagelærere og måten vi bruker den på i den praktiske arbeidshverdagen. Hvordan kan vi gjøre den teoretiske kunnskapen levende sammen med barna, sier Jorge Roberto Navarro Fica.
Per Flakstad
Barn har en utrolig fantasi. Tanker og initiativ hopper og spretter i alle retninger. Jorge Roberto Navarro Fica (43) har skrevet en fagbok som skal inspirere barnehageansatte til å ta tak i dette og gi det et pedagogisk innhold.
per.flakstad@fagbladet.no
Noen av Fagbladets lesere kjenner kanskje Jorge som en av bladets grasrotskribenter med oppvekstsektoren som base for sine innlegg. Han er tidligere utdannet filmregissør fra England, og i 2018 var han ferdig utdannet barnehagelærer. Han sitter også i Fagforbundets gruppe «Menn i barnehagen».
Onsdag kveld ble hans første bok «Den indre sommerfuglen» lansert i Grorud idrettsbarnehage der han jobber som pedagogisk leder.
Boka er den første av tre i en serie kalt «Gjenklang – nærhet mellom barnehage og utdanning».
Potensialet i barnas medvirkning
Han har selv en arbeidsplassbasert utdanning med to dager på Oslo Met og tre dager i barnehage. Bokserien hans skal kunne brukes både i utdanningen og som en inspirasjonsbok i barnehagenes hverdagsarbeid.
«Med denne boken ønsker jeg å fremme det kraftfulle potensialet som ligger i barns medvirkning. Dette potensialet er et springbrett som danner grunnlaget for utdanningskunnskapen som blivende barnehagelærere vil møte når de trer inn i våre utdanningsinstitusjoner.», skriver han i bokas forord.
– Jeg er opptatt av nærheten mellom den teoretiske kunnskapen vi får som barnehagelærere og måten vi bruker den på i den praktiske arbeidshverdagen. Hvordan kan vi gjøre den teoretiske kunnskapen levende sammen med barna, sier Jorge Roberto Navarro Fica.
• Åpner for å gi barnehageansatte samme pensjonsordning som brannfolk og ballettdansere
Spontane barn
Han forteller entusiastisk om barna og hvordan de er sprudlende spontane. Tankene spretter fra det ene til det andre, men de har samtidig en forbløffende evne til å se sammenhenger i sine egne tankesprang.
– Boka handler om å ta vare på barnas nysgjerrighet og undringsbegjær, møte det gjennom tverrfaglig jobbing, og la det få spillerom innenfor den pedagogiske rammeplanen. Vi må gjøre vår kunnskap levende sammen med barnas levde liv. På den måten gir vi dem meningsfylte opplevelser og ballast som de kan ta med seg videre i livet, sier han.
• Slik tilpasser skolen seg barna: Her lar de seksåringene leke mer
Uterommets muligheter
Han er opptatt av alle mulighetene som ligger i uterommet og barnas opplevelse av naturen rundt seg og alt det spennende som foregår der.
– Barna er fascinert av alt som rører seg rundt dem. Uterommet er en fantastisk læreplass og jeg skriver om hvordan vi kan utnytte det til alt fra sprintlek, risikolek og om den er nødvendige mestringen som oppstår når vi sammen oppdager insekt og småkrypenes verden. For å bidra med kunnskap om naturen rundt oss har jeg lagt inn ganske mye faktastoff om ulike insekter og andre små skapninger som barn ofte er nysgjerrige på, forteller han.
• Over en tredel av skole- og barnehageledere opplever å ha lite makt til å ta avgjørelser
Film
Boka her fem hovedkapitler: Den indre sommerfugler, Lyskastersprinten, Insektjakten med Danosa, Det fantasifulle insekttrollet og På sporet av vår egen skygge.
To kapitler inneholder også QR-koder til kortfilmer som han selv har laget og som kan brukes for å skape refleksjonsprosesser sammen med personalet i barnehagen .
– Dette er en praktisk-pedagogisk dokumentasjon som ikke skal føles belærende fordi det er barnas stemme som trer tydeligst fram, sier han.
Boka er allerede i salg.
Universitetsforlaget