Kommunen overtok barnehagen – i etterkant mener Karin hun gikk glipp av mye lønn
IKKE RIKTIG LØNN: Karin Bojer-Letrud mener rutinene må ha vært for dårlige. Den dokumentasjonen hun sendte i 2020, som skulle være grunnlaget for riktig lønnsplassering, må etter hennes mening mangle eller ha blitt registrert feil. Dermed har hun hatt for lav lønn i fire år.
Per Flakstad
Karin Bojer-Letrud (55) jublet da hun gikk opp 40.000 i lønn etter at barnehagen ble overtatt av kommunen. Først senere fant hun ut at hun skulle hatt mye mer.
per.flakstad@fagbladet.no
I 2020 overtok Oslo kommune Frydenlund barnehage fra Norlandia.
På et informasjonsmøte fikk de ansatte beskjed om at de måtte levere attester og dokumenter fra alle jobber og dokumentasjon på barn slik at kommunen kunne beregne riktig lønn.
De ansatte måtte selv skaffe dokumentasjonen og levere den i en konvolutt i postkassa til bydelsadministrasjonen i bydel Alna på Furuset.
Fikk økt lønn ...
Karin Bojer-Letrud begynte i barnehagen i 2015 og har jobbet der siden med unntak av noen korte perioder i to andre Norlandia-barnehager.
– Det gikk greit å skaffe dokumentasjon på ansettelsen i Norlandia, og som de andre ansatte i barnehagen leverte jeg min konvolutt i riktig postkasse hos bydelsadministrasjonen, forteller hun.
Bojer-Letrud jublet sammen med kollegene sine da hun gikk kraftig opp i lønn etter at kommunen overtok driften av barnehagen.
– Det falt meg ikke inn å sjekke om jeg var riktig plassert. Jeg hadde jo levert dokumentasjon og hadde fått en lønnsøkning på rundt 40.000 kroner, sier hun.
• Karin gikk opp 40.000 i lønn da barnehagen ble kommunal igjen.
... men hun skulle hatt mer
Det burde hun ha gjort, det vet hun nå.
Førjulsvinteren i fjor snakket hun – litt tilfeldig – med en kollega om lønn, og hun ble overrasket over at kollegaen var plassert seks lønnstrinn over henne.
Med noenlunde lik erfaring og ansiennitet burde de vært plassert likt.
Bojer-Letrud fikk fagleder i barnehagen til å sjekke med bydelsadministrasjonen, og beskjeden derfra var at det ikke fantes dokumentasjon med hennes Norlandia-ansettelse.
Dokumentasjonen som ble registrert i 2020 var mangelfull, eller ikke korrekt, i forhold til hvor mye hun hadde jobbet.
– Jeg kan ikke forstå annet enn at konvolutten må ha blitt borte, sier Bojer-Letrud.
Dermed ble hun plassert på et lavere lønnstrinn enn hun ville ha blitt ut fra bakgrunn og ansiennitet.
– Dokumentasjonen er registrert
Fagbladet har vært i kontakt med bydelsadministrasjonen i Alna.
Ifølge enhetsleder ved Alna barnehageenhet, Monica Joteig, er konvolutten fra 2020 med dokumentasjon oppbevart i personalmappa til Bojer-Letrud.
Hun skriver også at Bojer-Letrud nå har fått høyere lønn basert på tilleggsdokumentasjon som ble sendt inn i 2024. Se hele svaret hennes lenger nede i artikkelen.
Etterbetaling bare fra desember
– Det var ikke vanskelig å skaffe ny dokumentasjon fra Norlandia, og nå er jeg blitt plassert i riktig lønnstrinn og har gått opp i lønn, forteller Bojer-Letrud.
– Men hva med etterbetaling?
– Joda, svarer hun med en liten ironisk klang i stemmen: – Jeg fikk etterbetalt for desember i fjor da bydelsadministrasjonen fikk dokumentasjonen på nytt.
Nå har Karin Bojer-Letrud fått riktig lønnsplassering, men hun får ikke etterbetalt fra 2020.
Per Flakstad
Bojer-Letrud mener hun har mistet mellom 120.000 og 140.000 kroner på at konvolutten med dokumentasjon forsvant i 2020.
Selv om det oppleves som bittert, har hun forsonet seg med at de pengene er tapt.
Det er en annen side ved saken som hun nå mener er viktig.
• Slik gikk det da private overtok barnehagene: Det ble dyrere og ansatte fikk lavere lønn.
– Rutinene var for dårlig
– Jeg har forstått det slik at det var mitt ansvar å levere dokumentasjon som bydelsadministrasjonen skulle ha. Og så lenge den ikke er registrert noe sted, så er det jeg som må bevise at jeg faktisk har gjort det jeg skulle gjøre.
– Men når dokumentasjonen ikke blir riktig eller ikke kommer fram dit den skal, hvordan kan jeg bevise at feilen ikke ligger hos meg?
Bojer-Letrud lar spørsmålet henge litt i lufta, før hun fortsetter:
– For meg er det helt opplagt at rutinene har vært altfor dårlige. Dokumentasjonen burde ha blitt levert enten ved personlig oppmøte eller digitalt. Da hadde jeg hatt bevis på at jeg hadde levert det jeg skulle.
• Arbeidsfolk presses ut av byene: – Har ikke råd til å bo der de jobber.
Hun vet ikke om rutinene har vært de samme i andre bydeler der privatdrevne barnehager ble rekommunalisert i 2020. Derfor oppfordrer hun ansatte, som ikke har gjort det, å sjekke at opplysninger og lønnsplassering stemmer.
– Det aller viktigste er at rutinene blir endret. Jeg har forsonet meg med at forskjellen på den lønnen jeg har hatt og den jeg kunne hatt er tapte penger. Jeg tror ikke det endrer noe på akkurat det at jeg forteller min historie. Men jeg håper den kan bidra til at rutinene blir endret, og at andre slipper å oppleve det samme som meg, sier Bojer-Letrud.
• Store pensjonsendringer i år: Slik påvirker det deg.
– Kan ikke bekrefte
– Vi kan ikke bekrefte påstanden om at Bojer-Letruds dokumentasjon har blitt borte, skriver enhetsleder ved Alna barnehageenhet Monica Joteig i en e-post til Fagbladet.
– Ved virksomhetsoverdragelsen i 2020 leverte den ansatte en konvolutt med dokumentasjon for beregning av ansiennitet. Ansienniteten ble beregnet basert på den innsendte informasjonen. Dokumentasjonen mottatt i 2020 er oppbevart i den ansattes personalmappe, skriver hun.
Ifølge henne reviderte personalavdelingen ansienniteten til Bojer-Letrud basert på tilleggsdokumentasjon mottatt i 2024. Dette førte til en justering til høyere lønnstrinn.
På spørsmål om hvorfor kommunen ikke kan etterbetale høyere lønn fra 2020 henviser hun til bestemmelsene i personalhåndboka:
«Arbeidstakere som på et senere tidspunkt søker om å få godkjent tidligere tjeneste i lønnsansienniteten, kan få dette godskrevet fra det tidspunkt søknad fremmes/nødvendig dokumentasjon er fremlagt».
Hun skriver videre:
– Vi ønsker å understreke viktigheten av at ansatte verifiserer korrektheten av opplysningene om ansiennitetsdato. Ved eventuelle feil eller mangler, må nærmeste leder informeres umiddelbart, og nødvendig dokumentasjon for ny vurdering av ansiennitet må ettersendes.
Joteig bekrefter at rutinene for innlevering av dokumentasjon nå er endret. Det skjedde da bydelen tok i bruk et nytt arkiv- og saksbehandlingssystem. Ledere skal nå registrere personaldkumentasjon i digitale personalmapper.
– Bydelen har også innført eDialog-løsningen som gjør det mulig for virksomheter, ansatte og innbyggere å sende henvendelser elektronisk direkte til bydelen. Alle digitale forsendelser er sporbare, skriver Joteig.