Marit og kollegaene har ikke lokal forhandlingsrett. – Vi ville ikke fått noen ting
– Ingen kan garantere tilleggene lokalt. Men det jeg kan garantere, er at vi som ikke har lokale forhandlinger ikke vil få noen ting, sier Marit Sauge.
Werner Juvik
NHO mener riksmeklerens forslag ville gitt LO-medlemmene et godt resultat. Men det forutsetter solide tillegg lokalt. – Hva med oss som ikke har lokale forhandlinger? spør Marit Sauge, leder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.
per.flakstad@fagbladet.no
De fleste bussjåfører jobber i selskaper med NHO-avtale. Bussbransjeavtalen, som omfatter Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet i YS, er en del av det samordnede lønnsoppgjøret i år.
Men sjåførene har ikke lokale forhandlinger i avtalen sin. Dermed vil de få kun det generelle tillegget som blir avtalt mellom LO og NHO.
• Les historien om Bussbransjeavtalen her: Drømmen om en industriarbeiderlønn
Luftpenger
– Ingen kan garantere tilleggene lokalt. Men det jeg kan garantere, er at vi som ikke har lokale forhandlinger ikke vil få noen ting, slår Marit Sauge fast.
– Med andre ord snakker NHO om luftpenger som vi, og også mange andre LO-medlemmer, aldri vil se snurten av.
– Dermed er det også vanskelig å forstå hvordan noen kan påstå at alle skulle få reallønnsvekst med den skissen som riksmekleren la fram og som LO sa nei til. Dette er en helt berettiget streik som er viktig for alle de som jobber i bedrifter og virksomheter hvor det hadde blitt vanskelig å få så høye lokale tillegg som riksmekleren legger opp til, og i hvert fall for oss som har normallønnsavtaler uten mulighet for lokale tillegg, fortsetter hun.
• Jobber du i det offentlige? Da kan lønnsøkningen din bli utsatt
Forsvarer lokale tillegg
Direktør i NHO Ole Erik Almlid forsvarer lokale forhandlinger:
– De sentrale tilleggene skal ivareta de som ikke kan forhandle lokalt. Lokale forhandlinger gir klubbene autoritet og mulighet til å forhandle om det som er viktigst for mange – lønna. Samtidig kan bedriftene ta hensyn til lønnsomhet, konkurransesituasjon og framtidsutsikter, sier han til FriFagbevegelse.
• NHO-Almlid: – Nå må vi roe ned og få ned pulsen
– Vi ville ha tapt kjøpekraft
– Bussbransjeavtalen har som et uttalt mål, som både arbeidergivere og arbeidstakere har sagt seg enige i, at sjåførenes lønn skal være på lik linje med en gjennomsnitts industrilønn. Vi ligger langt under dette målet. Hvis LO hadde godtatt riksmeklerens skisse, hadde vi blitt hengende enda lenger etter i tillegg til at vi tapt kjøpekraft, sier Marit Sauge.
– Hvis NHO vil putte penger, som også kommer oss til gode inn i en ramme på 5,2 prosent, så sier jeg ja takk, legger hun til.
• Storstreik i privat sektor – dette betyr streiken for deg som jobber i kommunen
Klar for streik
Bussjåførene med NHO-avtale er en del av oppgjøret som nå har endt i streik. Det betyr at også de kan tas ut i et eventuelt senere streikeuttak fra LO.
– Da er vi klare. Det skal ingen tvile på, sier Marit Sauge.