Nå er ikke Hans sykmeldt lenger: – Krisen har vært en lykke for meg

OMDISPONERT: Sjukmeldte Hans Inderhaug  er  tilbake i full jobb på Ahus som følge av Koronakrisa.

OMDISPONERT: Sjukmeldte Hans Inderhaug er tilbake i full jobb på Ahus som følge av Koronakrisa.

Kathrine Geard

Hans gikk fra å være 100 prosent sjukmeldt til 100 prosent tilrettelagt jobb.

2020041713124620200420100938

kathrine.geard@fagbladet.no

For mange har koronaviruset ført til arbeidsledighet, permittering eller at levebrødet har skrumpet inn. Men for sykmeldte Hans ble korona-utbruddet veien tilbake i jobb.

– Dette har vært en lykke for meg, sier Hans Inderhaug med et smil.

Vi står utenfor Ahus, sykehuset rett utenfor Oslo, der Inderhaug de siste ni åra har jobbet som spesialhjelpepleier ved sjukhusets akuttpsykiatriske avdeling.

Til det sa stopp. For en tid tilbake satte en betennelse i skulderen ham ut av spill.

– God ressursbruk

Det er vrient å finne tilrettelagt arbeid på en arbeidsplass der utagerende atferd og andre utfordrende situasjoner er dagligdags. Derfor ble han helt sjukmeldt.

Til nå.

– Så kom korona-krisa og da løsnet alt. Det ble behov for å opprette et call-senter der ansatte kan ringe inn om symptomer og behov for testing av korona. Dermed gikk jeg fra å være 100 prosent sjukmeldt til å være i 100 prosent tilrettelagt jobb. Det er jeg veldig glad for, sier han.

Korona-situasjonen er utfordrende for sykeuset, sier Inderhaug, som også er styremedlem i Fagforbundet Ahus.

Nå krever de høyere ulempetillegg for alle som er berørt av koronakrisen

Da er det fint å kunne bidra til at de som har viktige funksjoner i behandlingen av pasienter, kan holde på med det. Og i dette arbeidet har det oppstått nye oppgaver. De som er satt til å svare på korona-telefoner, er ansatte som trenger tilrettelegging eller tilhører risikogrupper.

– Det er en fornuftig omdisponering å bruke oss til dette.

Mange i karantene

Ahus fikk tidlig det største tilfanget av koronapasienter, og har hatt 20–25 prosent av respiratorpasientene i landet, ifølge sjukehuset sjøl.

Samtidig ble svært mange ansatte satt i karantene. For drøyt tre uker siden var tallet hele 768, men etter hvert vendte mange tilbake til jobb. Per 15.april er antallet ansatte i karantene nede i 71.

Prosjektleder for call-senteret, Elisabeth Jørgensen, forteller på sjukehusets nettside at telefonlinjene glødet de første dagene.

Søker folk med stå på-vilje: Lyser ut jobber til ventet koronakrise

– På det meste var det 250 telefonsamtaler i timen, og opp i 1000 per dag, før trykket lettet etter som dagene gikk.

Inderhaug forteller at et gitt antall ansatte har blitt sendt til testing hver dag, for at ikke hele testkapasiteten skulle brukes opp bare på ansatte.

Bedre kapasitet

Nå blir den nye analysemaskinen Roche tatt i bruk. Det vil øke kapasiteten betydelig per døgn. Da kan personalet som har tatt seg av testanalyser til nå, omdisponeres til andre oppgaver.

Med smitten på retur er også pågangen på call-senteret redusert. Men de mottar fortsatt en jevn strøm av telefoner. Det er i drift sju dager i uka, og var operativt gjennom hele påska.

De ansatte går todelt turnus med enten formiddags- eller kveldsvakter. De betjener også ansatte på Kongsvinger sjukehus, som er en del av Ahus.

Fagforbundet åpner for at kommuneansatte kan gjøre andre jobber under koronakrisen

Tjenesten er for alle grupper ansatte som trenger hjelp til å vurdere symptomer og hvorvidt de kommer inn under Folkehelseinstituttets testkriterier. Gjør de det, vil de bli registrert i systemet og henvist videre til teststasjonen for ansatte.

Godt over 900 medarbeidere er blitt testet. Per i dag har bare 47 av dem testet positivt for covid-19.

Ahus har etter hvert definert fem sengeområder som covid 19-enheter, fire på Nordbyhagen (hovedsjukehuset) og ett på Kongsvinger. I øyeblikket er det 25 pasienter innlagt på enhetene. Sjukehuset har så langt skrevet ut til sammen 112 covid-19 pasienter, mens tolv har dødd. Selv

Ståpåvilje og samarbeid

Inderhaug mener de ansatte på Ahus har gjort en kjempejobb.

– Vanligvis er ikke folk så gode på omstilling, men nå har de vært det. Over natta har folk velvillig latt seg omplassere og jobbe lange dager, sier Inderhaug.

Han roser også arbeidsgiveren for stor samarbeidsvilje i en krevende tid. Og selv om de involverte på Ahus har klart å snu seg raskt rundt, håper hjelpepleieren korona-pandemien vil være en lærepenge for storsamfunnet.

– Jeg håper helsevesenet bygger opp beredskapen framover, så vi er bedre forberedt til neste gang.

Inderhaug har som mål å komme tilbake for fullt i sin vanlige jobb så raskt som mulig. Men så lenge han ikke er i stand til det, er han glad for hver dag han kan jobbe på call-senteret.

– Jeg tør ikke spå, men jeg tror det vil være bruk for oss der en god stund framover.

Omplasserer sårbare

Mens mange ansatte er omplassert under krisa, kjenner Fagbladet foreløpig ikke til flere enn akkurat Inderhaug som har gått rett fra langtidssjukmelding til korona-beredskap.

Leder i Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo, Bjørn Wølstad-Knudsen, kjenner ikke til at sjukmeldte ansatte har fått mulighet til tilrettelagt arbeid ved Oslo universitetssykehus (OUS) som følge av koronakrisa.

– Men vi har jobbet med å ivareta helsearbeidere og renholdere som er i risikogrupper. Det har vi ganske mange av. Vi er enige med arbeidsgiver om at de som er definert i faresonen skal ha tilrettelagt arbeid.

Også utsatte ansatte ved Sykehuset Østfold er omplassert til ikke-pasientnære oppgaver, opplyser den lokale lederen i Fagforbundet, Rene Utgaard. Heller ikke han har hørt om at sjukmeldte har gått inn i tilrettelagt arbeid.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy