Korona
Nå har 100.000 søkt om dagpenger siden mandag – presset på Nav øker
84.000 flere helt arbeidsledige på en uke
Tirsdag 17. mars var 149.000 personer registrert som helt arbeidsledige.
Eirik Dahl Viggen
Mens de permitterte venter på dagpenger, venter man også at stadig flere vil søke om sosialstønad.
baj@fagbladet.no
Som følge av Stortingets hjelpepakke vil Nav få en drastisk økning i antall søknader om dagpenger fremover.
Tiltakene sier blant annet at staten skal ta en stor del av regningen for både permitteringer, sykepenger og omsorgspenger.
Under en pressekonferanse mandag ettermiddag kunne Nav-direktør Sigrun Vågeng fortelle at de forventer et enormt antall permitteringer, og dermed også en stor økning i saksmengde fremover.
• Navs IT-systemer overbelastet av krisepakke
Må lage nye systemer
På toppen av det hele skal Nav lage helt nye tekniske systemer som skal håndtere ordningene.
Og Vågeng fikk rett. Tirsdag 17. mars var 149.000 personer registrert som helt arbeidsledige. Sammenlignet med tirsdag i forrige uke har det blitt 84.000 flere helt arbeidsledige. Det er en økning på nesten 130 prosent.
Det utgjør 5,3 prosent av arbeidsstyrken. Summen av helt ledige og arbeidssøkere på tiltak var på 164.000 personer, eller 5,8 prosent av arbeidsstyrken.
• Nav venter et enormt antall permitterte: Har ikke teknisk løsning som kan håndtere det
• Siden torsdag 12. mars er det kommet inn totalt 113.500 søknader om dagpenger, hvorav nesten 105.000 gjelder dagpenger ved permittering.
• Mandag kom det inn 26.900 søknader om dagpenger, mens det i løpet av tirsdag kom inn 63.700 nye. I de to samme ukene i fjor søkte 5.600 mennesker om dagpenger.
Dette ifølge statistikk fra Nav.
– Nav er bedre rustet nå til å takle slik pågang, enn hva de var bare noen få år tilbake.
Det sier velferdsforsker Knut Fossestøl, som er forskningsleder ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI.
Han har blant annet forsket på hvordan Navs systemer er organisert.
• Telenor punger ut 12 milliarder i utbytte midt under koronakrisa
Slipper ansikt til ansikt
I en undersøkelse sendt ut av NHO nå før helgen, svarer åtte av ti bedrifter at de vurderer å permittere ansatte på grunn av koronaepidemien.
Hovedorganisasjonen Virke gikk i helgen ut og sa at de frykter at mer enn 405.000 arbeidsplasser fremover kommer til å stenge.
Hundretusener vil derfor kontakte Nav i tiden fremover for å registrere seg som arbeidsledige, i påvente av å få utbetalt dagpenger.
I tillegg inneholder pakken fra regjeringen tiltak for å sikre folk med lave inntekter, samt at det er innført nye ordning for frilansere, selvstendig næringsdrivende og lærlinger.
• Staten tar regningen hvis du blir permittert: Gir full lønn de første 20 dagene
– Nav har utfordringer nå – det er ingen tvil om det. Men de har den såkalte kanalstrategien, som handler om at mange av henvendelsene ikke må være ansikt til ansikt, men kan gå via telefon og digitale løsninger.
Kanalstrategien er utelukkende positiv nå, mener forskeren.
Nav-reform har hjulpet
– Nav har i dag et mye bedre utgangspunkt for å klare dette. Det skyldes blant annet at arbeidet med å implementere Nav-reformen er over, mener Fossestøl.
– Det tok lang tid å få hodet over vannet, men da det skjedde rundt 2014, kunne vi som forskere se at situasjonen var betydelig forbedret.
Han peker også på at Nav har taklet utfordrende situasjoner godt før:
– Midt oppi behandlingen av Nav-reformen var det finanskrise og økende arbeidsledighet. Det håndterte de da også – til tross for krisetilstander i Nav.
• Fagbladets oppdaterte spesialside om korona
Må gi tilfredsstillende svar
Videre peker Fossestøl at Nav i tillegg til lokalkontorene, har kontaktsentre og har kommet langt i digitalisering.
– Det gjør at mange brukere kan kontakte Nav blant annet via nettsidene nav.no. Det finnes også spesialiserte forvaltningsenheter som vil ta seg av mange av henvendelsene knyttet til inntektssikring, utdyper Fossestøl.
– Hvis kontaktsentrene får en god oppfølging i hva de nye bestemmelsene går ut på, slik at de er i stand til å gi tilfredsstillende svar på hva de nye tiltakene, så vil det være til stor hjelp i denne situasjonen, legger han til.
Vi bli tøft
Velferdsforskeren tror også det vil bli satt inn krisestaber for å takle pågangen, som vil sette av ressurser og prioritere henvendelser knyttet til koronakrisen.
– Hvis ikke de selv rammes voldsomt av koronaviruset og blir sengeliggende, så tror jeg de vil være godt rustet.
– Men det blir tøft – de er jo knapt kommet over arbeidet med trygdeskandalen, sier Fossestøl.
Hjemmekontor og koronakarantene
Eirin Tønseth er tillitsvalgt for Fagforbundet og jobber i sosialtjenesten for Nav. I disse dager jobber hun fra hjemmekontor. Tønseth har nemlig koronakarantene etter en utenlandstur til Luxembourg.
Allerede søndag kveld ble det rapportert om nettproblemer for permitterte som skulle registrere seg som arbeidsledige på nettsidene til Nav Vestland. Tirsdag hadde også saksbehandlingssystemet for Tønseth nedetid. Selv om hun tviler på at systemene ga etter av for stor pågang av brukere, påvirker det selvfølgelig jobben hennes.
– Akkurat nå er ikke så mye annet å gjøre enn å rydde i de sakene jeg hadde fra før, sier Eirin Tønseth.
Da Fagbladet ringer, har hun derfor tid til en prat om jobbhverdagen under koronakrisen. En krise hun føler de Nav-ansatte er godt forberedt på.
–– Vi er jo ansatt som samfunnets sikkerhetsnett, sånn sett er vi forberedt på det. Men graden av hvor mye som er lagt på oss nå er ganske stor, sier Tønseth.
Venter økt søknadsmengde
For Stortingets tiltakspakke har lagt mye ansvar over på Nav. Permitterte arbeidere skal ha dagpenger. Men det kan ta tid å få de tekniske løsningen på plass, og Nav-ledelsen har bedt folk om tålmodighet. I mellomtiden vil nok mange søke sosialhjelp for å få endene til å møtes økonomisk. Søknadsmengden forventes også her å øke dramatisk i tiden fremover.
– Sosialtjenesten har også fått et ganske stort trykk, og vi venter at den vil bli større når saksbehandlingstiden på dagpenger øker. Så vi er litt spente. Akkurat nå jobber vi med å få unna alt som vi har jobbet med fra før for å ta imot de nye søknadene, forklarer hun.
På spørsmål om digitaliseringsprosessen Nav har gjennomgått nå er en fordel med tanke på koronakrisen, bekrefter hun dette utvetydig:
– Hadde vi ikke hatt de digitale løsningene som vi nå har, vet jeg ikke hvordan vi skulle møtt det, erkjenner hun.
Sosialstøtte på nett
I fjor høst ble det rullet ut en løsning som gjør at man kan få sosialstønad fra første søknad på nett i Oslo. Der man før måtte få veiledning fra Nav-ansatte ved personlig oppmøte, gjøres dette nå over telefonen.
– Vi har jobbet hardt for å få brukerne over på den digitale løsningen, sier hun.
Brukerne har digitale aktivitetsplaner, og mye av kommunikasjonen foregår over telefon.
– Vi får tatt imot søknadene på en mye sikrere måte, istedenfor at man nå skulle brukt halvlovlige løsninger på e-post. At vi over lengre tid har lært brukerne til å bli digitale, gjør at vi kan overleve denne situasjonen, fastslår hun, og legger også til:
– Vi hadde jo ikke blitt sendt på hjemmekontor om vi ikke hadde gjennomført den digitale omveltningen det siste året. Da ville det vært mangel på personell, blant annet meg som er i karantene og flere med meg, sier Eirin Tønseth.