JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postens leverandør av flyfrakt

Polsk flyselskap avviser kritikken: – De som arbeider i Norge har norske arbeidskontrakter

INNLEID: SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Her lastes et av selskapets fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

INNLEID: SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Her lastes et av selskapets fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

Alf Ragnar Olsen

Selskapets talsmann Sören Gussner sier pilotene i SprintAir har norske arbeidskontrakter, og hevder pilotene som flyr for Posten Bring har samme rettigheter som norske arbeidere.

2025012310455120250123115535

alf.ragnar.olsen@fagbladet.no

Polske SprintAir har fått skarp kritikk for arbeidsvilkårene til pilotene som arbeider i Norge - der selskapet er innleid av statseide Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, pakker og gods.

Oppfyller norske krav

Advokat Sören Gussner opptrer som kontaktperson for SprintAir i Norge og opplyser følgende:

– SprintAir NUF er en underavdeling av SprintAir SA i Polen. Underavdelingen er etablert nettopp for å oppfylle lokale rettslige krav knyttet til kontrakten med Posten Norge. Selskapet er et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF) og er dermed underkastet norsk lovgivning, skriver Gussner.

Gussner viser til at det per januar 2025 er cirka 2000 slike NUF-selskaper registrert i Norge. Disse selskapene er altså utenlandske, men registrert med en avdeling her i Norge.

– Tjenestene SprintAir SA leverer for Posten Norge reguleres av norsk lov. Dette var også forutsetningen for at SprintAir fikk anbudet med transportoppdraget for Posten Norge, påpeker Gussner i en epost.

Lyser ut flere postbudstillinger mens 3000 risikerer å miste jobben

Mener ansatte feilinformerer

Gussner påpeker igjen at SprintAir følger gjeldende norske lover og forskrifter, og tilbakeviser at de som arbeider i Norge jobber etter polske arbeidsavtaler.

Videre sier han at de som arbeider i Norge har norske arbeidskontrakter som er i samsvar med den norske Arbeidsmiljøloven.

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

Alf Ragnar Olsen

– Arbeidstakerne jobber cirka 50 prosent deltid i Norge, og utfører for øvrig arbeid utenfor Norge. De ansatte er direkte ansatte hos SprintAir i Polen. Dette er fullt lovlig, og praktiseres i stor utstrekning innenfor hele EØS-området.

Han påpeker at norske næringsdrivende opererer mange av sine selskaper på tilsvarende måte i Polen og andre land.

– Fra norske myndigheters side er det viktig at de ansatte har samme rettigheter som norske ansatte, og at det rapporteres skatt hit. SprintAir tilfredsstiller de lovkrav som gjelder og har ikke på noe tidspunkt fått anmerkning om noe annet, ifølge Gussner.

ESA etterforsker påstått statsstøtte til Posten

Har rett til feriepenger

Han opplyser videre at de ansatte opparbeider rett på feriepenger på lik linje med norske ansatte. Feriepengene utbetales ifølge Gussner når de ansatte tar ut ferie – slik den norske ferieloven forutsetter.

– Opplæringen det vises til i artikkelen betales av SprintAir. Både typegodkjenning og flyverutdanning er kostbare utdannelser. Det er riktig at de ansatte forplikter seg til å arbeide for selskapet i et visst antall år etter ansettelsen. Dette er vanlig innen mange yrker og er fullt lovlig.

– Det er heller ikke uvanlig at ansatte må tilbakebetale kurskostnader dersom vedkommende sier opp sin stilling før utløpet av bindingstiden. SprintAir dekker derimot andre kurs uten å pålegge bindingstid, tilføyer han.

Rammer særlig eldre: Pensjonistforbundet advarer mot kutt

Setter sikkerheten først

SprintAir tilbakeviser ansattes påstand om at hviletidsbestemmelsene ikke etterleves, og at det skal være fare for flysikkerheten.

– SprintAir har ruter i mange land og er selvsagt underkastet internasjonale bestemmelser om hviletid og alle andre krav til flysikkerhet, framholder Gussner.

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold.  Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

Alf Ragnar Olsen

Selskapet tilbakeviser også påstanden om at ansatte trekkes i lønn når en rute ikke holdes.

– Som det ble opplyst til avisa Nordlys er SprintAirs øverste prioritet sikkerhet, og selskapet står under kontinuerlig tilsyn av den polske luftfartsmyndigheten (CAA) og foretar regelmessige ekstra kontroller under SACA-programmet for å sikre samsvar i operasjonsland, skriver Gussner.

Posten: – Vet at vi distribuerer narkotika ufrivillig

Svarer ikke på spørsmål

Fagbladet har i forbindelse med saken stilt ledelsen i SprintAir en rekke spørsmål.

Vi ba blant annet selskapet svare på hvor mange piloter som arbeider for selskapet i Norge, om de ansatte i Norge har en tillitsvalgt, hvor mange timers arbeidsuke pilotene har, og hva SprintAir-pilotene i Norge har i fastlønn – eksklusive overtid og tillegg.

Vi spurte også selskapets ledelse om de mener pilotene i SprintAir har løyet når de har uttalt seg til Nordlys om arbeidsforholdene sine?

Sören Gussner sier SprintAirs ledelse ikke ønsker å svare på dette.

Det svenske flyselskapet West Atlantic hadde ansvar for postflyrutene frem til 31. juli 2023. Da overtok Warzawa-baserte SprintAir dette oppdraget etter å ha vunnet anbudskonkurransen og inngått en treårig kontrakt med Posten Bring-konsernet. Posten Bring-konsernet eies i sin helhet av den norske stat.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

Alf Ragnar Olsen

INNLEID: SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Her lastes et av selskapets fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

INNLEID: SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Her lastes et av selskapets fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

Alf Ragnar Olsen

alf.ragnar.olsen@fagbladet.no

Polske SprintAir har fått skarp kritikk for arbeidsvilkårene til pilotene som arbeider i Norge - der selskapet er innleid av statseide Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, pakker og gods.

Oppfyller norske krav

Advokat Sören Gussner opptrer som kontaktperson for SprintAir i Norge og opplyser følgende:

– SprintAir NUF er en underavdeling av SprintAir SA i Polen. Underavdelingen er etablert nettopp for å oppfylle lokale rettslige krav knyttet til kontrakten med Posten Norge. Selskapet er et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF) og er dermed underkastet norsk lovgivning, skriver Gussner.

Gussner viser til at det per januar 2025 er cirka 2000 slike NUF-selskaper registrert i Norge. Disse selskapene er altså utenlandske, men registrert med en avdeling her i Norge.

– Tjenestene SprintAir SA leverer for Posten Norge reguleres av norsk lov. Dette var også forutsetningen for at SprintAir fikk anbudet med transportoppdraget for Posten Norge, påpeker Gussner i en epost.

Lyser ut flere postbudstillinger mens 3000 risikerer å miste jobben

Mener ansatte feilinformerer

Gussner påpeker igjen at SprintAir følger gjeldende norske lover og forskrifter, og tilbakeviser at de som arbeider i Norge jobber etter polske arbeidsavtaler.

Videre sier han at de som arbeider i Norge har norske arbeidskontrakter som er i samsvar med den norske Arbeidsmiljøloven.

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen av personell fra Posten Bring. 

Alf Ragnar Olsen

– Arbeidstakerne jobber cirka 50 prosent deltid i Norge, og utfører for øvrig arbeid utenfor Norge. De ansatte er direkte ansatte hos SprintAir i Polen. Dette er fullt lovlig, og praktiseres i stor utstrekning innenfor hele EØS-området.

Han påpeker at norske næringsdrivende opererer mange av sine selskaper på tilsvarende måte i Polen og andre land.

– Fra norske myndigheters side er det viktig at de ansatte har samme rettigheter som norske ansatte, og at det rapporteres skatt hit. SprintAir tilfredsstiller de lovkrav som gjelder og har ikke på noe tidspunkt fått anmerkning om noe annet, ifølge Gussner.

ESA etterforsker påstått statsstøtte til Posten

Har rett til feriepenger

Han opplyser videre at de ansatte opparbeider rett på feriepenger på lik linje med norske ansatte. Feriepengene utbetales ifølge Gussner når de ansatte tar ut ferie – slik den norske ferieloven forutsetter.

– Opplæringen det vises til i artikkelen betales av SprintAir. Både typegodkjenning og flyverutdanning er kostbare utdannelser. Det er riktig at de ansatte forplikter seg til å arbeide for selskapet i et visst antall år etter ansettelsen. Dette er vanlig innen mange yrker og er fullt lovlig.

– Det er heller ikke uvanlig at ansatte må tilbakebetale kurskostnader dersom vedkommende sier opp sin stilling før utløpet av bindingstiden. SprintAir dekker derimot andre kurs uten å pålegge bindingstid, tilføyer han.

Rammer særlig eldre: Pensjonistforbundet advarer mot kutt

Setter sikkerheten først

SprintAir tilbakeviser ansattes påstand om at hviletidsbestemmelsene ikke etterleves, og at det skal være fare for flysikkerheten.

– SprintAir har ruter i mange land og er selvsagt underkastet internasjonale bestemmelser om hviletid og alle andre krav til flysikkerhet, framholder Gussner.

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold.  Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

SprintAir er innleid av Posten Bring for å utføre flyfrakt av post, gods og pakker. Piloter i selskapet har stått frem anonymt i media og fortalt om bekymringsverdige arbeidsforhold. Selskapets norske talsmann avviser kritikken. Her lastes et SprintAir-fly på Oslo Lufthavn Gardermoen. 

Alf Ragnar Olsen

Selskapet tilbakeviser også påstanden om at ansatte trekkes i lønn når en rute ikke holdes.

– Som det ble opplyst til avisa Nordlys er SprintAirs øverste prioritet sikkerhet, og selskapet står under kontinuerlig tilsyn av den polske luftfartsmyndigheten (CAA) og foretar regelmessige ekstra kontroller under SACA-programmet for å sikre samsvar i operasjonsland, skriver Gussner.

Posten: – Vet at vi distribuerer narkotika ufrivillig

Svarer ikke på spørsmål

Fagbladet har i forbindelse med saken stilt ledelsen i SprintAir en rekke spørsmål.

Vi ba blant annet selskapet svare på hvor mange piloter som arbeider for selskapet i Norge, om de ansatte i Norge har en tillitsvalgt, hvor mange timers arbeidsuke pilotene har, og hva SprintAir-pilotene i Norge har i fastlønn – eksklusive overtid og tillegg.

Vi spurte også selskapets ledelse om de mener pilotene i SprintAir har løyet når de har uttalt seg til Nordlys om arbeidsforholdene sine?

Sören Gussner sier SprintAirs ledelse ikke ønsker å svare på dette.

Det svenske flyselskapet West Atlantic hadde ansvar for postflyrutene frem til 31. juli 2023. Da overtok Warzawa-baserte SprintAir dette oppdraget etter å ha vunnet anbudskonkurransen og inngått en treårig kontrakt med Posten Bring-konsernet. Posten Bring-konsernet eies i sin helhet av den norske stat.