JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundets ansatte og tillitsvalgte

Skulle fly halvparten så mye. Se hvordan det gikk

– Dette er tall vi ikke kan si oss fornøyd med. Det er overraskende at vi ikke er nærmere en reduksjon på 50 prosent, sier Lars Erik Flatø, administrativ sjef i Fagforbundet.

– Dette er tall vi ikke kan si oss fornøyd med. Det er overraskende at vi ikke er nærmere en reduksjon på 50 prosent, sier Lars Erik Flatø, administrativ sjef i Fagforbundet.

Per Flakstad

Fagforbundets ansatte og tillitsvalgte tilbrakte mye tid i et flysete i fjor. – Overraskende og uforklarlig, sier ledelsen om 2022-tallene.

2023011909260520230123103530

bjorn.grimstad@fagbladet.no

Sommeren 2021 bestemte Fagforbundets landsstyre at forbundet skal halvere sin reisevirksomhet med fly, sammenlignet med før pandemien.

Ferske tall viser at Fagforbundet landet langt ute av kurs. I 2022, det første tilnærmet normalåret etter pandemien, fløy Fagforbundets ansatte og tillitsvalgte nesten 3,6 millioner kilometer.

Har flydd i over 700 arbeidsdager

Det er en reduksjon på skarve 20 prosent fra 2019, hele 30 prosentpoeng unna målet om en halvering.

– Dette er tall vi ikke kan si oss fornøyd med. Det er overraskende at vi ikke er nærmere en reduksjon på 50 prosent, sier Lars Erik Flatø, administrativ sjef i Fagforbundet.

OPP I LUFTEN: Fagforbundet tok opp gamle reisevaner da pandemien slapp taket. Nå skal ledelsen ta grep for å få ned flytallene.

OPP I LUFTEN: Fagforbundet tok opp gamle reisevaner da pandemien slapp taket. Nå skal ledelsen ta grep for å få ned flytallene.

Ole Palmstrøm Grafikk: Bjørn A. Grimstad

3,6 millioner kilometer utgjør over 11.700 ganger flyreisen fra Oslo til Bergen. Eller 16 tur-returflyginger hver eneste dag i et år. Med utgangspunkt i denne strekningen, som tar 55 minutter, kan man si at Fagforbundets ansatte og tillitsvalgte i fjor tilbrakte over 1400 arbeidsdager et flysete i fjor. Det utgjør over seks årsverk.

I tillegg kommer tiden tilbrakt på flyplassen, og reisen til og fra. Tall Fagbladet har fått tilgang til, viser at 94 prosent av reisene er innenlands.

https://datawrapper.dwcdn.net/MmnUi/1/

Vil erstatte fly med skjerm

Fagforbundets politiske og administrative ledelse mener langt flere av møtene kan foregå på skjerm. Derfor har ledelsen selv erstattet mye av flytiden med skjermtid.

Derfor ville firebarnsfar Chris Marius fly mindre

Blant annet har landsstyret avholdt møter digitalt og fysisk annenhver gang. Det samme har forbundsstyret. Arbeidsutvalget (AU) møter fylkeskretsene også digitalt annenhver gang på skjerm. Tidligere foregikk alle disse møtene ved fysisk oppmøte.  

– Vi har også vært restriktive med hensyn til ansattes adgang til å reise med fly. Basert på disse beslutningene framstår tallene jeg får nå som litt uforklarlige. Jeg hadde håpet på en halvering av flyreiser allerede i 2022, sier han.

Dette var de viktigste sakene på Fagforbundets landsmøte

Tabellen under viser antall kilometer flydd for hvert av de siste fem årene, kostnadene og antall flybilletter kjøpt. Da prisen for flybillettene kan variere, er antall kilometer i luften det mest stabile sammenligningsgrunnlaget år for år.

https://datawrapper.dwcdn.net/69vYj/3/

– Skyldes et behov for å møtes

Men tross alt, en reduksjon på 20 prosent er et steg i riktig retning, påpeker Flatø og gir en mulig forklaring på at flytallene for 2022 landet langt fra målet:  

– Noe av den manglende måloppnåelsen i 2022 skyldes nok et oppdemmet behov for å møtes fysisk i organisasjonen. Det er forklarlig og legitimt etter to ekstremår hvor reising var på et minimum. Så skal vi huske på at 2022 skilte seg fra 2019 ved at det ble avholdt landsmøte og landskonferanser for yrkesseksjonene. Dersom vi holder disse store arrangementene utenom, blir reduksjonen i flyreiser nærmere 30 prosent, sier han.

Må ta ut 360 millioner fra fond for å dekke lavere kontingent

Fagforbundets administrasjon varsler nå en gjennomgang av reisevanene i forbundet. I tillegg kuttes avdelingenes budsjetter med ti prosent. Vedtaket er et følge av at medlemmene fra nyttår betaler langt lavere kontingenter enn tidligere. Det gir Fagforbundet lavere inntekter.

– Kombinasjonen av et redusert budsjett og høyere priser på flyreiser gjør det nødvendig å fly mindre. Det er et lederansvar å følge opp det at flyreiser skal reduseres. Det må samtidig legges til at vi skal ikke slutte å møtes fysisk, sier Flatø og reklamerer samtidig for toget:

– Tog er en behagelig måte å reise på, og mindre oppstykket der det er et tilgjengelig framkomstmiddel. Det gir en mulighet til å jobbe underveis, sier han.

To millioner i året for møteromsutstyr

For å legge til rette for at det skal bli lettere å møtes digitalt, har Fagforbundet inngått en avtale om å lease møteromsutstyr. Det består av avanserte skjermer, kamera og mikrofoner, som skal gjøre det enkelt å koble seg opp og blant annet dele dokumenter.

Dette er montert på hele 70 ulike steder over hele landet, og koster 165.000 kroner i måneden. Leieprisen for et år blir dermed i underkant av to millioner kroner.

– Det er en radikal satsing på bedre kommunikasjon. Det vil bidra til redusert reisevirksomhet, men det gjør også at vi på en helt annen måte kan ha hybride møter. Det vil gi en fullverdig deltakelse på konferanser for de som sitter andre steder, sier Flatø.

 

 

 

 

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy