JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tidligere sjef mener Nav må forenkles: – Jeg hadde 14 ulike innbokser

IMOT TODELING: Nav opererer fortsatt med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side. – Det skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, mener Finn Arild Bystrøm. 

IMOT TODELING: Nav opererer fortsatt med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side. – Det skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, mener Finn Arild Bystrøm. 

Berit Baumberger

Tidligere Nav-leder Finn Arild Bystrøm mener dagens organisering av etaten må endres. Fagforbundets svar: Styrk den kommunale delen.

2025011709245020250117132417

berit.baumberger@fagbladet.no

hennika.lillo-stenberg@fagbladet.no

Snart 20 år etter Nav-reformen diskuteres det fortsatt om grepene man tok den gang, fungerer.

Arbeidsmarkedsetaten, trygdeetaten og sosialkontoret ble slått sammen til én felles dør. To statlige etater og et kommunalt kontor ble med det til ett såkalt partnerskap.

Målet var blant annet å få flere i arbeid.

Men med et økende utenforskap, en dobling i antall unge uføre og 100.000 unge som står utenfor både jobb og studier, er det mange som spør: Har man lykkes?

Store utfordringer

Dette var tema under Lokalsamfunnskonferansen denne uka. Der tok nåværende kommunedirektør i Nannestad Finn Arild Bystrøm ordet:

– Da jeg jobbet som Nav-leder, hadde jeg 14 ulike innbokser å forholde meg til hver dag. Det at Nav fortsatt opererer med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side, skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, sa Bystrøm.

Les også: Rasmus (61) var på nippet til å miste 1,4 millioner i pensjon. Slik unngikk han fella med et nødskrik

Han mener man må slå sammen de to styringslinjene:

– Noen må gi slipp på noe dersom dette skal bli bra. Men det er viktig at de lokale politikerne fortsatt holdes ansvarlige – kommunene kan ikke kobles fra, sier Bystrøm, og da snakker han både som kommunedirektør i Nannestad og tidligere Nav-sjef i Stovner.

Han mener også at det mangler en arena for å diskutere hvordan Nav kan henge bedre sammen.

Mange hindre

Konkret nevner han de ulike datasystemene, som ikke snakker sammen.

– Vi brukte mye tid på å overkomme slike hindre, i stedet for å få en god flyt. Og når du bruker tid på det, så bruker du mindre tid på å hjelpe folk, sier Bystrøm.

I Fagforbundet er de langt på vei enige i problembeskrivelsen, men forbundstopp Trond Finstad er klar på at svaret må være å styrke kommunens rolle i partnerskapet:

– Det er trist at man ikke har klart å få til dette så lenge etter reformen, sa han fra talerstolen.

Les også: Her må ansatte dele på arbeidsklærne: – Tøyet lukter allerede

Overfor Fagbladet utdyper han:

– Noen politikere har ment at hele Nav bør bli statlig, men vi er ikke enige. Nav skal være der innbyggerne bor, men vi må koordinere hjelpen bedre, sier Finstad.

Rødt er blant de som vil starte en prosess med å reversere Nav.

Nav-ansatte må bruke publikumstelefon for å få kontakt med sine kolleger for å avklare viktige spørsmål som har med trygd å gjøre

Trond Finstad, Fagforbundet.

POLITIKER: Trond Finstad er medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

POLITIKER: Trond Finstad er medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

Øystein Windstad

Lokal kunnskap

Finstad mener lokal kunnskap for eksempel om boforhold og andre deler av de sosiale tjenestene vil gå tapt hvis Nav blir statlig.

– Loven om sosiale tjenester ble skrevet med kommunen som utgangspunkt fordi man ser at lokale tilpasninger er nødvendig. Det er stor forskjell på å hjelpe en som bor i Oslo, og en som bor i en liten bygd. I statlige Nav ser vi en stadig sentralisering av saksbehandling, og det vil være svært uheldig for sosiale tjenester, sier Finstad.

Mange av Fagforbundets medlemmer sitter i skranker og tar imot brukere, altså i førstelinja.

– De mangler i stor grad en direkte kanal inn til de statlige tjenestene, og Nav-ansatte må bruke publikumstelefon for å få kontakt med sine kolleger for å avklare viktige spørsmål som har med trygd å gjøre, sier Finstad.

Trygd er en statlig tjeneste, mens for eksempel økonomisk sosialhjelp er en kommunal.

Les også: Mener mange ledere famler i blinde om sykefravær: – Kanskje feil å tenke at arbeid gjør alle friske

Kjepper i hjulene

Finstad er også lokalpolitiker for Ap i Vestby.

– I kommunestyret hører vi for lite om det som skjer på det lokale Nav-kontoret. Vi trenger å ansvarliggjøre lokale politikere enda mer, sier han.

I Nav-kontorene jobber det i dag kommunalt og statlige ansatte side om side. Finstad mener i likhet med Nystrøm at dagens todeling ikke fungerer:

– Ulike IT-systemer, mye administrasjon og forskjellsbehandling av ansatte: Dette er utfordringer våre medlemmer står i daglig, sier han.

DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

Berit Baumberger

Ny forskning: – Nedslående

Bjørn Einar Halvorsen er tidligere ekspedisjonssjef i Sosialdepartementet og spesialrådgiver i Arbeidsdepartementet. Han har nylig publisert en artikkel i tidsskriftet Samfunn og økonomi, som var utgangspunkt for debatten på Lokalsamfunnskonferansen.

«Har vi lyktes med Nav-reformen og arbeidslinja? Dette er spørsmålet som gjennomgås i denne artikkelen. Svaret som gis her, er vel overveiende nedslående,» oppsummerer Halvorsen.

Arbeidsdepartementet gikk opprinnelig ikke inn for å slå sammen de tre etatene, men ønsket et mer strukturert samarbeid. Det var Stortinget som i 2006 bestemte at også de kommunale sosialkontorene skulle inn i Nav.

«Én felles dør var mantraet. Men ble det en vei ut igjen også, kan vi spørre oss?» skriver Halvorsen, som oppsummerer en lang rekke forskningsartikler på feltet.

Han viser til at selv om arbeidsledigheten har vært relativt lav siden Nav-reformen ble innført, så har den økt blant unge. Mange unge er dessuten på uføretrygd og arbeids­avklaringspenger, og dette bildet har ikke endret seg vesentlig på 2000-tallet. Nav-reformen har hatt liten effekt, konkluderer han.

Les også: Birk (25) falt utenfor jobb og skole. Her er metoden som får unge menn på sporet igjen

HØRING I JANUAR: Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav. 

HØRING I JANUAR: Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav. 

Skjermdump fra Stortinget

Ny melding

Stortingsmeldinga «En forsterket arbeidslinje – flere i jobb og færre på trygd» ble lagt fram i fjor høst, og nylig var den på høring i Stortinget.

Organiseringen av Nav er ikke et stort tema her, men det kommer blant annet fram at Nav trenger bedre helhetlige tjenester.

«For at brukere skal få helhetlig oppfølging på tvers av stat og kommune er Nav-veiledere avhengig av tilgang til informasjon fra både statlige og kommunale fagsystemer,» heter det i meldinga.

KS og Oslo kommune samarbeider om et prosjekt her.

Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav.

Fagforbundet har også levert et høringsinnspill. Der støtter de meldinga og mener tiltak i den kan skape bedre forutsigbarhet for ansatte ute på de lokale Nav-kontorene.

Les også: Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Nå er fasiten her

Dette er Nav-reformen:

• I 2006 ble Nav (Arbeids- og velferdsetaten) etablert. Dette var en sammenslåing av de to statlige etatene Arbeidsmarkedsetaten og trygdeetaten, og kommunens sosialkontor, som hadde hatt ansvar for økonomisk sosialhjelp.

• Arbeidsdepartementet gikk opprinnelig ikke inn for å slå sammen de tre etatene, men ønsket et mer strukturert samarbeid. Det var Stortinget som i bestemte at også de kommunale sosialkontorene skulle inn i Nav.

• Målet var «ett Nav» – en dør, og en vei inn til alle spørsmål om arbeid, trygd og sosialhjelp, og mer overordnet: å få flere ut i arbeid, og færre på trygd.

• På tross av at var ett Nav, ble Nav likevel todelt mellom den statlige og den kommunale delen. Statlige ansatte jobbet i den statlige delen, og kommunale i den kommunale delen. Det ble to sett med styringslinjer, to finansieringskilder, to klageordninger og mange ulike digitale plattformer.

• Organiseringen av etaten pågikk fram til 2013, og reformen av Nav regnes som en av de største i norsk offentlig de siste 20 årene.

• De siste årene har det blitt publisert flere studier som har sett hvor vellykket Nav-reformen har vært. De har blant annet vist at arbeidsledigheten blant unge har økt siden reformen ble innført, og den store andelen av befolkningen som er på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger har ikke endret seg vesentlig.



Kilde: Store norske leksikon, Nav, tidsskriftet samfunn og økonomi.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

Berit Baumberger

IMOT TODELING: Nav opererer fortsatt med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side. – Det skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, mener Finn Arild Bystrøm. 

IMOT TODELING: Nav opererer fortsatt med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side. – Det skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, mener Finn Arild Bystrøm. 

Berit Baumberger

berit.baumberger@fagbladet.no

hennika.lillo-stenberg@fagbladet.no

Snart 20 år etter Nav-reformen diskuteres det fortsatt om grepene man tok den gang, fungerer.

Arbeidsmarkedsetaten, trygdeetaten og sosialkontoret ble slått sammen til én felles dør. To statlige etater og et kommunalt kontor ble med det til ett såkalt partnerskap.

Målet var blant annet å få flere i arbeid.

Men med et økende utenforskap, en dobling i antall unge uføre og 100.000 unge som står utenfor både jobb og studier, er det mange som spør: Har man lykkes?

Store utfordringer

Dette var tema under Lokalsamfunnskonferansen denne uka. Der tok nåværende kommunedirektør i Nannestad Finn Arild Bystrøm ordet:

– Da jeg jobbet som Nav-leder, hadde jeg 14 ulike innbokser å forholde meg til hver dag. Det at Nav fortsatt opererer med to helt ulike systemer for kommunal og statlig side, skaper store problemer, både for brukerne og for de ansatte, sa Bystrøm.

Les også: Rasmus (61) var på nippet til å miste 1,4 millioner i pensjon. Slik unngikk han fella med et nødskrik

Han mener man må slå sammen de to styringslinjene:

– Noen må gi slipp på noe dersom dette skal bli bra. Men det er viktig at de lokale politikerne fortsatt holdes ansvarlige – kommunene kan ikke kobles fra, sier Bystrøm, og da snakker han både som kommunedirektør i Nannestad og tidligere Nav-sjef i Stovner.

Han mener også at det mangler en arena for å diskutere hvordan Nav kan henge bedre sammen.

Mange hindre

Konkret nevner han de ulike datasystemene, som ikke snakker sammen.

– Vi brukte mye tid på å overkomme slike hindre, i stedet for å få en god flyt. Og når du bruker tid på det, så bruker du mindre tid på å hjelpe folk, sier Bystrøm.

I Fagforbundet er de langt på vei enige i problembeskrivelsen, men forbundstopp Trond Finstad er klar på at svaret må være å styrke kommunens rolle i partnerskapet:

– Det er trist at man ikke har klart å få til dette så lenge etter reformen, sa han fra talerstolen.

Les også: Her må ansatte dele på arbeidsklærne: – Tøyet lukter allerede

Overfor Fagbladet utdyper han:

– Noen politikere har ment at hele Nav bør bli statlig, men vi er ikke enige. Nav skal være der innbyggerne bor, men vi må koordinere hjelpen bedre, sier Finstad.

Rødt er blant de som vil starte en prosess med å reversere Nav.

Nav-ansatte må bruke publikumstelefon for å få kontakt med sine kolleger for å avklare viktige spørsmål som har med trygd å gjøre

Trond Finstad, Fagforbundet.

POLITIKER: Trond Finstad er medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

POLITIKER: Trond Finstad er medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

Øystein Windstad

Lokal kunnskap

Finstad mener lokal kunnskap for eksempel om boforhold og andre deler av de sosiale tjenestene vil gå tapt hvis Nav blir statlig.

– Loven om sosiale tjenester ble skrevet med kommunen som utgangspunkt fordi man ser at lokale tilpasninger er nødvendig. Det er stor forskjell på å hjelpe en som bor i Oslo, og en som bor i en liten bygd. I statlige Nav ser vi en stadig sentralisering av saksbehandling, og det vil være svært uheldig for sosiale tjenester, sier Finstad.

Mange av Fagforbundets medlemmer sitter i skranker og tar imot brukere, altså i førstelinja.

– De mangler i stor grad en direkte kanal inn til de statlige tjenestene, og Nav-ansatte må bruke publikumstelefon for å få kontakt med sine kolleger for å avklare viktige spørsmål som har med trygd å gjøre, sier Finstad.

Trygd er en statlig tjeneste, mens for eksempel økonomisk sosialhjelp er en kommunal.

Les også: Mener mange ledere famler i blinde om sykefravær: – Kanskje feil å tenke at arbeid gjør alle friske

Kjepper i hjulene

Finstad er også lokalpolitiker for Ap i Vestby.

– I kommunestyret hører vi for lite om det som skjer på det lokale Nav-kontoret. Vi trenger å ansvarliggjøre lokale politikere enda mer, sier han.

I Nav-kontorene jobber det i dag kommunalt og statlige ansatte side om side. Finstad mener i likhet med Nystrøm at dagens todeling ikke fungerer:

– Ulike IT-systemer, mye administrasjon og forskjellsbehandling av ansatte: Dette er utfordringer våre medlemmer står i daglig, sier han.

DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

DEBATT: Bjørn Einar Halvorsen og Trond Finstad under debatten tidligere i uka.

Berit Baumberger

Ny forskning: – Nedslående

Bjørn Einar Halvorsen er tidligere ekspedisjonssjef i Sosialdepartementet og spesialrådgiver i Arbeidsdepartementet. Han har nylig publisert en artikkel i tidsskriftet Samfunn og økonomi, som var utgangspunkt for debatten på Lokalsamfunnskonferansen.

«Har vi lyktes med Nav-reformen og arbeidslinja? Dette er spørsmålet som gjennomgås i denne artikkelen. Svaret som gis her, er vel overveiende nedslående,» oppsummerer Halvorsen.

Arbeidsdepartementet gikk opprinnelig ikke inn for å slå sammen de tre etatene, men ønsket et mer strukturert samarbeid. Det var Stortinget som i 2006 bestemte at også de kommunale sosialkontorene skulle inn i Nav.

«Én felles dør var mantraet. Men ble det en vei ut igjen også, kan vi spørre oss?» skriver Halvorsen, som oppsummerer en lang rekke forskningsartikler på feltet.

Han viser til at selv om arbeidsledigheten har vært relativt lav siden Nav-reformen ble innført, så har den økt blant unge. Mange unge er dessuten på uføretrygd og arbeids­avklaringspenger, og dette bildet har ikke endret seg vesentlig på 2000-tallet. Nav-reformen har hatt liten effekt, konkluderer han.

Les også: Birk (25) falt utenfor jobb og skole. Her er metoden som får unge menn på sporet igjen

HØRING I JANUAR: Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav. 

HØRING I JANUAR: Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav. 

Skjermdump fra Stortinget

Ny melding

Stortingsmeldinga «En forsterket arbeidslinje – flere i jobb og færre på trygd» ble lagt fram i fjor høst, og nylig var den på høring i Stortinget.

Organiseringen av Nav er ikke et stort tema her, men det kommer blant annet fram at Nav trenger bedre helhetlige tjenester.

«For at brukere skal få helhetlig oppfølging på tvers av stat og kommune er Nav-veiledere avhengig av tilgang til informasjon fra både statlige og kommunale fagsystemer,» heter det i meldinga.

KS og Oslo kommune samarbeider om et prosjekt her.

Under høringa la LOs sekretær Trude Tinnlund blant annet vekt på en satsing på tillitsreform i Nav.

Fagforbundet har også levert et høringsinnspill. Der støtter de meldinga og mener tiltak i den kan skape bedre forutsigbarhet for ansatte ute på de lokale Nav-kontorene.

Les også: Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Nå er fasiten her

Dette er Nav-reformen:

• I 2006 ble Nav (Arbeids- og velferdsetaten) etablert. Dette var en sammenslåing av de to statlige etatene Arbeidsmarkedsetaten og trygdeetaten, og kommunens sosialkontor, som hadde hatt ansvar for økonomisk sosialhjelp.

• Arbeidsdepartementet gikk opprinnelig ikke inn for å slå sammen de tre etatene, men ønsket et mer strukturert samarbeid. Det var Stortinget som i bestemte at også de kommunale sosialkontorene skulle inn i Nav.

• Målet var «ett Nav» – en dør, og en vei inn til alle spørsmål om arbeid, trygd og sosialhjelp, og mer overordnet: å få flere ut i arbeid, og færre på trygd.

• På tross av at var ett Nav, ble Nav likevel todelt mellom den statlige og den kommunale delen. Statlige ansatte jobbet i den statlige delen, og kommunale i den kommunale delen. Det ble to sett med styringslinjer, to finansieringskilder, to klageordninger og mange ulike digitale plattformer.

• Organiseringen av etaten pågikk fram til 2013, og reformen av Nav regnes som en av de største i norsk offentlig de siste 20 årene.

• De siste årene har det blitt publisert flere studier som har sett hvor vellykket Nav-reformen har vært. De har blant annet vist at arbeidsledigheten blant unge har økt siden reformen ble innført, og den store andelen av befolkningen som er på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger har ikke endret seg vesentlig.



Kilde: Store norske leksikon, Nav, tidsskriftet samfunn og økonomi.