Til tross for krisepakke: Bussjåfører blir permittert etter påske
IKKE VENTA: Dagen etter at kollektivselskapene fikk krisepakke mottok Steinar Wangen og kolleger permitteringsvarsel.
Privat
– Det er til å grine av, sier bussjåfør Steinar Wangen. – Vi har mista 90 prosent av kundene, sier Brakar-sjefen.
ola.tommeras@fagbladet.no
Denne uka fikk Steinar Wangen og 35 kolleger i Vy Vestre Viken (tidligere Buskerud) permitteringsvarsel.
Vy, tidligere Nettbuss, kjører rutetrafikk for bestillerselskapet Brakar i regionen.
Antall reisende har falt dramatisk på grunn av koronakrisen. Derfor innfører Brakar sommerruter i Vestre Viken allerede 14. april, dagen etter påske. Dermed er det ikke lenger bruk for sjåførene.
Permitteringsvarselet kom onsdag, dagen etter at regjeringen la fram krisepakke 3, der kollektivselskapene får en milliard kroner til å dekke tapte billettinntekter. Brakar-sjef Terje Sundfjord sier til Fagbladet at det likevel ikke er nok. Se lenger ned.
– Det er til å grine av
Wangen er misfornøyd med avgjørelsen.
– Her har vi sittet tre uker i første linje og fått høre at vi er samfunnskritisk personell. Så kommer en redningspakke som skal dekke tapte billettinntekter. Dagen etter får vi permitteringsvarsel. Det hadde vi absolutt ikke forventa, sier Wangen.
• Mona var fersk tillitsvalgt – fikk korona-permitteringer rett i fanget
Wangen skynder seg å understreke at sjåførene vil ta sin del av dugnadsjobben i koronakrisen, men er likevel oppgitt.
– Først ber selskapene om penger for å opprettholde driften, så får de penger. Deretter reduserer de driften. Det er til å grine av.
Ingen gjennomsnittlig avgang
Vy Vestre Viken har varslet hundre prosent permittering for 17 bussjåfører og delvis permittering for 19. Wangen er blant de 19 med delvis permittering. Han blir tilbudt jobb annenhver helg.
Wangen har vært tre uker på veien under koronakrise, og fraktet folk som fortsatt skal på jobb eller har ærender. Han har følgende beskrivelse:
– Trafikken har gått kraftig ned. Ingen tvil om det. Men det svinger gjennom dagen. Noen ganger kjører vi tomme busser, andre avganger er det ganske fullt. Fra 14. april vil det bli tettere i bussen. Det er innlysende, sier han.
Kunne gjort forefallende arbeid
Også Kenneth Steinar Bekkenes, leder av Fagforbundet Vy buss i Vestre Viken, påpeker at passasjerantallet ikke synker gjennomsnittlig på avgangene.
• Fagbladets spesialside om korona
– Noen avganger er ganske fulle, men jeg forstår at produksjonsnivået må ned. Likevel burde det ikke være nødvendig å permittere personell i samfunnskritiske yrker. Vi har forefallende arbeid på bussene, og Vy kunne benyttet muligheten til kompetanseheving framfor permittering, sier han.
OPPRØRT: YST-leder i Fagforbundet Vestre Viken, Ove Andreas Solberg,
Ole Palmstrøm
Første i ordinære rutetrafikk
– Jeg har ikke hørt om noen andre som har permittert sjåfører i ordinær rutetrafikk, sier Ove Andreas Solberg, leder for Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet Vestre Viken.
Tidligere er det kun personell i ren kommersiell busstransport som er blitt permittert.
– Heller ikke i Oslo er det gjennomført permitteringer i kjølvannet av reduserte avganger, opplyser leder av bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge.
Solberg mener behandlingen av sjåførene i Vestre Viken reiser prinsipielle spørsmål.
– Barnehagene holder åpent med alt personell fordi tilbud om barnehage er et offentlig ansvar. Kollektivtrafikk er også offentlig ansvar, påpeker han.
• Bussjåfør Ole Roger startet Facebook-stunt: Krever full lønn i ett år for alle permitterte
– Dette får oss raskere tilbake
Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar, mener situasjonen er såpass dramatisk at det er nødvendig med grep.
– 90 prosent av kundene våre er forsvunnet og med dem 90 prosent av inntektene. Vi kjører færre passasjerer nå enn i en vanlig sommerferie, sier Sundfjord.
– Dekker ikke krisepakka bortfall av inntekter?
– Nei, nei. Den gir oss et pusterom fram til mai, men ikke stort mer. Vi har valgt å redusere driften nå slik at vi kan komme raskere tilbake i full drift senere. Tilpasser vi driften og sparer kostnader nå, så blir det mindre å kutte senere. Jeg tror alle forstår at vi kan ikke kjøre rundt med tomme busser lenge, sier Sundfjord.
– Sjåførene melder om ganske mange passasjerer på enkelte avganger. Er det ikke risiko for at det kan bli trangt?
– Vi har automatiske tellinger på noen ruter, og disse forteller oss at det er liten fare for fulle busser selv om vi reduserer tilbudet. Skulle det vise seg å bli fulle busser, så må vi heve produksjonsnivået igjen.
Diskuterer penger etter påske
Det meste av kollektivtrafikk i Norge er på anbud med litt forskjellig type kontrakter. I Vestre Viken får operatørene betalt i forhold til hvor mange kilometer de skal kjøre, mens alle billettinntekter går til Brakar.
Foreløpig er det usikkert hvordan redusert aktivitet vil slå ut for operatørene som nå har sendt permitteringsvarsel til sine sjåfører.
• Send oss bilder av din korona-arbeidsdag
– Hvordan godtgjørelsen skal håndteres i disse koronatider skal vi diskutere med Vy buss og Norgesbuss etter påske, sier Sundfjord.
På spørsmål fra Fagbladet om sjåførenes vurdering av at de kunne blitt satt til andre oppgaver, svarer Vy buss' områdedirektør for Vestre Viken Heidi Renolen at selskapet mener det ikke finnes andre oppgaver for bussjåførene som blir overtallige når produksjonsnivået senkes.
– Der vi har permittert, har vi dessverre ingen andre oppgaver å tilby. Vi permitterer i takt med arbeidsbortfall, skriver Renolen i en e-post til Fagbladet.
– Vi gleder oss til vi er i full drift igjen og kan ønske permitterte velkommen tilbake på jobb, legger hun til.