Fagforbundets bussjåfører sa klart nei
Unngikk ny streik med et nødskrik: Knappest mulig ja til bussjåførenes lønnsoppgjør
Bare 85 stemmer avgjorde at det ikke ble ny busstreik.
Tormod Ytrehus
I formiddag var landet svært nær en ny busstreik. Meklingsresultatet ble godkjent, men med syltynn margin.
ola.tommeras@fagbladet.no
I formiddag ble stemmene fra uravstemningen i de fire forbundene som forhandler på vegne av bussjåførene, talt opp.
Det ble ja til resultatet, men det var med knappe 85 stemmer.
Kun 85 av 9758 stemmer skilte mellom godtatt resultat og det som ville blitt ny busstreik fra arbeidstids start onsdag morgen.
• Spesialisten vil forby denne arbeidsordningen: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter
To forbund sa nei
For medlemmene i Fagforbundet sin del ble meklingsresultatet forkastet av et stort flertall.
Det blir ikke ny streik blant bussjåførene.
Eivind Olai Kristiansen
77 prosent sa nei, og oppslutningen var på hele 87 prosent. Også i Fellesforbundet sa et flertall av medlemmene nei, mens det i Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) var flertall for resultatet.
Fortsatt forbannet
– Samlet sett viser denne avstemningen at folk er misfornøyde. Så mange nei-stemmer er et soleklart signal om at bussjåfører ikke kan behandles slik i framtiden, sier Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen.
• Bussjåførene må få tid til sikkerhetssjekk og betaling for forsinkelser
Guldbrandsen peker på neste oppgjør i 2022 som et skjebneoppgjør.
– Det vil bli en alvorlig konflikt i 2022 dersom ikke sjåførene blir tatt på alvor, sier Guldbrandsen. Han har liten tro på at et resultat blir godkjent ved neste korsvei, dersom ikke sjåførene får lønnshevingen de har blitt lovet siden 2007 og orden på arbeidstid.
I dag må mange sjåfører gjøre lovpålagt sikkerhetssjekk på bussen på fritiden, og flere jobber med delte vakter.
• Bussjåfør Emil har 22.000 følgere på Tiktok: – Jeg blir kjent igjen hver dag
– En sensasjon
– Vi må bare akseptere at det ble ja, men at så mange sa nei er utrolig sterkt, sier leder av buss og sporveiarbeidernes forening i Trondheim, Ole Roger Berg, som selv deltok i forhandlingsutvalget.
– Det er nærmest en sensasjon at ja-flertallet var så knapt. Alle forbundene har presset på fra sentralt hold for å få et ja-flertall, påpeker han.
• Simen fikk kroppen knust. Sjåføren i den andre bussen døde momentant
Viste at vi kan stå sammen
Også Frode Eriksen, som er nestleder i bussklubben i Oslo sporveiarbeideres forening, synes det knappe ja-flertallet er oppsiktsvekkende.
– Det er mange grunner til at folk stemte ja. Jeg har blant annet hørt sjåfører begrunne ja-stemme med at de ikke har råd til en ny streik, forteller han. Selv skrev han et større innlegg før uravstemningen der han forklarte hvorfor han valgte å legge nei-stemmen i urna.
– I dette oppgjøret har vi vist arbeidsgiverne tydelig at bussjåførene kan stå samlet som gruppe. Vi har vist at trussel om streik er mer enn trussel. Jeg har store forventinger til neste runde, sier Eriksen.
I mellomtiden mener han jobbnummer én må være å få avviklet anbudspraksisen.
– Å få rutetrafikken vekk fra anbud er nøkkelen til å løse veldig mye av det bussjåførene sliter med, sier han.
Busstreik var ikke morsomt
– Jeg tror vi alle har erfart at busstreik ikke var morsomt, sier motparten, NHO Transports Jon H. Stordrange. han lover nå å sette seg ned med forbundene og diskutere løsninger fram mot neste oppgjør i 2022.
Stordrange mener selv at streiken kom som et resultat av for store forventninger.
– Forventningene var skrudd veldig høyt opp på forhånd, og så kom altså korona med alt det innebar av fare for permitteringer og svakere økonomi. Da var det ikke mulig å senke forventingene lenger, sier Stordrange til Fagbladet.