Vaktmester Ragnar har betalt mer skatt enn cruise-reder Torstein Hagen
Ragnar Sandblåst, som bidro i helgas redningsarbeid, er oppgitt over at skipsreder Torstein Hagens skatteregning er mye mindre enn hans egen.
– Jeg med min beskjedne inntekt betaler nesten dobbelt så mye skatt som rederen Torstein Hagen, sier vaktmester Ragnar Sandblåst etter han var med i redningsaksjonen for passasjerene på cruiseskipet «Viking Sky».
oystein.windstad@fagbladet.no
bjorn.grimstad@fagbladet.no
Alle som tjener over 300.000 kroner betaler mer i skatt til Norge enn multimilliardær og skipsreder Torstein Hagen.
Fagforbundet-medlemmet Ragnar Sandblåst hjalp til med å gjøre Hustad skole om til en helikopterbase da cruiseskipet «Viking Sky» var nær med å bli knust mot Romsdals-skjæra i helga.
De hundrevis av frivillige og redningsmannskapene har fått solid ros etter innsatsen med å redde de over 1300 passasjerene i akutt havsnød.
– Det virker veldig urettferdig at skipsrederen ikke betaler mer til fellesskapet. Slikt gjør meg litt forbannet, når jeg med min beskjedne inntekt betaler nesten dobbelt så mye skatt, sier Ragnar Sandblåst til Fagbladet.
• OECD-rapport: – 70 prosent mener de rike kan betale mer skatt
Betalte nesten 40.000 mer i skatt enn milliardæren
Sandblåst er Fagforbundet-medlem og vaktmester på Hustad skole. Etter å ha deltatt på den enorme redningsaksjonen i helga er han imponert over redningsmannskapenes og lokalsamfunnets innsats. Men han sier seg enig med politikerne som mener skipsrederen kunne gitt mer tilbake til det norske samfunnet. Vaktmesterlønna var i fjor tariffmessig på litt over 420.000 kroner.
I 2017 betalte Sandblåst 97.328 kroner i skatt til Norge. Denne oversikten over hvor mye du betaler i skatt, viser at alle som tjener 300.000 betaler mer enn multimilliardær-Hagen.
• Her er snittlønna i over 300 yrker
Skipsreder Torstein Hagen er i hardt vær for å ha betalt i underkant av 60.000 kroner i skatt i 2017. Han er bosatt i Sveits, mens rederiet Viking Ocean Cruises er registrert på Bermuda.
Ørjan Ellingvåg / NTB scanpix
– Bør legge igjen mer i Norge
Til sammenligning har Kapital beregnet skipsreder Torstein Hagens formue til 52 milliarder kroner. Ifølge skattelistene betalte han 59.784 kroner i skatt til Norge i 2017.
Cruise-rederen bor i dag i Sveits og kjøpte tidligere en av Norges dyreste boliger på Tjuvholmen i Oslo. Fagforbundet-medlem Sandblåst er kritisk:
– Vi har sett i helga hvor mye den norske staten bidrar til en slik en redningsaksjon når skipet kommer i havsnød. Det skal vi gjøre, uansett. Men, det virker merkelig at rederiet ikke vil legge igjen flere skattekroner i Norge, sier Sandblåst. Rederiet Viking Ocean Cruises er registrert på Bermuda. Sandblåst sender et ønske til høyreregjeringa:
– Her burde regjeringen kreve at norskregistrerte cruiseskip som går langs norskekysten legger igjen mer penger til fellesskapet enn bare ved å betale havneavgiftene, sier han.
Sandblåst ble innkalt til å bistå redningsmannskap, piloter og brannvesen da det gikk ut mayday fra Viking Sky. De brukte Hustad skole som base for helikoptrene. Mens redningshelikoptrene fløy passasjerer i skytteltrafikk inn til idrettshallen, stilte et enormt frivillig apparat opp i den lille kystkommunen, som har det beryktede havstrekket Hustadvika som nærmeste nabo.
Marie Sneve Martinussen er nestleiar i Rødt og kritisk til at reiar Torstein Hagen betalar 60.000 i skatt til Norge.
Øystein Windstad
– Skatteflyktning
Nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen delte i helga en Facebook-status der hun kritiserte Torstein Hagen for at han ikke personlig bidrar mer til fellesskapet:
– Om alle hadde gjort som han, ville det ikke vært noen til å redde passasjerene hans, sier Martinussen som er utdannet samfunnsøkonom. Facebook-statusen ble delt over 700 ganger og ble grunnlaget for flere saker hos blant andre NRK. Martinussen har en klar oppfordring:
– Han sa etter redningsaksjonen at han var stolt over å være norsk. Om han er så stolt, forventer jeg at han får lyst å flytte hjem igjen med hele sin formue. At han bidrar etter evne, sier Martinussen til Fagbladet.
• Rapport: Oljeselskaper har brukt 8,5 milliarder på å stoppe klimatiltak
Kritisk
– Noe avtrykk har han i norsk økonomi, som skipene han bygger i Norge?
– En sykepleier som handler middag på butikken bidrar også til omsetning. Mitt poeng er at Torstein Hagen har bygd et fåtall av skipene i Norge. Det veier ikke opp for at han er skatteflyktning. Han bygger ikke skipene i Norge for å være snill. Det er fordi han får de beste skipene til den laveste prisen. Det er ikke rart, fordi vi er kjempegode på å bygge skip i Norge, sier Rødt-politikeren som mener Hagen har flyttet til Sveits for å unngå blant annet formuesskatt. Martinussen sier det står respekt av alle som deltok i redningsarbeidet:
– Det viktig for meg å rette takken der den hører hjemme: Til alle de som har gjort jobben og de frivillige. Også til alle oss i Norge som er med og betaler for redningshelikoptrene, Kystvakta og helsetjenestene. Redningsfolkene hadde ikke hatt jobbene sine om hver enkelt person i Norge ikke hadde betalt sine prosenter i skatt.
Verken rederiet Viking Cruises eller Hagens talsmann Jon Mørland har svart på Fagbladets spørsmål og tilbud om å kommentere denne saken.