JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

VG: Kun to av tre tog i rute i 2024

INNSTILT: I fjor var det store togproblemer.

INNSTILT: I fjor var det store togproblemer.

Ørn E. Borgen / NTB

En gjennomgang VG har foretatt viser at 34 prosent av persontogene i Norge i fjor var forsinket eller innstilt.

2025011309430520250113094305

Regnestykket til avisen er basert på tall fra Bane Nor og inkluderer ikke planlagte innstillinger på grunn av vedlikehold. Det er det verste resultatet i de elleve årene VG har hentet inn slik statistikk.

Da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ble grillet om togproblemene i julen under onsdagens spørretime i Stortinget, viste han til at punktligheten på togene blir på omtrent 86 prosent for 2024, et godt stykke unna målet på 90 prosent.

Ifølge VG skyldes forskjellen på avisens regnestykke og Nygårds opplysninger at Bane Nor regner forsinkelsene på en annen måte enn VG.

Bane Nor skiller mellom regularitet (om toget faktisk går) og punktlighet (om det går i rute, hvis det går). Innstilte tog telles altså ikke som forsinket, mens VG teller med alle forsinkelser på fire minutter eller mer, samt at de også tar med tilfeller der toget kjører deler av ruten sin, men blir innstilt på resten.

Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier at det vil ta noen år før man klarer å oppnå bedre punktlighet, og viser til at vedlikeholdsarbeidet skal trappes opp, nye signalanlegg installeres og nye tog anskaffes.

– Jeg har antydet 4-5 år før vi får bedre stabilitet, sier han.

Feil på signalanlegg er den klart største enkeltårsaken til at tog ikke går i rute. Omtrent 35.000 avvik skyldes denne feilen, skriver avisen.

Mandag skal samferdselsministeren holde den årlige jernbanetalen, der han legger fram regjeringens hovedprioriteringer og den videre retningen for jernbanesektoren i 2025.

(©NTB)

vaktsjef@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
INNSTILT: I fjor var det store togproblemer.

INNSTILT: I fjor var det store togproblemer.

Ørn E. Borgen / NTB

Regnestykket til avisen er basert på tall fra Bane Nor og inkluderer ikke planlagte innstillinger på grunn av vedlikehold. Det er det verste resultatet i de elleve årene VG har hentet inn slik statistikk.

Da samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ble grillet om togproblemene i julen under onsdagens spørretime i Stortinget, viste han til at punktligheten på togene blir på omtrent 86 prosent for 2024, et godt stykke unna målet på 90 prosent.

Ifølge VG skyldes forskjellen på avisens regnestykke og Nygårds opplysninger at Bane Nor regner forsinkelsene på en annen måte enn VG.

Bane Nor skiller mellom regularitet (om toget faktisk går) og punktlighet (om det går i rute, hvis det går). Innstilte tog telles altså ikke som forsinket, mens VG teller med alle forsinkelser på fire minutter eller mer, samt at de også tar med tilfeller der toget kjører deler av ruten sin, men blir innstilt på resten.

Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier at det vil ta noen år før man klarer å oppnå bedre punktlighet, og viser til at vedlikeholdsarbeidet skal trappes opp, nye signalanlegg installeres og nye tog anskaffes.

– Jeg har antydet 4-5 år før vi får bedre stabilitet, sier han.

Feil på signalanlegg er den klart største enkeltårsaken til at tog ikke går i rute. Omtrent 35.000 avvik skyldes denne feilen, skriver avisen.

Mandag skal samferdselsministeren holde den årlige jernbanetalen, der han legger fram regjeringens hovedprioriteringer og den videre retningen for jernbanesektoren i 2025.

(©NTB)

vaktsjef@ntb.no