SIGNAL: Merkes all kollektivtransport som mobbe- og rasismefrie soner, vil det sende et kraftig signal til alle om at det er nulltoleranse på den og den trikken og bussen, skriver skribent og bussjåfør Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Bussjåfør i Trondheim
Buss- og trikkeførere er utsatt for mange ting. Noe av det vi utsettes for er trusler, trakassering og vold fra passasjerer. Dette gjelder ikke alle passasjerer, men et lite mindretall. De aller fleste passasjerer er greie folk som vi aldri har problemer med. Samtidig finnes det et fåtall som ikke kan oppføre seg og som av og til lar det gå utover sjåføren.
Det kan dreie seg om alt fra kjefting og spydigheter til fysisk vold. Vi har medlemmer som er blitt angrepet og skadet med påfølgende sykemelding. Vi har førere som er blitt drept av psykisk ustabile passasjerer. Vi har de som blir kalt «svarting», «muslimfaen» og «jævla neger».
Ifølge tall fra Statens arbeidsmiljøinstitutt/Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø og helse, forteller omtrent 2,5 prosent norske yrkesaktive at de har vært utsatt for vold eller trusler om vold i forbindelse med arbeidet i fjor. En dansk undersøkelse peker direkte på oss bussjåfører. Nye tall fra arbeidstilsynet i Danmark viser at bussjåfører er blant dem som opplever et økt antall voldsepisoder.
Ekstra utsatt
Av våre kollegaer er det ofte de som er mørkere i huden som hyppigst opplever kjeft og skjellsord, samt også trakassering av grovere karakter.
Vi merker også at noen av våre kvinnelige medlemmer er ekstra utsatt for trakassering. Det er visst fortsatt noen som synes kvinner ikke har noe bak et ratt å gjøre, og som gir uttrykk for det på ufine måter. Vi kan ikke ha det slik.
Det er vanskelig å skulle hindre all trakassering. Det er også vanskelig å skulle motvirke at noen tyr til vold. Likevel må noe gjøres!
Sjokkert over omfanget av trusler og konflikter mot de ansatte på bibliotekene
«Ikke mobb kameraten min»
Vi kan for eksempel gjøre alle kollektive transportmidler til rasisme- og mobbefrie soner. Merkes sonene godt vil det kunne sende et kraftig signal til alle om at det er nulltoleranse for mobbing og trakassering på den og den bussen eller trikken. Det vil også gjøre det enklere for andre å gripe inn hvis noe skjer.
En kampanje à la «Ikke mobb kameraten min» kan også ha en forebyggende effekt. Internt har vi gjennomført flere slike kampanjer for å bygge gode holdninger, og vi har sett god effekt av arbeidet som er blitt gjort. Når disse kampanjene blir allment kjent, vil det fungere som et kraftig signal.
Vi har foreslått at dette gjennomføres i Trondheim når det nye rutesystemet (metrobussen) settes i drift neste høst. Vi har luftet det både for ATB og busselskapene i byen og har stort sett fått positive tilbakemeldinger. Samtidig er det et stykke fra ord til handling.
Slik fikk bussjåfør Morten Andre morgentrøtte trøndere til å smile på bussen
Vinn-vinn-situasjon
Selv om vi jobber for å få til en kampanje i Trondheim, er det ingen grunn til å begrense det til bare en by. All kollektivtrafikk i Norge bør vær mobbe- og rasismefri og merkes som dette. Et slikt tiltak vil være en vinn-vinn-situasjon både for sjåfører og passasjerer. Det vil også skape en hyggeligere og sikrere kollektivtransport.
Utfordringen går derfor til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen: Vil du bidra til at all kollektivtrafikk i Norge blir tryggere og hyggeligere for alle?
All kollektivtrafikk i Norge bør vær mobbe- og rasismefri
Ole Roger Berg
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.
Werner Juvik
NAV-ANSATT: Fardowsa Qambi har jobbet som veileder ved Nav i bydel Sagene i Oslo i to år.
Jo Straube
Ole Roger Berg
Werner Juvik
SIGNAL: Merkes all kollektivtransport som mobbe- og rasismefrie soner, vil det sende et kraftig signal til alle om at det er nulltoleranse på den og den trikken og bussen, skriver skribent og bussjåfør Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Ole Roger Berg
Werner Juvik