Ordet i sentrum

Biblioteket i Ringsaker lever etter mottoet at det er bedre å miste en bok enn å miste en låner.

2011021514583620131214154845

ingeborg.rangul@fagforbundet.no

Sidsel Ødegård møter blikket ditt og smiler idet glassdøra til biblioteket og servicekontoret åpner seg.

Ødegård er kundebehandler på servicekontoret i Moelv og ser rett på alle som kommer inn. Her hersker det ingen tvil om at man er velkommen.

Det nyoppussede lokalet ligger i det gamle herredshuset, en funkisperle fra 1955.

Stadig nye planer

Forbi skranken er lokalene er lyse, store og rene med innbydende sittegrupper og bøker som frister til lesing. Opp trappen til barne- og ungdomsavdelingen står fargerike sekkestoler for dem som vil slappe av samtidig som de benytter bibliotekets mange tilbud.

Biblioteket i Ringsaker tilbyr alt fra flerkulturell strikkeklubb, lesesirkler til dataopplæring. Du kan ha samtalemøter med forfattere om temaer som spenner fra kroppsfiksering til samfunnsansvar. Kommunens næringsavdeling arrangerer frokostmøter om etikk og ledelse.

Biblioteksjef Mette Westgaard sier at alle initiativene og ideene hennes fører til at mange baller virvles opp.

– Gode kollegaer sier heldigvis fra når nok er nok, ler hun.

Utradisjonelt samarbeid

Biblioteket er nominert til Årets bibliotek 2010. Nytenkende og kreativ, sier juryen om biblioteket. I tillegg arbeider de målbevisst for å framstå som attraktive og inspirerende, og de stimulerer innbyggernes nysgjerrighet og vitebegjær.

– Vi må fange opp ting som skjer og selge oss inn til nye brukere. Hele tiden henvende oss til folk som tradisjonelt ikke er brukere, sier Westgaard.

Biblioteket samarbeider med aktører utenfor den tradisjonelle bibliotek­sfæren. I forbindelse med Byfest 2010 arrangerte biblioteket en «lyrisk opera-gourmetaften» sammen med RingsakerOperaen og Hamar Catering.

– Folk kommer ikke hit av seg selv. Vi må markedsføre oss. Løfte blikket og stikke oss fram. Hvis vi ligger lavt, blir vi glemt.

Barn og ungdom til biblioteket

Hovedsatsingen er rettet mot barn og de har ansvaret for bøkene i barnehagebibliotekene. De har arrangert Barnetimer i 30 år. Både barnehagene og barn som ikke er i barnehage, kommer til Barnetime ukentlig i Brumunddal, månedlig i Moelv og sporadisk på Nes for å synge, lese og leke.

Når barn og foreldre tar med bøker hjem, blir avstanden mellom hjem og bibliotek mindre.

– Vi skreddersyr bokpakker til barna, forteller Hege Gjerdbakken.

Hun er ansvarlig for barne- og ungdomsavdelingen og satsingen Bokprat. Hun møter ungdom i klasserommet og prater om litteratur.

– Vi tar gjerne fram nyere litteratur som kanskje er ukjent for mange og snakker rundt temaet. For de yngste blir det mye høytlesing og mindre prat.

Hun mener at det er avgjørende at barna og ungdommene liker boka selv.

– Vi får ikke barna til å lese noe de ikke vil selv.

Ordet i sentrum

Det er en jevn strøm av barn, ungdom og voksne innom biblioteket. I en sofagruppe sitter to jenter og arbeider med en skoleoppgave. En gutt sitter bøyd over tastaturet på en pc, mens to andre spiller interaktiv bowling i spillrommet.

– Vi er en møteplass. Her er det ikke bare bøker. Vi må jobbe mot skoler for å få tak i de barna som ikke blir tatt med hit, forteller Westgaard.

21. mars går Litteraturuken av stabelen for femte år på rad. Prosjektet er et samarbeid mellom skolene og biblioteket, og i fjor nådde de ut til 1800 elever. Ti skoler har forankret litteraturprosjektet i planverket sitt.

Penger får de gjennom den kulturelle skolesekken. Elvene får møte forfattere, kunstnere og illustratører. Alle er folk som jobber med ord.

Tegner og filmer

I løpet av Litteraturuken bruker elevene litteratur på mange ulike måter. En novelle illustreres med en tegning som det jobbes med hele uken. Pirkete arbeid, men fornøyde barn.

Noen elever velger å jobbe med en tekst. En gruppe lager en bok sammen med en forfatter. Andre velger tegneserieverksted og lager tre ruter over to dager. De bevisstgjøres på hvorfor de tegner som de gjør og hva som kan gjøres annerledes. Atter andre igjen lager film av en bok.

– Det er krevende, men det gir gode resultater. Vi begynte med vanlige forfatterbesøk, men elevene syntes det var litt kjedelig. Da måtte vi tenke nytt. Gjennom den Kulturelle skolesekken øynet vi en sjanse til å få midler. Nå får vi en fast pott, og skolene har satt Litteraturuken opp i sitt rammeverk, sier biblioteksjefen.

Jobber med skolene

Ringsaker har også ansatt en egen skole­bibliotekveileder på heltid. Hun er stasjonert på filialen i Moelv og veileder og utvikler skolebibliotek i samarbeid med barnebibliotekaren.

– Jeg har jobbet med formidling, rydding, kassering og løst dataproblemer ved flere skolebibliotek, sier Linda Brandal.

Et spesielt samarbeid er innledet med en kommune i Skottland om å forbedre lese- og skriveopplæring gjennom nærmere samarbeid mellom skole og bibliotek, et såkalt Comenius Regio-prosjekt.

– Vi leverer tjenester, og vi vil at folk skal komme tilbake. Det er viktig å fange opp det som skjer. Biblioteket er gode til å se folk. Det skal vi fortsette med, sier biblioteksjefen.

– Serviceveien blir til mens vi går. Oppgaven vår er å møte folk og være et lyspunkt.

Bibliotekets avdeling Moelv har felles skranke med servicesenteret og Nav.

Det hele begynte med at biblioteksjef Mette Westgaard så at biblioteklokalet i Moelv var modent for renovering. Det var også ønske fra rådmannsavdelingen om et servicekontor i første etasje.

– Nå hadde vi mulighet til å få til noe. Samarbeidet med servicesenteret kom fort på plass. Vi så også behovet for å få med Nav i dette samarbeidet.

Møteplass

Publikum har fått utvidede åpningstider, og de ansatte har muligheter for å dekke opp for hverandre ved sykdom. Her henger det ikke lenger en lapp på døra med «stengt på grunn av sykdom».

Resultatet er bedre tjenester for innbyggerne. Flere kommunale tjenester er samlet på et sted. Lokalene er lyse og trivelige og tilbudet bredere.

– Vi har fått til en viktig møteplass for innbyggerne i Moelv, mener Westgaard.

Mer liv og røre

– Jeg har fått et større kollegialt miljø. Jeg skjønner litt mer av bibliotek­sektoren, men jeg tar ikke på meg å anbefale bøker, sier kundebehandler Sidsel Ødegård.

– Nå kan publikum låne bøker og søke bostøtte samtidig. Vi samarbeider fint, og jobber mot mange av de samme brukerne og kan skape gode tjenester.

Ikke vent på lånerne

Biblioteket kan brukes på mange måter

Utnytt biblioteket som formidlingsarena

Vær nyskapende, åpen, leken og utadvendt.

Å lage nye tiltak handler om nysgjerrighet.

Si ja og ikke tenk på at det blir så mye arbeid.

Tål å gjøre noen feil når du driver med utviklingsarbeid.

Selg deg selv og våg å ta plass.

Søk midler. En slant her og en slant der.

Utviklingsavdelingen i kommunene kan skrive prosjektsøknader. Lær knepene av dem.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy