Puppen ble en sommerfugl

Naturens store og ikke minst de små dyrene er med på å gjøre hverdagen i Begnadalen barnehage til et eventyr.

2008061909230420131216054813

– Jippi. Lavvo!!!

20 barn løper hylende ut i vårsolen og nedover lysløypa. De har endelig byttet ut støvler, cherrox og dresser med joggesko og lette vårjakker.

Når de oppdager båten som står ferdig i barnehagens uteområde, kommer det enda flere lykkebrøl fra barneflokken. Båten gjorde foreldrene klar på dugnad kvelden før.

Etter at barna har fulgt lysløypa, krysset den flomstore elva Begna og klatret litt i en skråning, kommer de fram til stedet hvor lavvoen står. Her sprer de seg i alle retninger og finner fram til ulike favorittlekesteder og aktiviteter.

Plumper i bekken

Rundt bordet setter Wegger Kristoffer Bergsrud, Anders Schlytter Strandbråten og Sigurd Myhra seg og studerer hånden sin i et forstørrelsesglass. På bordet ligger en sommerfuglbok og maurleseboka.

Fuglekassen som barna laget i vinter, er også med og skal henges opp i et tre.

Andrine Kolsrud Løvlie på seks år slår hjul på mosematta, Carina Rustebakke på fem år finner en «diamant», mens Maja Hansebakken på fem år forteller om den rare lille tingen de voksne kaller en puppe.

– Den har bodd i et norgesglass. Uten lokk. Og så tok vi med jord og andre ting fra stedet der jeg fant den og puttet det opp i glasset. Den har fått epler til mat. Og så ble den bare en sommerfugl, forteller Maja.

Firerbanden Hans Ole Grimsrud, Henning Andreas Brunstad, Lars Lybekk Bertelsrud og Martin B. Strøm løper raskt sin vei nedover mot klatretreet, og indianerhyl høres i det fjerne.

De plumper i bekken, finner gamle flasker, plukker hvitveis, leker krig med trestokker som blir til gevær, og de sniker seg under gjerdet og litt lenger unna enn det de egentlig pleier.

Få skrevne regler

– Vi har ikke så mange skrevne regler her i barnehagen. Vi satser på det positive i ulike situasjoner som oppstår, forteller pedagogisk leder i Begnadalen barnehage, Trine Hansebakken.

Skal barna spikke med kniv, må de sitte ved ildstedet. Det er heller ikke lov å løpe rundt med øks eller sag.

Kulturlandskapet, elva Begna og skogen er i aktiv bruk hver dag. Barnehagen har laget en avtale med grunneier om bruk at et område. Der har de fått lov til å sette opp en utedo som grunneieren vil tømme. Dessuten får de lov til å bruke overskuddsved etter hogst. Denne har foreldrene hugget på dugnad, slik at barn og voksne kan fyre bål når de er ute.

Rundt bålplassen steker Aud Oline Ruud og Kari Anne Stenslette fiskekaker. Farsen har de laget selv på kjøkkenet i barnehagen. Foccaciabrødet er pakket inn i folie og brakt med. Om morgenen før alle gikk ut, kuttet barna opp grønnsakene de skal woke over bålet.

– Nå søker vi om midler til å sette opp en gammeldags vedfyrt bakerovn slik at vi kan bake brødet her i skogen istedenfor i barnehagen, forteller Hansebakken.

Syden og julelunsj

Det er ikke bare lysløyper, vedhogst og lavvoaktiviteter i Begnadalen barnehage. De drar også på pilketur på fjellvann og på toppturer. Barna har også mulighet til å få være med på vanntilvenning i bassenget i Bagn en gang i uken.

– Barna får tilbud om seks turer med bading i løpet av et barnehageår, noe de fleste er med på. Vi er en kommunal barnehage og får benytte det kommunale bassenget gratis, sier Hansebakken.

Hvert å lager de ansatte Sydentur for barna. Da har barna med kofferter med badetøy, håndklær, solbriller, campingstoler og solhatter.

– Vi fyrer godt opp i barnehagen, fyller plastbåter med vann og serverer barna paraplydrinker og is med kjeks. De som vil, får bade i snøen.

Når julen nærmer seg, er det tid for julefrokosten foreldre og besteforeldre inviteres til.

– Denne går det gjetord om. Vi lager julepølse, sylte, rull, julekake, kjøttkaker og -pudding sammen med barna, sier Hansebakken.

Avslutter med tur til øde øy

I Begnadalen skal dette barnehageåret avsluttes med overnatting i lavvo for førskolegruppa. De skal til en «øde» øy med mobil lavvo og to kanoer.

– Ingen foreldre. Bare noen ansatte og barna. De gleder seg veldig, forteller Hansebakken.

For at foreldrene skal få se alt ungene er med på, henger de opp bilder på veggene i gangen. De har laget plansjer med bilder fra de forskjellige aktivitetene som barna har vært med på.

– Dessuten lager vi nå en film om hva som har skjedd gjennom året som foreldrene skal få se, sier Hansebakken.

Alle de 25 barnehagene i Valdres samarbeider om «Kvalitet på Valdresvis». Tanken bak er å utvikle og bevisstgjøre seg på å møte barns og voksnes forventninger.

– Sammen er vi mannsterke. Vi får større faglig tyngde og det er lettere å få prosjektmidler, forteller styrer i Begnadalen barnehage, Margaret Hope.

Det var på et styrernettverksmøte at ideen om et eget Valdres-prosjekt ble foreslått, og slik ble det. De søkte om å få være med som et «Skal- skal ikke»-prosjekt, et verdiskapnings- og utviklingsnettverk initiert av Kristent Pedagogisk Forum, finansiert av Kunnskapsdepartementet.

Aktive barn i naturen er merkevare for barnehagene i Valdres. Mer aktivitet, større variasjon, sunn mat og helse.

– Mottoet er: Det vi gjør inne, kan gjøres like bra ute, forteller styrer i Begnadalen barnehage, Margaret Hope.

– Vi får fornøyde, blide, friske og glade barn som gleder seg til hver dag i barnehagen, fortsetter hun.

– Jeg føler at vi har blitt flinkere til å imøtekomme forventninger. Barnets perspektiv på kvalitet er ikke nødvendigvis er det samme som foreldrenes. Vi har blitt mer lydhøre til det barna faktisk forteller, sier pedagogisk leder i Begnadalen barnehage, Trine Hansebakken.

Barnas fortellinger gjør at personalgruppas holdninger blir berørt og de får et annet syn på barnet og på barndommen.

– Barna er mer delaktige, i alt vi foretar oss, nå enn før.

Høster av hverandre

Foreldre får gjennom foreldremøtet på høsten være med på å utarbeide årsplan, og erfaringen viser at gjennom medvirkning skapes eierforhold.

– Dessuten er hele personalgruppa med på å planlegge, slik at alles ideer blir ivaretatt.

– Vi høster av hverandres erfaringer gjennom vårt «Gjort, lært, lurt». Vi har laget en tre-på-topp-liste fra alle barnehagene som vi deler med hverandre, sier Hansebakken.

I Begnadalen barnehage har de en gammel sinkbalje som de har med seg på tur og som de lager bål i. Den er lett å tenne opp i, lett å ta med og ha søppelet oppi. Dessuten lager de ikke sår i naturen.

Positiv gjeng

– Vi har et utrolig positivt kollegium, forteller Hansebakken.

Hun er i gang med en videreutdanning i pedagogisk utviklingsarbeid. For at hun skal klare å gjennomføre det, forutsetter det at kollegene er med.

– De involveres ved at ideer skal settes ut i livet i barnehagen. Vil ikke medarbeiderne være med på å tenke nytt, blir det vanskelig å trumfe gjennom. Er vi flere om ting er det lettere å sette det ut i praksis.

Barnehagen har hatt utviklingsarbeid tidligere også, og personalet er og sporty tar en utfordring på strak arm.

– Det handler om hele tiden å strekke seg litt lenger for å nå nye mål.

KVALITETSARKIVET - KVALITETSKKO

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy