Offentlig busstjeneste er nesten historie

BILLIGST MULIG: Oslo og Akershus var først ute med å sette alt av busstjenestene ut på anbudskonkurranser. Nå følger resten av landet etter.

BILLIGST MULIG: Oslo og Akershus var først ute med å sette alt av busstjenestene ut på anbudskonkurranser. Nå følger resten av landet etter.

Per Flakstad

Kun to av ti busskilometer, kjøres nå i offentlig regi. Resten av bussrutene er konkurranseutsatt, viser en fersk oversikt fra NHO.

2014081812000020140829123124

ola.tommeras@fagforbundet.no

På få år har kollektivtransport med buss gått fra å være en offentlig tjeneste til en oppgave som private og offentlig eide selskaper konkurrerer om å utføre til laveste pris.

For tre år siden rundet andelen konkurranseutsatt busskjøring 50 prosent. Ifølge NHO Transports årlige oppdatering av bransjen, er andelen nå på 80 prosent. Med eksisterende planer om å sette bussruter ut på anbud, vil nær hundre prosent av landets bussruter være satt ut på anbud ved utgangen av 2017.

– Dyrere tjeneste

Oslo og Akershus var de første fylkene som satt ut absolutt alt av busstransport på anbud. Nå har de fått selskap av Østfold, Vestfold, Vest-Agder, Hordaland, Sør-Trøndelag, Nordland og Troms, som alle hadde hundre prosent konkurranseutsatte busstjenester per 1. juli i år. Ytterligere fem fylker følger etter i løpet av 2017.

– Noen sier de sparer penger, men legges alle talla på bordet så tviler jeg sterkt på at Oslo og Akershus har spart noe som helst ved konkurranseutsettingen, sier leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen.

Han viser til uheldige utslag av anbudskulturen som at to, tre år gamle busser skrotes fordi nye anbud kommer med nye kravspesifikasjoner, eller at selskaper bygger infrastruktur som blir stående tomt dersom de taper neste konkurranse.

Må hente inn sjåfører

– Hadde Sporveiene fritt fått lov til å bruke like mye penger som bestillerselskapet Ruter, så hadde det vært en enkel sak å tilfredsstille de samme kravene og spesifikasjonene som stilles i anbudene. I egenregi ville vi hatt bedre oversikt og unngått skroting av nesten nye busser eller for eksempel at et nytt bussanlegg til 70 millioner blir stående tomt, som etter anbudet i Oslo nord nå, sier Aasen.

Aasen opplever dessuten at bransjen blir mindre attraktiv, etter hvert som selskapene konkurrerer om å gjøre oppgavene billigst mulig.

– Færre velger yrket. Det blir stadig vanskeligere å rekruttere, og ganske mange sjåfører hentes i dag inn fra Europa for å fylle opp behovet i Norge. Usikkerheten gjør yrket mindre attraktivt. Det merker vi mye til, sier Aasen.

Her er busstjenestene på anbud (per 1. juli 2014):

Østfold: 100 prosent

Akershus: 100 prosent

Oslo: 100 prosent

Hedmark: 39 prosent

Oppland: 65 prosent

Buskerud: 84 prosent, 100 prosent i 2019

Vestfold: 100 prosent

Telemark: 90 prosent

Aust-Agder: Ingenting i dag, men 100 prosent i 2017.

Vest-Agder: 100 prosent

Rogaland: 88 prosent

Hordaland: 99 prosent

Sogn og Fjordane: 18 prosent, 100 prosent i 2017

Møre og Romsdal: 35,5 prosent, 100 prosent i 2017

Sør-Trøndelag: 100 prosent

Nord-Trøndelag: Alt i offentlig regi

Nordland: 100 prosent

Troms: 100 prosent

Finnmark: 17 prosent, 99 prosent fra 2016

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy